DOCTORS IN SCIENCE EDUCATION (UFRGS, UFSM e FURG): PROFILE, PROFESSIONAL INSERTION AND IMPACT OF THE PANDEMIC (COVID-19) perfil, inserção profissional e impacto da pandemia (Covid-19)

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Abstract

The article analyzed the profile and professional insertion of doctors who graduated from the Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências (Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Universidade Federal de Santa Maria, and Universidade Federal do Rio Grande) and evaluated the impact of the COVID-19 pandemic on their lives. Data collect: questionnaire was applied (approved by the Ethics Committee/Plataforma Brasil) to 353 Ph.D. doctoral graduates from 2013-to 2020 (68.0% adherence). The analysis method is Scientometrics and Content Analysis. Results: It notes that the majority of the doctors are white (87.1%) and are professors in Higher Education and Basic Education/Technical Education (70.9%). The most evident impacts of the pandemic are related to the use of technologies and mental health. It concludes that the results may contribute to the definition of public policies by employment expansion, social assistance, and equity.

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Autores
Biografia
Ediane Maria Gheno, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutora em Educação em Ciências pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Professora da Universidade Federal do Pará (UFPA) – Belém – PA.

Maria Paz Hidalgo, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutora em Medicina pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Professora da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) e do Hospital de Clínicas de Porto Alegre (HCPA) – Porto Alegre – RS.

Jessié Martins Gutierres, Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre

Doutor em Educação em Ciências pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Doutor em Ciências Biológicas-Bioquímica Toxicológica pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Professor da Universidade Federal de Alfenas (UNIFAL) – Alfenas – MG.

Jocássio Batista Soares, Universidade do Vale Itajaí-UNIVALE

Graduado em Biologia pela Universidade do Vale do Itajaí e Especialista em Docência para Educação Profissional (IFSC). Professor da rede pública de Educação do Estado de Santa Catarina – Florianópolis – SC.

Regina Maria Vieira da Costa Guaragna, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutora em Bioquímica pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Professora da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) – Porto Alegre – RS.

Cláudia Rodrigues Borba Borini, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Graduada em Letras e Especialista em Produção e Revisão Textual pela Faculdade Porto-Alegrense (FAPA). Professora da rede pública de Educação do Estado do Rio Grande do Sul – Porto Alegre – RS.

Diogo Onofre Souza, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutor em Ciências Biológicas-Bioquímica pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Professor da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) – Porto Alegre – RS.

Referências

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How to Cite

GHENO, E. M.; PAZ HIDALGO, M.; GUTIERRES, J. M.; SOARES, J. B.; GUARAGNA, R. M. V. da C.; BORINI, C. R. B.; SOUZA, D. O. DOCTORS IN SCIENCE EDUCATION (UFRGS, UFSM e FURG): PROFILE, PROFESSIONAL INSERTION AND IMPACT OF THE PANDEMIC (COVID-19): perfil, inserção profissional e impacto da pandemia (Covid-19). Brazilian Journal of Graduate Studies, [S. l.], v. 19, n. 40, p. 1–38, 2024. DOI: 10.21713/rbpg.v19i40.2052. Disponível em: https://rbpg.capes.gov.br/rbpg/article/view/2052. Acesso em: 1 nov. 2024.

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Artigos

Published:

Oct 31, 2024