HOW MUCH DOES A TEXTBOOK COST? AN ANALYSIS FROM THE FNDE/MEC TRANSPARENCY PORTAL

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Abstract

With almost one hundred years since its creation, the PNLD – Programa Nacional do Livro Didático is, today, arguably one of the biggest and most important resources for teaching in public schools in Brazil. However, even with improvements throughout its existence, the Program still has shortcomings. In this sense, this work aims to produce a economic-financial analysis for PNLD, from a sample of the past six years (2014 to 2019). To that end, a documentary research was conducted at the FNDE/MEC – Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação do Ministério da Educação transparency portal by using the existing literature about textbooks. As a result, this proposal shows how the investment in this Program has been significant during the period analyzed. On the other hand, the results present the quantity of copies purchased and students benefited (from initial and final years of Elementary School, High School and Youth and Adult Education), which allows to infer the low unit cost and its scope. In addition, comparisons between the beneficiary levels allow other considerations, such as economic and financial ones.

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Autores
  • Douglas Fraga Silveira a:1:{s:5:"pt_BR";s:5:"UFRGS";}
Biografia
Referências

BORNIA, Antônio Cezar. Análise gerencial de custos: aplicação em empresas modernas. São Paulo: Atlas, 2009.

DA SILVA, Edson Coutinho; GIL, Antônio Carlos; OKABAYASHI, Silvia Cristina da Silva. Competências na gestão pública: Uma avaliação dos servidores públicos do Grande ABC paulista. Revista Gestão Pública Práticas e Desafios. v. 5, n. 1. p. 88-107, abr. 2014.

DE BRITTO, Tatiana Feitosa. O Livro Didático, o Mercado Editorial. Brasília, DF: Centro de Estudos da Consultoria do Senado, 2011.

DE OLIVEIRA, Maxwell Ferreira. Metodologia científica: um manual para a realização de pesquisas em Administração/Maxwell Ferreira de Oliveira. Catalão: UFG, 2011.

DI GIORGI, Cristiano Amaral Garboggini; MILITÃO, Silvio Cesar Nunes; MILITÃO, Andréia Nunes; PERBONI, Fabio; RAMOS, Regina Célia; LIMA, Vanda Moreira Machado; LEITE, Yoshie Ussami Ferrari. Uma proposta de aperfeiçoamento do PNLD como política pública: o Livro Didático como capital cultural do aluno/família. Ensaio: aval.pol.públ.Educ. [online]. v. 22, n. 85, p.1027-1056, out/dez. 2014.

FRACALANZA, Hilário. Educação em Debate, Projeto Material Didático. Fort. t3 (1): jan/jun. 1987.

HOLDEN, Kristian.L. Buy the book? Evidence on the effect of textbook funding on school-level achievement. American Economic Journal: Applied Economics, 8 (4), pp. 100-127. 2016.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Dados Estatísticos. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/. Acesso em: 09 jan. 2020.

KRAJEWSKI, Lee; RITZMAN, Larry; MALHOTRA, Manoj. Administração de produção e operações. Prentice-Hall, 2009.

MACHADO, Nelson. Sistema de informação de custo: diretrizes para integração ao orçamento público e à contabilidade governamental. 2002, 233f. (Tese de Doutorado) – Departamento de Contabilidade e Atuária. Universidade de São Paulo, 2002.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Dados Estatísticos, Portal Fundo Nacional do Desenvolvimento da Educação – FNDE. Disponível em: http://www.fnde.gov.br/programas/programas-do-livro/livro-didatico/dados-estatisticos. Acesso em: 04 out. 2019.

NETO, Jorge Megid; FRACALANZA, Hilário. O Livro Didático de ciências: Problemas e soluções. Ciência & Educação, v.9, n. 2, p. 147-157. 2003.

PALHARES, Isabela. Ministério da Educação estuda descartar 2,9 milhões de livros didáticos nunca usados. Uol Educação, Brasília, edição online, 11.jan.2020. Disponível em: https://educacao.uol.com.br/noticias/agencia-estado/2020/01/11/ministerio-da-educacao-estuda-descartar-29-milhoes-de-livros-didaticos-nunca-utilizados.htm. Acesso em: 11 jan. 2020.

PRETI, Oreste. Desafios na produção de material didático impresso no programa UAB em Moçambique. LYALOSHO: Revista Científica de EAD, v. 1. 2016.

PRETTO, Nelson. Educação e inovação tecnológica: um olhar sobre as políticas públicas brasileiras. Revista Pedagógica, v. 5, n. 11, p. 65-84, jul/dez. 2003.

SANTINI, Sidineia; FAVARIN, Eleusa de Vasconcellos; NOGUEIRA, Mieli Antunes; DE OLIVEIRA, Marcos Lucas; RUPPENTHAL, Janis Elisa. Fatores de mortalidade em micro e pequenas empresas: um estudo na região central do Rio Grande Do Sul. Revista Eletrônica de Estratégia&Negócios, v. 8, n. 1, p. 145-169, jan/abr. 2015.

SAVIANI, Dermeval. O Plano de desenvolvimento da educação: Análise do projeto do MEC. Educ. Soc., Campinas, vol. 28, n. 100 - Especial, p. 1231-1255, out. 2007.

SEIXAS, Rita Helena Moreira. Tecnologias educacionais no ensino de ciências da natureza em escolas públicas do município de Pelotas/Brasil. 2017, 116f. (Tese de Doutorado), Instituto de Ciências Básicas da Saúde, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2017.

SILVA, Edna Lúcia; MENEZES, Estera Muszkat. Metodologia da Pesquisa e Elaboração de Dissertação. 4. ed., Florianópolis: Revista Atual, 2005.

SILVA, Marco Antônio. A fetichização do Livro Didático no Brasil. Educação e Realidade, v. 37, n. 3, p. 803-821, set/dez. 2012.

SHINGO, Shigeo. O sistema Toyota de produção. Editora Bookman, 1996.

SOUSA, Filipe. J. The (Strategic) Make-or-Buy-or-Cooperate Decisions of the Firm, 2012. Disponível em: https://ssrn.com/abstract=2141714 ou http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2141714. Acesso em: 04 out. 2019.

VASCONCELOS, Simão Dias; SOUTO, Emanuel. O Livro Didático de Ciências no Ensino Fundamental - Proposta de Critérios para análise do conteúdo zoológico. Ciência & Educação, v. 9, n. 1, p. 93-104, mar. 2003.

YIN, Robert. Estudo de caso: Planejamento e métodos. Editora Bookman, 2001.

VERCEZE, Rosa Maria A Nechi; SILVINO, Eliziane França Moreira. O Livro Didático e suas implicações na prática do professor nas escolas públicas de Guajará-Mirim. Práxis Educacional, v. 4, n. 4, p. 83-102, 2008.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##


How to Cite

FRAGA SILVEIRA, D.; DO ROCIO FONTOURA TEIXEIRA, M. . HOW MUCH DOES A TEXTBOOK COST? AN ANALYSIS FROM THE FNDE/MEC TRANSPARENCY PORTAL. Brazilian Journal of Graduate Studies, [S. l.], v. 16, n. 35, p. 1–21, 2020. DOI: 10.21713/rbpg.v16i35.1713. Disponível em: https://rbpg.capes.gov.br/rbpg/article/view/1713. Acesso em: 3 jul. 2024.

Keywords:

PNLD, Unit Cost, Textbook PNLD, Costo unitario, Libro didáctico PNLD, Custo Unitário, Livro Didático