THE IMPORTANCE OF RESEARCH NETWORKS AND PUBLIC POLICIES FOR THE TRANSFORMATION OF REALITIES challenges and experiences within the scope of a procad
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Based on the experience of the research project “Youth and Media Consumption in Times of Convergence”, funded by the National Academic Cooperation Program – PROCAD of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel - CAPES this paper aims to reflect upon the public policies that stimulated the implementation of cooperation networks as an important element for strengthening graduate education in Brazil. From the diagnosis of graduate studies in Brazil, we point out that the process that constitutes research benefited by the Program allows the qualification of professors and students; the exchange between institutions; training and securing human resources, and creating a scientific academic habitus for supporting research networks.
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Autores
BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Plano Nacional de Pós-Graduação - PNPG 2011-2020. Brasília: CAPES, 2010.
COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR. Programa Nacional de Cooperação Acadêmica. Edital nº 071 /2013. 25 set. 2013. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/edital-071-2013-procad-pdf/view. Acesso em: 7 nov. 2020.
CPGF-UFPA. Programa de Pós-Graduação em Geofísica da UFPA. Disponível em: http://cpgf.propesp.ufpa.br/index.php/br/programa/apresentacao. Acesso em: 20 jan. 2020.
DINIZ, Cristovam W. P. Assimetrias da educação superior brasileira: vários brasis e suas consequências. Belém, PA: EDUFPA, 2000.
DINIZ, Cristovam W. P. Tempo de recontar. Belém: C.W.P, Diniz, 2018.
IBGE. Brasil: Panorama. 2019. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil. Acesso em: 22 nov. 2019.
FELIZOLA, Matheus P. M.; BRAGA, Vitor; MENDONÇA, Flávio C.; ALCÂNTARA, Caio Mário G. Consumo midiático de jovens: uma incursão no interior sergipano. Interfaces Científicas – Humanas e Sociais, Aracaju, v. 8, n. 1, 2019.
GIOVANNI, Geraldo Di; NOGUEIRA, Marco Aurélio. Introdução. In: GIOVANNI, Geraldo Di; NOGUEIRA, Marco Aurélio (org.). Dicionário de políticas públicas. 2. ed. São Paulo: Editora da Unesp, Fundap, 2015. p. 15-32.
MELLO, Alex F. de. Para construir uma universidade na Amazônia: realidade e utopia. Belém: EDUFPA, 2007.
MIRANDA, Fernanda C. Consumo de vídeo entre jovens: um estudo qualitativo em dois municípios do Norte e Sul do Brasil. 2019. Tese (Doutorado em Comunicação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre / (Doutorado em Ciências Sociais) – KU Leuven University, Leuven, 2019.
MIRANDA, Fernanda C.; GEERTS, David. Caracterizando práticas de assistência de vídeo entre jovens a partir de Fluxos Interacionais. Intercom: Revista Brasileira de Ciências da Comunicação, São Paulo, v. 41, n. 2, 2018.
MOURA, Elci V. de. Avaliação do Programa Nacional de Cooperação Acadêmica - PROCAD. Tese (Doutorado em Educação em Ciências) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2016.
MOURA, Elci Vieira de. ROCHA NETO, Ivan. O Programa Nacional de Cooperação Acadêmica (Procad) na visão dos avaliadores de projetos. RBPG, Brasília, v. 12, n. 29, p. 719-739, 2015.
PILATI, Orlando. Especialização: falácia ou conhecimento aprofundado? RBPG, Brasília, v. 3, n. 5, p. 7-26, 2006.
SILVESTRIN, Celsi B.; NOLL, Gisele; JACKS, Nilda. Capitais brasileiras: dados históricos, demográficos, culturais e midiáticos. Curitiba: Appris, 2016.
TOALDO, Mariângela M.; JACKS, Nilda. (org.). Brasil em números: dados para pesquisas de comunicação e cultura em contextos regionais. Florianópolis: Insular, 2014.
TOALDO, Mariângela M.; MALCHER, Maria A. Publicidad y cuestiones morales: provocaciones con jóvenes en el sur de Brasil. Chasqui. Revista Latinoamericana de Comunicación, Quito, n. 134, p. 201-219, 2017.
TOALDO, Mariângela M.; MARQUES, Jane A. Milennials e as Mediações no Consumo: o caso brasileiro. In: 42º CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO. Belém, setembro 2019. Anais...
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
How to Cite
Section
ExperiencesPublished:
Jul 29, 2021Network research, Public policies, Graduate education, Human resources qualification Investigación en red, Políticas públicas, Posgrado, Formación de recursos humanos Pesquisa em rede, Políticas públicas, Pós-graduação, Formação de recursos humanos