INTIAL TEACHER EDUCATION OF PHYSICAL EDUCATION TEACHERS IN THE INCLUSIVE PERSPECTIVE IN BRAZIL AND PORTUGAL

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Abstract

The teacher education is an area that has been highlighted in the academic and political discussions of several countries, mainly in relation to the strong influence of the internationalization to better meet the educational demands in the school environment. The study aims to understand what has been produced in the last decade in thesis and dissertations in relation to the knowledge development about the teacher education of Physical Education in the inclusive perspective in Brazil and Portugal. Methodologically, a survey of works was carried out in the CAPES thesis and dissertations catalog and in the Open Access Scientific Repository of Portugal between 2010 and 2020. The results reveal, regarding the focus given by the authors to the investigation, the themes stood out related to perception of teachers and students on inclusion and initial teacher education in general about inclusion stood out. However, the themes related to the analysis of public politics about formation in an inclusive perspective, research with graduates and teachers working in basic education and the involvement with teaching, research and extension, according to the research, need further studies.

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Autores
Biografia
Daniela Lima Bonfat, Universidade Federal do Espírito Santo

Doutoranda em Educação Física pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) – Vitória – ES.

Ingrid Rosa Carvalho, Universidade Federal do Espírito Santo

Mestre em Educação Física pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) – Vitória – ES.

Rayanne Rodrigues de Freitas, Universidade Federal do Espírito Santo

Mestranda em Educação Física pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) – Vitória – ES.

João Filipe da Silva Figueira Martins, Universidade de Lisboa

Doutor em Ciências da Educação pela Universidade de Lisboa (ULISBOA). Professor auxiliar convidado, Centro de Estudos em Educação e Faculdade de Motricidade Humana, Instituto de Educação da Universidade de Lisboa (ULISBOA) – Lisboa – PT.

José Francisco Chicon, Universidade Federal do Espírito Santo

Doutor em Educação pela Universidade de São Paulo (USP). Professor associado do Centro de Educação Física e Desportos da Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) – Vitória – ES.

Maria das Graças Carvalho Silva de Sá, Universidade Federal do Espírito Santo

Doutorado em Educaçãopela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Professora associada do Centro de Educação Física e Desportos da Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) – Vitória – ES.

Referências

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How to Cite

LIMA BONFAT, D.; ROSA CARVALHO, I.; RODRIGUES DE FREITAS, R.; FILIPE DA SILVA FIGUEIRA MARTINS, J.; FRANCISCO CHICON, J.; DAS GRAÇAS CARVALHO SILVA DE SÁ, M. INTIAL TEACHER EDUCATION OF PHYSICAL EDUCATION TEACHERS IN THE INCLUSIVE PERSPECTIVE IN BRAZIL AND PORTUGAL. Brazilian Journal of Graduate Studies, [S. l.], v. 19, n. 40, p. 1–35, 2025. DOI: 10.21713/rbpg.v19i40.2037. Disponível em: https://rbpg.capes.gov.br/rbpg/article/view/2037. Acesso em: 14 mar. 2025.

Section

Artigos

Published:

Jan 21, 2025
Keywords:

Teacher education. Inclusive Physical Education. Internationalization. Formación de profesores. Educación Física inclusiva. Internacionalización. Formação de professores, Educação física inclusiva, Internacionalização.