Actions for the internationalization process of the graduate programs of the Federal University of Santa Catarina technological center
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
The internationalization of Graduate Programs in Brazilian Higher Education Institutions (HEIs) has been highlighted. As a result of the expansion of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) evaluation criteria, internationalization became as one of the factors indicating the quality of the Programs. In 2017, the Brazilian government launched an Internationalization Program (CAPES PrInt) to assist Brazilian HEIs in developing research, scholarships, and establishing institutional partnerships with foreign HEIs. One of the HEIs contemplated was the Federal University of Santa Catarina (UFSC). A case study investigated the strategic internationalization actions by the Technological Center Graduate Programs at UFSC, which obtained the best results (grades 6 or 7) in the last four-year CAPES evaluation. Through the Google Forms tool, questionnaires were applied with the coordinators of 4 Programs, in addition to documentary research. It is possible to conclude that the strategies adopted by the Programs focus on academic mobility, work missions, and the publication of scientific papers in international journals. On the other hand, there is little investment in faculty capacity building and the offer of courses or disciplines in foreign languages, a limiting situation for the advancement of the comprehensive internationalization process.
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Autores
ALTBACH, Philip. G.; KNIGHT, Jane. The internationalization of higher education: Motivations and realities. Journal of studies in international education, v. 11, n. 3-4, p. 290-305, 2007.
AUDY, Jorge et al. Reflexões e propostas para a área de inovação da 4ª CNCTI. Parcerias Estratégicas, v. 16, n. 32, p. 153-158, 2012.
AZEVEDO, Mario Luiz Neves de; OLIVEIRA, João Ferreira de. Internacionalização da educação superior e avaliação da qualidade da pós-graduação: riscos e perspectivas no Brasil e no Reino Unido. EccoS–Revista Científica, n. 51, p. 15166, 2019.
AZEVEDO, Mario Luiz Neves de; OLIVEIRA, João Ferreira de; CATANI, A. M.. O Sistema Nacional de Pós-graduação (SNPG) e o Plano Nacional de Educação (PNE 2014-2024): regulação, avaliação e financiamento. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação-Periódico científico editado pela ANPAE, v. 32, n. 3, p. 783-803, 2016. Disponível em: https://www.seer.ufrgs.br/rbpae/article/view/68576/39684. Acesso em: 19 abr. 2021.
BARANZELI, Caroline. Modelo de internacionalização em casa – IaH. In: MOROSINI, M. C. (org.). Guia para a internacionalização universitária. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2019.
BARDIN, Lawrence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BARRETO, Francisco Cesar de Sá.; DOMINGUES, Ivan. O PNPG 2011-2020: os desafios do país e o sistema nacional de pós‑graduação. Educação em Revista, v. 28, n. 3, p. 17-53, 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0102-46982012000300002&script=sci_arttext&tlng=pt. Acesso em: 20 abr. 2021.
BELFORT, Ana Cláudia et al. O módulo internacional como ação estratégica de internacionalização de um programa de mestrado em Administração. Revista Gestão Universitária na América Latina, v. 12, n. 2, p. 206-229, 2019.
BONA, Juliano; LUNA, José Marcelo Freitas de. O conceito de totalidade e o processo de internacionalização do Currículo: aspectos ontológicos e metodológicos/The concept of totality and the curriculum internationalization process: ontological and methodological aspects. Educação em Foco, v. 21, n. 34, p. 17-34, 2018.
BRASIL. Decreto N. 29.741, de 11 de julho de 1951. Institui uma Comissão para promover a Campanha Nacional de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. 1951. Disponível em:
BRASIL. Lei N. 3849, de 18 de dezembro de 1960. Federaliza a Universidade do Rio
Grande do Norte, cria a Universidade de Santa Catarina e dá outras providências. Disponível
em:
BRASIL. Ministério da Educação. Plano Nacional de Pós-Graduação - PNPG 2011-2020. Brasília, DF: CAPES, 2010. Disponível em:
Coordenadoria de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPES. Edital n. 41/2017 do Programa Institucional de Internacionalização - CAPES/PRINT. 2017. Disponível em: https://www1.capes.gov.br/bolsas-e-auxilios-internacionais/capes-print. Acesso em: 15 abr. 2021.
Coordenadoria de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPES. Ficha de Avaliação - Grupo de Trabalho. 2019. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/10062019-fichaavaliacao-pdf. Acesso em: 19 abr. 2021.
Coordenadoria de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPES. Plano Nacional de Pós-Graduação - PNPG 2011-2020. 2020. Disponível em:
Coordenadoria de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPES. Sobre a Avaliação. 2021a. Disponível em: https://uab.capes.gov.br/avaliacao/sobre-a-avaliacao. Acesso em: 19 abr. 2021.
Coordenadoria de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPES. Sobre as áreas de avaliação. 2021b. Disponível em: https://uab.capes.gov.br/avaliacao/sobre-as-areas-de-avaliacao. Acesso em: 19 abr. 2021.
Coordenadoria de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPES. Quantitativo de cursos e programas de pós-graduação por região do país. 2021c. Disponível em:
CREMONINI, Leon et al. In the shadow of celebrity? World-class university policies and public value in higher education. Higher Education Policy, v. 27, n. 3, p. 341-361, 2014.
CRESWELL, John Ward. Projeto de Pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. 2 ed. Porto Alegre: Artmed, 2007.
DE WIT, Hans et al. Internationalisation of higher education. The Bloomsbury Handbook of the Internationalization of Higher Education in the Global South, 2015.
GHENO, Ediane Maria et al. Sistema de avaliação da CAPES: indicadores e procedimentos de monitoramento e avaliação de desempenho. Em Questão, v. 25, n. 3, p. 184-213, 2019. Disponível em:
KNIGHT, Jane. Internationalization remodeled: Definition, approaches, and rationales. Journal of studies in international education, v. 8, n. 1, p. 5-31, 2004.
KNIGHT, Jane. Higher Education Internationalization: Concepts, Rationales, and Frameworks. Revista REDALINT. Universidad, Internacionalización e Integración Regional, v. 1, n. 1, p. 65-88, 2021. Disponível em: http://revele.uncoma.edu.ar/htdoc/revele/index.php/redalint/article/view/3090. Acesso em: 13 maio 2021.
KNIGHT, Jane; DE WIT, Hans. Internationalization of higher education: Past and future. International Higher Education, n. 95, p. 2-4, 2018.
KNOBEL, Marcelo et al. Desenvolvimento da internacionalização da educação superior no Brasil: Da mobilidade acadêmica internacional à institucionalização do processo na universidade. ETD: Educação Temática Digital, v. 22, n. 3, p. 672-693, 2020.
MACCARI, Emerson Antonio et al. A gestão dos programas de pós-graduação em administração com base no sistema de avaliação da Capes. REGE - Revista de Gestão, v. 16, n. 4, p. 1-16, 2009.
MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Metodologia Científica. 5 ed. São Paulo: Atlas, 2008.
MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 7.ed. São Paulo: Atlas, 2010.
MARRARA, Thiago. Internacionalização da Pós-Graduação: objetivos, formas e avaliação. Revista Brasileira de Pós-Graduação, v. 4, n. 8, 2007.
MOROSINI, Marília Costa. Dossiê: Internacionalização da educação superior. Educação, v. 40, n. 3, p. 288-292, 2017. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/848/84854915002.pdf. Acesso em: 16 abr. 2021.
MOROSINI, Marilia Costa.; CORTE, M. D.; GUILHERME, A. A. Internationalization of higher education: A perspective from the great south. Creative Education, 2017.
NEVES, Clarissa Eckert Baeta; BARBOSA, Maria Ligia Oiveira. Internationalization of higher education in Brazil: advances, obstacles, and challenges. Sociologias, v. 22, p. 144-175, 2020.
OLIVEIRA, Cinthia Sandes. A internacionalização do ensino superior no Brasil por meio da ação da CAPES: a cocriação do programa CAPES-PrInt. (Doutorado em Desenvolvimento, Sociedade e Cooperação Internacional). Centro de Estudos Avançados Multidisciplinares, Universidade de Brasília. Brasília, 2019.
PATRUS, Roberto; SHIGAKI, Helena Belintani; DANTAS, Douglas Cabral. Quem não conhece seu passado está condenado a repeti-lo: distorções da avaliação da pós-graduação no Brasil à luz da história da Capes. Cadernos EBAPE. BR, v. 16, n. 4, p. 642-655, 2018.
PEREIRA, Fernanda Mota. Internacionalização e formação linguística na UFBA: um relato sobre desafios e estratégias. Fórum Linguístico, v. 18, n. 1, p. 5631-5641, 2021.
RAMOS, Milena Yumi. Internacionalização da pós-graduação no Brasil: lógica e mecanismos. Educação e pesquisa, v. 44, 2018.
SILVA, Edna Lúcia; MENEZES, Estera Muszkat. Metodologia de Pesquisa e Elaboração de Dissertação. UFSC: 4 ed. 2005.
SILVA JÚNIOR, João dos Reis. The New Brazilian University: a busca por resultados comercializáveis. Canal 6 Editora LTDA, 2017.
SILVA JÚNIOR, João dos Reis. KATO, Fabíola Bouth Grello. A Política de Internacionalização da Pós-Graduação stricto sensu brasileira: breves considerações sobre a atual política da Capes. In: FERREIRA, Valdivina Alves (org.). Políticas e Avaliação da Pós-Graduação stricto sensu: da inserção social local à internacionalização. Brasília: Cátedra UNESCO de Juventude, Educação e Sociedade. Universidade Católica de Brasília, 2018.
STALLIVIERI, Luciane. Implementing quality assessment criteria in higher education institutions: a management perspective. 2021. Webinário - Center of Internationalization of Education Brasil-Austrália, realizado em 7 abr. 2021.
STALLIVIERI, Luciane. Compreendendo a internacionalização da educação superior. Revista de Educação do COGEIME, v. 26, n. 50, p. 15-36, 2017.
TRIVINOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987. 175 p.
Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC. Pró-Reitoria de Pós-Graduação. Plano Institucional de Internacionalização. 2018a. Disponível em: https://novaprpg.paginas.ufsc.br/files/2019/02/PROPOSTA-DE-PLANO-INSTITUCIONAL-DE-INTERNACIONALIZAC%CC%A7A%CC%83O-Final-Aprovada.pdf. Acesso em: 16 abr. 2021.
Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC. Pró-Reitoria de Pós-Graduação. Edital Conjunto CG-PRINT/UFSC n. 01/2018/PROPG/PROPESQ. 2018b. Disponível em: https://propg.ufsc.br/files/2016/07/Edital-Retificado-01_2018_PROPG_PROPESQ.pdf. Acesso em: 22 jun. 2021.
Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC. Projeto Institucional - PRINT. 2020a. Disponível em: https://propg.ufsc.br/cin/print/projeto-institucional-print/. Acesso em: 15 abr. 2021.
Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC. Plano de Desenvolvimento Institucional - PDI 2020-2024. 2020b. Disponível em: https://pdi.ufsc.br/pdi-2020-2024/. Acesso em: 19 abr. 2021.
Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC. Avaliação Anual do Plano de Desenvolvimento Institucional 2020-2024. 2021a. Disponível em: https://pdi.paginas.ufsc.br/files/2021/04/Avaliac%CC%A7a%CC%83o-Anual-2020.pdf. Acesso em: 20 abr. 2021.
Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC. Programas de Pós-Graduação. 2021b (antes 2021d). Disponível em:
Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC. Programa de Pós-Graduação. 2021c (antes 2021b). Disponível em:
Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC. Secretaria de Relações Internacionais - SINTER. 2021d. Disponível em: https://sinter.ufsc.br/. Acesso em: 13 jun. 2021.
YIN, Robert. Estudo de Caso: planejamento e métodos. 2 ed. Porto Alegre: Bookman, 2001.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
How to Cite
Section
ArtigosPublished:
Aug 28, 2023Internationalization of higher education, Graduate Programs, Internationalization indicators, Strategic actions, CAPES-PrInt Internacionalización de la educación superior., Programas de Posgrado, Indicadores de internacionalización, Acciones estratégicas, CAPES-PrInt Internacionalização da educação superior, Programa de Pós-Graduação, Indicadores de internacionalização, Ações estratégicas, CAPES-PrInt