Trajetórias de mulheres mestras do CEFET-MG em áreas de humanas e de tecnologia

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Abstract

Women have been gaining more space in the market and in academia, but the relationships developed in these spheres continue to be marked by sexism and stereotypes. Before this scenario, this research aimed to understand the sexual division of labor and, more specifically, to unveil the difficulties, sexism, stereotypes and gender markers in the choices made by women who obtained their master's degree from the Federal Center for Technological Education of Minas Gerais (CEFET-MG), from 2005 to 2016, as well as their resistance strategies. A qualitative approach was then used, through bibliographic research, survey of Lattes curricula and semi-structured interviews, whose answers were analyzed in exegesis based on the literature review. The results suggest that the trajectories of the women were marked by difficulties and resistance strategies, so that they achieved a high rise in their careers due to dedication to obtain greater professional qualification, overcoming prejudices and difficulties to study caused by triple shift workday, household chores, taking care of children and family, and studying. It was concluded that this research corroborates previous studies on the permanent cleavage between the sexes in areas of knowledge and work considered human and social and others of a scientific and technological nature, in the light of the guiding principles of the sexual division of labor, according to which there are work destined for women and work destined for men and that the work of men has a greater social and economic value than that of women.

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Autores
  • Camila Guimarães a:1:{s:5:"pt_BR";s:31:"Universidade Federal Fluminense";}
Biografia
Referências

ALVES, A. E. S. Divisão sexual do trabalho: a separação da produção do espaço reprodutivo da família. Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 11, n. 2, p. 271-289, maio/ago., 2013.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2009.

BOURDIEU, P. A dominação masculina. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2012.

BRASIL. Presidência da República Decreto n° 5.224, de 01 de outubro de 2004. Dispõe sobre a organização dos Centros Federais de Educação Tecnológica e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-¬‐2006/2004/decreto/d5224.htm. Acesso em: 11 ago. 2019.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas educacionais Anísio Teixeira. Censo da educação superior 2016 - Notas estatísticas. Brasília: Inep, 2016. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/documentos/2016/notas_sobre_o_censo_da_educacao_superior_2016.pdf. Acesso em: 18 set. 2018.

BRASIL. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Séries estatísticas & séries históricas. Disponível em: http://seriesestatisticas.ibge.gov.br. Acesso em: 10 abr. 2018.

GUIRALDELLI, R. Adeus à divisão sexual do trabalho? Desigualdade de gênero na cadeia produtiva da confecção. Sociedade e Estado, v. 27, n. 3, p. 709-732, 2012.

HIRATA, H.; KÉRGOAT, D. Novas configurações da divisão sexual do trabalho. Cadernos de pesquisa, [S.l.], v. 37, n. 132, p. 595-609, 2007.

HIRATA, H.; KÉRGOAT, D. Globalização e divisão sexual do trabalho. Cadernos Pagu, São Paulo, v. 17, n. 18, p. 139-156, 2001-2002.

KOSIK, K. Dialética do concreto. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1976.

LIMA, B. S. O labirinto de cristal: as trajetórias das cientistas na Física. Estudos Feministas, Florianópolis, v. 21, n. 3, set./dez., p. 883-903, 2013.

LIMA, B. S. Políticas de equidade em gênero e ciências no Brasil: avanços e desafios. 2017. Tese (Doutorado em Ciências Sociais) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2017. Disponível em: https://repositorio.unicamp.br/Acervo/Detalhe/983803. Acesso em: 23 nov. 2022.

LOURO, G. L. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. 6. ed. Petrópolis: Vozes, 2003.

MINAYO, M. C. de S. O desafio do conhecimento. 10. ed. São Paulo: HUCITEC, 2007.

MOLJO, C. B. La historia oral y su relación con el trabajo social. Revista Serviço Social e Sociedade, São Paulo, v. 63, ano XXI, p. 95-119, jul., 2000.

MURARO, R. M. A mulher no terceiro milênio: uma história da mulher através dos tempos e suas perspectivas para o futuro (1932). 8. ed. Rio de Janeiro: Record; Rosa dos Tempos, 2002.

OLINTO, G. Human resources in science and technology indicators: longitudinal evidence from Brazil. In: INTERNATIONAL CONFERENCE ON SCIENTOMETRICS AND INFORMETRICS, 12., 2009, Rio de Janeiro. Proceedings […]. Rio de Janeiro: ISSI, 2009.

OLINTO, G. A inclusão das mulheres nas carreiras de ciência e tecnologia no Brasil. Inclusão Social, Brasília, v. 5, n. 1, p. 68-77, jul./dez., 2011.

RABELO, A. O.; MARTINS, A. M. A mulher no magistério brasileiro: um histórico sobre a feminização do Magistério. In: CONGRESSO LUSO-BRASILEIRO DE HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO, 4., 2010, Uberlândia. Anais [...]. Uberlândia: Aveiro: FCT, 2010. p. 6167-6176. Disponível em: http://www.faced.ufu.br/colubhe06/anais/arquivos/556AmandaO.Rabelo.pdf. Acesso em: 6 ago. 2018.

ROSA, M. A. G.; QUIRINO, R. G. Relações de gênero na Ciência e Tecnologia (C&T): estudo de caso de um Centro Federal de Educação Tecnológica. Diversidade e Educação, v. 4, n. 8, p. 42-55, 2016.

STOCKDALE, M.S.; LEONG, F.T.L. Barriers to women in management careers: confirmatory factor analysis of the women as managers scale. Journal of Career Assessment, v. 2, n. 1, p. 70-81, 1994.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##


How to Cite

GUIMARÃES, C. Trajetórias de mulheres mestras do CEFET-MG em áreas de humanas e de tecnologia. Brazilian Journal of Graduate Studies, [S. l.], v. 18, n. especial, p. 1–34, 2023. DOI: 10.21713/rbpg.v18iespecial.2002. Disponível em: https://rbpg.capes.gov.br/rbpg/article/view/2002. Acesso em: 3 jul. 2024.