Intersection between continuing teacher education and different typology of teaching knowledge in the Brazilian research

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Abstract

Research on the theme of teaching knowledge has shown that the complexity of events in the classroom requires more than just the mobilization of knowledge, the teacher must daily build and reconstruct his knowledge base. Thus, continuing education is configured in a unique process of reframing the professional practice of a teacher. The goal of this paper, therefore, is to characterize the intersection between teaching knowledge and continuing education in Brazilian journals, using the method of systematic literature review. As a result, it was found that the area of mathematics is the one that makes the most use of this intersection, with secondary education being the main focus. The studies also pointed out that the interface research between continuing education and teaching knowledge is polysemic and polyphonic, and it is not possible to identify theoretical and methodological trends.

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Autores
Biografia
Referências

AMADOR, J. T.; NUNES, C. S. C. Formação continuada de professores: análise teórica especializada de concepções, modelos e dimensões. Revista @mbienteeducação, v. 12, n. 1 p. 33-49, 2019.
ASSAI, N. D. S.; ARRIGO, V.; BROIETTI, F. C. D. Uma proposta de mapeamento em periódicos nacionais da área de ensino de ciências. REPPE, v. 2, n. 1, p. 150-166, 2018.
BALL, D. L.; THAMES, M. H.; PHELPS, G. Content knowledge for teaching: What makes it special? Journal of Teacher Education, v. 59, n. 5, p. 389 - 407, 2008.
BARBOSA NETO, V. P.; COSTA, M. C. Saberes docentes: entre concepções e categorizações. Tópicos Educacionais, v. 22, n. 2, p. 76-99, 2016
BRASIL. Lei N° 13.005/2014 - Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Brasília, 2014. Disponível em: http://pne.mec.gov.br/18-planos-subnacionais-de-educacao/543-plano-nacional-de-educacao-lei-n-13-005-2014. Acesso em: 07 mar. 2020.
BRICCIA, V. Competências docentes em um projeto de inovação para a Educação Científica. 2012. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo.
BRICCIA, V.; CARVALHO, A. M. P. Competências e formação de docentes dos anos inicias para a educação científica. Revista Ensaio, v. 18, n. 1, p. 1-22, 2016.
CAPES. Programa Observatório da Educação (Edital CAPES N° 049/2012. Disponível em: https://capes.gov.br/images/stories/download/editais/Edital_049_ObservatorioEducacao_2012.pdf. Acesso em: 01 set. 2013.
CAPES. Portal de Periódicos CAPES/MEC. Disponível em: https://www.periodicos.capes.gov.br/. Acesso em: 01 set. 2019.
CARVALHO, A. M. P.; GIL-PÉREZ, D. Formação de professores de ciências: tendências e inovações. 10 ed. São Paulo: Cortez Editora, 2011. 128p.
CNPQ. Diretório Dos Grupos de Pesquisa no Brasil-Lattes. Disponível em: http://lattes.cnpq.br/web/dgp. Acesso em: 01 set. 2019.
CONTRERAS, J. A autonomia de professores. 2 ed. São Paulo: Cortez Editora, 2002. 296p.
COOK, D. J.; MULROW, C. D.; HAYNES, R. B. Systematic reviews: Synthesis of best evidence for clinical decisions. Annals of Internal Medicine, v. 126, n. 5, p. 376-380, 1997.
COSTA, A. B.; ZOLTOWSKI, A. P. C. Como escrever um artigo de revisão sistemática. In: KOLLER, S. H.; PAULA COUTO, M. C. P.; HOHENDORFF, J. V. Manual de Produção Científica. Porto Alegre: Penso, 2014. Cap. 3, p.55-70.
FERREIRA, L. H.; KASSEBOEHMER, A. C. Formação inicial de professores de Química: a instituição formadora (re)pensando sua função social. São Carlos: Pedro & João Editores, 2012. 173p.
GAUTHIER, C. et al. Por uma teoria da pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. 3. ed. Ijuí: Ed. Unijui, 1998. 480p.
GIUSTI, N. M. R.; JUSTO, J. C. R. Contribuições de uma experiência sobre o conteúdo de Tratamento da informação no programa Pró-Letramento em Matemática. Rev. bras. Estud. pedagog, v. 95, n. 241, p. 636-661, 2014.
INEP. Thesaurus Brasileiro da Educação. Disponível em: http://inep.gov.br/thesaurus-brasileiro-da-educacao. Acesso em: 01 set. 2019.
INFORSATO, E. C. O bacharelismo e a crise permanente da formação de professores. Revista on line de Política e Gestão Educacional, v. 20, n. 3, p. 432-443, 2016.
LAUTESCHLAGER, E.; RIBEIRO, A. J. Formação de professores de matemática e o ensino de polinômios. Educação Matemática Pesquisa, v. 19, n. 2, p. 237-263, 2017.
LIMA, D. C.; COUTO, M. E. S.; SANTANA, E. R. S. Mobilização de saberes no processo formativo de professores dos anos iniciais. Educação Matemática Pesquisa, v. 21, n. 1, p. 111-135, 2019.
MARTINS, A. F. P. Ensino de ciências: desafios à formação de professores. Revista Educação em Questão, v. 23, n. 9, p. 53-65, 2005.
MEC. Pró-Letramento: Mobilização pela Qualidade da Educação-2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/pro-letramento. Acesso em: 01 set. 2019.
MENEZES, C. M. A. Educação Continuada de Educadores: Superando Ambiguidades Conceituais. Revista da FAEEPA, v. 12, n. 20, p. 311- 320, 2003.
NUNES, C. M. F. Saberes docentes e formação de professores: um breve panorama da pesquisa brasileira. Educação & Sociedade, v. 22, n. 74, p. 27-42, 2001.
PERRENOUD, P. A prática reflexiva no ofício do professor. Porto Alegre: Artmed, 2002.
RAMAL, A. C. Educação na cibercultura: hipertextualidade, leitura, escrita e aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2002. 268p.
RIO DE JANEIRO. Secretaria de Estado de Educação. Manual de Orientações Nova EJA-2013. Disponível em: http://projetoseeduc.cecierj.edu.br/eja/manual-eja.pdf. Acesso em: 01 set. 2019.
SILVA, C. B.; SOUZA, C. H. M.; CARMO, G. T. Educação de jovens e adultos e nova tecnologias da informação: uma abordagem educacional. Holos, v. 2, n.32, p. 312-325, 2016.
SHULMAN, L. S. Those who understand: knowledge growth in teaching. Educational, v. 15, n. 2, p. 4-14, 1986.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 17 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014. 328p.
URZETTA, F. C.; CUNHA, A. M. O. Análise de uma proposta colaborativa de formação continuada de professores de ciências na perspectiva do desenvolvimento profissional docente. Ciênc. Educ., v. 19, n. 4, p. 841-858, 2013.
VOSGERAU, D. S. R.; ROMANOWSKI, J. P. Estudos de revisão: implicações conceituais e metodológicas. Rev. Diálogo Educ., v. 14, n. 41, p. 165-189, 2014.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##


How to Cite

ANTONIO MORALLES, V. .; MOURA BEGO, A. Intersection between continuing teacher education and different typology of teaching knowledge in the Brazilian research . Brazilian Journal of Graduate Studies, [S. l.], v. 16, n. 35, p. 1–31, 2020. DOI: 10.21713/rbpg.v16i35.1631. Disponível em: https://rbpg.capes.gov.br/rbpg/article/view/1631. Acesso em: 3 jul. 2024.

Keywords:

Teaching knowledge; Continuing education, Systematic review Conocimiento y Enseñanza; Educación continua, Revisión sistemática Saberes docentes; Formação continuada, Revisão sistemática.