ACTIVE METHODOLOGY ACTIVITIES FOR MATHEMATICS WITH BNCC DIDCATICS ELEMENTS

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Abstract

This Scientific Article presents results of studies on the construction of proposals for activities for Computational Practices in the Fundamentals of Mathematics (PCFM) of undergraduate courses in Mathematics, which prioritize the skills on the use of Digital Information and Communication Technologies (TDIC), with emphasis on the methodology proposed by the Common National Curriculum Base (BNCC), through educational software,  such as  wimplot  and  Geogebra  and spreadsheets like Excel. Topics intrinsic to BNCC will be explored such as: General Competence (CG), Specific (CE), Thematic Unit (UT), Object of Knowledge (OC) and Skill (H), for schoolchildren from the Final Years of Elementary School (AFEF) – which covers from the 6th to 9th grade – and in the three grades/year of High School (MS) so that the proposals of BNCC are better understood. The skills presented are those that concern UT's that use computational environments for teaching and learning mathematics with the newest study techniques. Proposals for teaching the light of BNCC, of material produced and worked in the classroom with mathematics students in the computer lab applied to mathematics teaching are presented. The use of teaching and learning methodologies are suggested, such as: Simon's Hypothetical Learning Trajectory (THA) and Problem-Based Learning (PBL), Problem Based Learning and the production of algorithms to solve problems with the use of applications such as GeoGebra.

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Autores
  • João Socorro Pinheiro Ferreira
Biografia
Referências

ARAÚJO, J. S. A.; SANTOS, R. S. O uso de tecnologia digitais no ensino de Matemática. 1990. 76 f. Prof. Me. João Socorro Pinheiro Ferreira. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) – Licenciatura em Matemática, Universidade Federal do Amapá (UNIFAP), Macapá, 2014. Disponível em: http://www2.unifap.br/matematica/files/2017/01/tcc-2015Adriano-jones-O-Uso-de Tecnologias-Digitais-no-Ensino-da-Matem% C3% A1tica.pdf. Acesso em: 10 fev. 2019.

BRASIL. Ministério da Economia (ME). Secretaria da Receita Federal (SRF). Simulação de Alíquota Efetiva de Imposto de Renda das Pessoas Físicas: cálculo mensal 2019, 2019a. Disponível em: http://www.receita.fazenda.gov.br/Aplicacoes/ATRJO/Simulador/simulador.asp. Acesso em: 19 abr. 2019.

BRASIL. Ministério da Economia (ME). Secretaria da Receita Federal (SRF). Tabela Mensal de Imposto de Renda das Pessoas Físicas, 2019b. Disponível em: https://www.receita.fazenda.gov.br/aliquotas/tabprogressiva.htm. Acesso em: 19 abr. 2019.

BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Base nacional comum curricular (BNCC): educação é a base. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec. gov.br/wp-content/uploads/2018/12/BNCC_19dez2018_site.pdf. Acesso em: 8 jan. 2019.

BRASIL. Portaria nº 9, de 15 de janeiro de 2019c. Dispõe sobre o reajuste dos benefícios pagos pelo Instituto Nacional do Seguro Social - INSS e dos demais valores constantes do Regulamento da Previdência Social - RPS. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, ano 156, n. 11, p. 25, 16 jan. 2019. PL 634/1975. (ISSN 1677-7042). Disponível em: http://www.in.gov.br/materia/-/asset_publisher/ Kujrw0TZC2Mb/content/id/59253484.
Acesso em: 19 abr. 2019.

DUVAL, Raymond. Registros de Representações Semióticas e Funcionamento Cognitivo da Compreensão em Matemática. In: MACHADO, Silvia Dias Alcântara (org.). Aprendizagem em matemática: registros de representação semiótica. Campinas, SP: Papirus, 2003.

FACCO, S. R. Conceito de área: uma proposta para o ensino de área. 2003. 185f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2003. Disponível em: https: // www.pucsp.br/pensamentomatematico/dissertação_ sonia_facco.pdf . Acesso em: 10 fev. 2018.

FERREIRA, J. S. P. Modelagem matemática de imposto de renda de pessoa física e previdência oficial (INSS). In: VII ENCONTRO PARAENSE DE MODELAGEM MATEMÁTICA: modelagem matemática: teoria e prática em sala de aula, 7., 2018, Salinópolis (PA). Anais eletrônicos... Salinópolis (PA): [s.n], 2018. Disponível em: file:///C:/Users/USER.DESKTOP-FKSUHIS/Downloads/5_CC209330702-25.pdf. Acesso em: 8 fev. 2019.

MELO, E. S.; SANTOS, P. I. Métodos numéricos: aplicações em sistemas lineares e aproximação de funções. 1993. 71 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) – Licenciatura em Matemática, Universidade Federal do Amapá (UNIFAP), Macapá, 2013. Disponível em: http://www2.unifap.br/matematica/fi les/2017/07/tcc-2013-edelson-santos-Trabalho-de-Conclus%C3%A3o-de-Curso.pdf. Acesso em: 10 fev. 2019

SOUZA, E. F.; FERREIRA, J. S. P. O uso do GeoGebra como ferramenta metodológica para o ensino fundamental. In: CONGRESSO PAN-AMAZÔNICO DE MATEMÁTICA, 2018, Belém (PA). Anais eletrônicos... Belém (PA): UFPA, 2018. Disponível em: http:// matematica.icen.ufpa.br/images/documentos/COPAM/LISTAAPRESENTA%C3%87%C3%95ES_POSTER.pdf. Acesso em: 8 fev. 2019.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##


How to Cite

FERREIRA, J. S. P. ACTIVE METHODOLOGY ACTIVITIES FOR MATHEMATICS WITH BNCC DIDCATICS ELEMENTS. Brazilian Journal of Graduate Studies, [S. l.], v. 16, n. 35, p. 1–22, 2020. DOI: 10.21713/rbpg.v16i35.1706. Disponível em: https://rbpg.capes.gov.br/rbpg/article/view/1706. Acesso em: 3 jul. 2024.