Variáveis para planejamento de repositórios de objetos de aprendizagem na área da saúde: uma revisão integrativa

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Abstract

This is an integrative review that aims to identify the variables that can positively interfere in the planning of Learning Objects Repositories in the Health Area (PLORHA) developed in Higher Education Institutions (HEI). The search considered the period from 2010 to 2020 and was carried out in the PubMed, Portal BVS, BDTD, CAPES Theses Catalog, in addition to the RECIIS and RENOTE journals. The variables identified were: metadata standardization, software choice, software customizations, copyrights, indexing standardization, Learning Objects Repositories (LOR) architecture, LOR integration with Virtual Learning Environments (AVA) and ROA evaluation. It is concluded that it is important for HEI in the area to realize that investment in PLORHA can help them fulfill their role in the democratization of knowledge through the dissemination of their academic-scientific production to society.

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Autores
Biografia
Elisete Sales de Souza, UFCSPA

Mestre em Ensino na Saúde pela Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre (UFCSPA). Bibliotecária na Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre (UFCSPA) – Porto Alegre – RS.

Carolina Sturm Trindade, UFCSPA

Doutora em Ensino na Saúde da Fundação Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre (UFCSPA). Professora associada da Fundação Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre (UFCSPA) – Porto Alegre – RS.

Cleidilene Ramos de Magalhães, UFCSPA

Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Professora titular do Departamento de Educação e Humanidades da Fundação Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre (UFCSPA) – Porto Alegre – RS.

Helena Terezinha Hubert Silva, UFCSPA

Doutora em Patologia pela Fundação Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre (UFCSPA). Professor associada da Fundação Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre (UFCSPA) – Porto Alegre – RS.

Referências

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How to Cite

SALES DE SOUZA, E.; STURM TRINDADE, C.; RAMOS DE MAGALHÃES, C.; HUBERT SILVA, H. T. Variáveis para planejamento de repositórios de objetos de aprendizagem na área da saúde: : uma revisão integrativa. Brazilian Journal of Graduate Studies, [S. l.], v. 19, n. 40, p. 1–25, 2025. DOI: 10.21713/rbpg.v19i40.2047. Disponível em: https://rbpg.capes.gov.br/rbpg/article/view/2047. Acesso em: 8 jun. 2025.