The reception of Pierre Bourdieu's theory in stricto sensu postgraduate programs in Physical Education in Brazil
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Throughout this article we present empirical-theoretical indications about the reception process of Pierre Bourdieu's sociological theory in the Brazilian Physical Education field, taking the Stricto Sensu Postgraduate Programs as empirical material. In this course, 5.339 works were collected among theses and dissertations in a time frame from 1977 to 2017. To meet this goal, the text was divided into two sections. In the first, we developed the theoretical and methodological guidelines on how the data were collected and, in the wake of this discussion, we sought, through a systematic incursion into the literature, to verify the first texts to use the theoretical concepts and mobilize the sociological theory of Pierre Bourdieu in Brazil. In the second part of the text, as a reflexive exercise, a series of analyses and conclusions about the reception of the theoretical reference in the area of Physical Education in Brazil are presented, based on the data accumulated in the study. We thus conclude that Pierre Bourdieu's reception in the Brazilian Physical Education field occurred initially in the post-graduation program at the University of Campinas, spreading then to other centers in the country.
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Autores
BORTOLUCI, H. J.; JACKSON, L.; PINHEIRO FILHO, F. Contemporâneo Clássico: a recepção de Pierre Bourdieu no Brasil. Lua Nova. n. 94, p. 217-254, 2015.
BOURDIEU, P. Pierre Bourdieu: sociologia. São Paulo: Ed. Ática, 1983.
BOURDIEU, P. Coisas ditas. São Paulo, Brasiliense, 1990.
BOURDIEU, P. As regras da arte: gênese e estrutura do campo literário. São Paulo: Companhia das Letras, 1996a.
BOURDIEU, P. Razões práticas: sobre a teoria da ação. Campinas/SP: Papirus, 1996b.
BOURDIEU, P. Science de la science et réflexivité. Paris: Raisons d’agir. 2001a.
BOURDIEU, P. Meditações Pascalianas. Rio de Janeiro, editora Bertrand Brasil. 2001b.
BOURDIEU, P. Les conditions sociales de la circulation internationale des idées. Actes de la Recherche en Sciences Sociales, v. 145, p. 3-8, 2002. Disponível em: http://www.persee.fr/doc/arss_0335-5322_2002_num_145_1_2793. Acesso em: 25 fev. 2017.
BOURDIEU, P. Os usos sociais da ciência: por uma sociologia clínica do campo científico. São Paulo: Editora da Universidade Estadual Paulista. 2004.
BOURDIEU, P. A economia das trocas lingüísticas. 2. ed. 1. reimpr. São Paulo: EDUSP, 2008.
BOURDIEU, P. Homo Academicus. 2. ed. Santa Catarina: Editora da Universidade Federal de Santa Catarina, 2013.
BRASIL, M. R. Os usos da teoria sociológica de Pierre Bourdieu na área de Educação Física no Brasil (1977-2017). 2018. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2018.
GIL, A. C. Metodologia de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
GARCIA JÚNIOR, A.; PESSANHA, E. Encontros com Pierre Bourdieu e destinos de sua obra-entrevista com Gisèle Sapiro. Sociologia & Antropologia, v. 3, n. 05, p. 11-42, 2013.
MARCONDES, D. A crise de paradigma e o surgimento da modernidade. 1994. In: BRANDÃO, Z. (org.). A crise dos paradigmas e a educação. São Paulo, editora Cortez. 1994.
MEDEIROS, C. C. C.; GODOY, L. As referências de Pierre Bourdieu e Norbert Elias na Revista Brasileira de Ciências do Esporte: mapeando tendências de apropriação e de produção de conhecimento na área da Educação Física (1979-2007). Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 30, n. 2, p. 199-214, 2009.
PINHEIRO FILHO, F., A. The renovation: aspects of Pierre Bourdieu’s reception in Brazil. In: The International Circulation of Sociological Ideias: The Case of Pierre Bourdieu. Societa il Mulino, Bologna, v. 2, n. 13, p. 1-18, 2009.
SETTON, J. G. da M. Processo de socialização, práticas de cultura e legitimidade cultural. Estudos de Sociologia, v. 15, n. 28, p. 19-35, 2010.
SOUZA, J. Educação Física Reflexiva – problemas, hipóteses e programa de pesquisa. Movimento, Porto Alegre, v. 25, e25002, 2019.
SOUZA, J. de; MARCHI JÚNIOR, W. Bourdieu e a sociologia do esporte: contribuições, abrangência e desdobramentos teóricos. Tempo Social. v. 29, n. 02, p. 243-286, 2017.
VASCONCELLOS, D. M. Pierre Bourdieu: a herança sociológica. Educação & Sociedade, v. XXIII, n. 78, p. 77-87, 2002.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Como Citar
Epistemology, Physical Education, Graduate Studies Epistemology, Physical Education, Graduate Studies, Bibliometrics

Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.