Characterization and profile of graduates from the graduate programs of FMVZ – UNESP – Botucatu (Area of Veterinary Medicine / 2015-2019)
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
The study aimed to characterize and determine the profile of graduates, between 2015 and 2019, of the Graduate Programs, in the area of Veterinary Medicine, of the School of Veterinary Medicine and Animal Science of the São Paulo State University – Unesp, at the Botucatu Campus, comprising the Graduate Programs in Wild Animals, in Animal Biotechnology and in Veterinary Medicine. Specifically, the objective was also to identify the sociodemographic variables and training of these graduates, as well as verify, from the students’ perception, the strengths and weaknesses of the Programs, the main skills acquired throughout the course, analyze the involvement of these students regarding scientific production and participation in technical and scientific events and, finally, to know, in general, the degree of student satisfaction after completing the course. From the application of a semiopen questionnaire in an online format, responses were obtained from 376 graduates, out of the 401 eligible, a fact that corresponds to 93.8% of the target public. The results showed a high degree of satisfaction with the course after completion (90.4% considered it excellent and/or good). Nevertheless, there was a great involvement of students with solid technical training. However, the reports demonstrated the need to develop skills aimed at teaching practice, offering disciplines aimed at teacher training involving pedagogy, statistics/biostatistics, scientific writing, entrepreneurship and academic management. Public-private partnerships should also be encouraged, with a view to developing research and absorbing these professionals into the labor market.
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Autores
ABREU JÚNIOR, N. Sistema(s) de avaliação da educação superior brasileira. Cadernos CEDES, Campinas, v. 29, n. 78, p. 257-269, 2009.
ANCIRA, C. G.; ELIZONDO, J. A. C.; REYNA, I. M. S. El seguimiento a egresados como orientación profesional para estudiantes y aspirantes a las carreras de ingeniería. Revista Cubana de Educación Superior, Cuba, v. 36, n. 3, p. 63-73, 2017.
ANDOLSEK, K. M. et al. Internal reviews benefit programs of the review team members and the Program under review. Journal of Graduate Medical Education, v. 2, n. 4, p. 604-609, 2010
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro, de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União: Brasília, DF, 1996.
BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento e Pessoal de Nível Superior. Relatório de avaliação Medicina Veterinária 2013-2016 – Quadrienal 2017. Brasília, DF: CAPES. 2017. Available in: 20122017-medicina-veterinaria-quadrienal-pdf. Access on: Dec 28, 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento e Pessoal de Nível Superior. Documento de área – Área 24: Medicina Veterinária. Brasília, DF: CAPES, 2019. Available in: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/med-vet-pdf. Access on: 28 dec. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento e Pessoal de Nível Superior. Relatório de avaliação Medicina Veterinária 2017-2020 – Avaliação quadrienal 2021. Brasília, DF: CAPES, 2022. Available in: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/documentos/avaliacao/19122022_RELATRIODEAVALIAOMEDICINAVETERINRIAFINAL.pdf. Access on: 28 dec. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento e Pessoal de Nível Superior. Portaria CAPES nº 40, de 6 de março de 2023. Dispõe sobre os critérios para distribuição de bolsas no âmbito do Programa de Demanda Social (DS) e de bolsas e/ou auxílios para pagamento de taxas escolares no âmbito do Programa de Excelência Acadêmica (PROEX), do Programa de Suporte à Pós-Graduação de Instituições de Ensino Particulares (PROSUP) e do Programa de Suporte à Pós-Graduação de Instituições Comunitárias de Educação Superior (PROSUC), referente ao período de março de 2023 a fevereiro de 2024, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2023.
BITTNER- SCHWERDA, L. Entrevista concedida pela responsável da seção de alunos da faculty of veterinary medicine, University of Leipzig, a José Roberto de Lalla Júnior. Leipzig (Alemanha), 15 mar. 2023.
CALDERÓN-PETER, M.; SOWA, M. Entrevista concedida pela chefe de relações internacionais e pelo Chefe da Associação de Alunos e Centro de Carreira, da University of Natural Resources and Life Sciences, Vienna, a José Roberto de Lalla Júnior. Viena (Áustria), 8 mar. 2023.
COELHO, M. S. C.; OLIVEIRA, N. C. M. Os egressos no processo de avaliação. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 8, n. 2, p. 1-19, 2012.
CORRÊA, C. P. et al. O acompanhamento de egressos de pós-graduação Stricto sensu como ação estratégica nas universidades. In: COLOQUIO INTERNACIONAL DE GESTIÓN UNIVERSITARIA. GESTIÓN DE LA INVESTIGACIÓN Y COMPROMISO SOCIAL DE LA UNIVERSIDAD, 16., 2016, Arequipa. Anais […]. Arequipa: UFSC, 2016.
DANTAS, F. Responsabilidade social e pós-graduação no Brasil: idéias para (avali)ação. Revista Brasileira de Pós-Graduação, Brasília, DF, v. 1, n. 2, p. 106-172, 2004.
DESIDERIO, T. M. P. Desenvolvimento de metodologia de avaliação de egressos de um Programa de Mestrado em Pesquisa Clínica. 2019. Dissertação (Mestrado em Pesquisa Clínica) – Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Faculdade de Medicina, São Paulo, 2019.
DIAS SOBRINHO, J. Avaliação e transformações da educação superior brasileira (1995-2009): do provão ao Sinaes. Avaliação, Campinas, v. 15, n. 1, p. 195-224, 2010.
LYPSON, M. L. et al. Optimizing the post-graduate institutional program evaluation process. BMC Medical Education, London, v. 16, n. 65, p. 1-6, 2016.
MACCARI, E. A.; TEIXEIRA, G. C. S. Estratégia e planejamento de projeto para acompanhamento de alunos egressos de programas de pós-graduação Stricto Sensu. Revista de Administração da UFSM, Santa Maria, v. 7, n. 1, p. 101-116, 2014.
MIRANDA, C. S.; PAZELLO, E. T.; LIMA, C. B. Egressos como instrumento de avaliação institucional: uma análise da formação e empregabilidade dos egressos da FEA-RP/USP. Revista GUAL, Florianópolis, v. 8, n. 1, p. 298-321, 2015.
RIBEIRO, J. L. L. S. Avaliação das universidades brasileiras: as possibilidades de avaliar e as dificuldades de ser avaliado. Avaliação, Campinas, v. 16, n. 1, p. 57-71, 2011.
RODRIGUES, V. Q. Perfil dos discentes e egressos do Programa de Pós-Graduação em Ciências da Saúde da Universidade Federal de Goiás. 2016. Dissertação (Mestrado em Ciências da Saúde) – Universidade Federal de Goiás, Faculdade de Medicina, Goiânia, 2016.
SCHOBER, U. Entrevista concedida pela chefe de relações internacionais da University of Veterinary Medicine, Vienna, a José Roberto de Lalla Júnior. Viena (Áustria), 6 mar. 2023.
TEIXEIRA, G. C. S. Desenvolvimento de uma sistemática para acompanhamento de alunos e egressos sob a perspectiva da gestão de projetos. 2015. Dissertação (Mestrado Profissional em Administração) – Universidade Nove de Julho, São Paulo, 2015.
VERCESI, A. et al. Os desafios da pesquisa no Brasil. Caderno Temático, Campinas, ano I, n. 12, 2002.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Como Citar
Students, Assessment, Questionnaire, Veterinary Medicine, Graduate studies Estudiantes, Evaluación, Cuestionario, Medicina Veterinaria, Posgrado Alunos, Avaliação, Questionário, Medicina Veterinária, Pós-Graduação, Students, Assessment, Questionnaire, Veterinary medicine, Graduate studies

Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.