Prática docente em arquitetura e urbanismo estudo da aplicação de métodos de ensino-aprendizagem

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Abstract

Higher education teachers with extensive technical knowledge in their fields of expertise were not necessarily trained with appropriate teaching methods. With concern to the field of ​​Architecture and Planning, for example, the bachelor's degree of these professionals does not include any preparation for being a professor. With that in mind, the Teaching Practice class within the Postgraduate Program in Urban Planning at the Federal University of Paraná prepares their master's students to apply pedagogical methods during their teaching internship. In this article, we will explore the experience of nine master's students from 2018 and 2019 who taught 248 undergraduate students in their internships. Two methods were applied. First, the Index of Learning Styles, applied to identify the students' learning profile. Afterward, the master's students used those results to prepare their class by applying the Kolb Cycle methodology. The purpose of these methods is to place the student at the center of academic planning based on classes designed to meet the different learning profiles of the class and encourage active participation from undergraduate students in this process. The results suggest that the introduction to pedagogy contributes to the formation of qualified professors to work in Architecture and Planning majors by training them to direct their classes towards specific learning profiles of a creative nature, common to this profession.

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Autores
  • Rafael Kalinoski a:1:{s:5:"pt_BR";s:4:"UFPR";}
  • Chaelin Dall’Agnol Fiorentin
  • Fabiana Moro Martins
  • Márcia de Andrade Pereira Bernardinis
Biografia
Referências

ATTARD, A. et al. Student Centered Learning: An insight into theory and practice. Bucharest: Partos Timisoara, 2010.
BELHOT, R. V. Reflexões e propostas sobre o “ensinar engenharia para o século XXI”. Tese (Livre Docência), Escola de Engenharia de São Carlos, Universidade de São Paulo, São Carlos, 1997.
CARVALHO, A. C. B. D.; PORTO, A. J. V. O uso do ciclo de Kolb no planejamento de ensino de engenharia. Anais COBENGE. Brasília: ABENGE, 2003.
CUNHA, M. I. O lugar da formação do professor universitário: o espaço da pós-graduação em educação em questão. Revista Diálogo Educacional, v. 9, n. 26, p. 81-90, 2009.
FELDER, R. M.; SILVERMAN, L. K. Learning and Teaching Styles in Engineering Education. Engineering Education, v. 78, n. 7, p. 674-681, 1988.
FELDER, R. M.; SPURLIN, J. Applications, Reliability and Validity of the Index of Learning Styles. International Journal of Engineering Education, v. 21, n. 1, p. 103-112, 2005.
FERRAZ, V. G. L.; MOTA, D. C. S.; LOPES, J. G. S. Um olhar sobre a formação para a docência no ensino superior ao longo da pós-graduação em Química. Revista Brasileira de Pós-Graduação, v. 16, n. 35, 2020.
FERRAZ, A. P. C. M.; BELHOT, R. V. Taxonomia de Bloom: revisão teórica e apresentação das adequações do instrumento para definição de objetivos instrucionais. Gestão & Produção, v. 17, n. 2, p. 421-431, 2010.
MARIETTO, M. G. B. et al. Teoria da Aprendizagem Experiencial de Kolb e o Ciclo de Belhot Guiando o Uso de Simulações Computacionais no Processo Ensino Aprendizagem. Anais do Workshop de Informática na Escola, p. 527-531, 2014.
PACHANE, G. G.; PEREIRA, E. M. A. A importância da formação didático- pedagógica e a construção de um novo perfil para docentes universitários. Revista Iberoamericana De Educación, v. 35, n. 1, p. 1-13, 2004.
PEREIRA, M. A.; SILVA, A. N. R. Uma avaliação teórico-conceitual de estratégia pedagógica aplicada no ensino de engenharia. Anais do 4º CONAHPA, Florianópolis, 2009.
RODRIGUES, L. P.; MOURA, L. S.; TESTA, E. O tradicional e o moderno quanto à didática no ensino superior. Revista Científica do ITPAC, v. 4, n. 3, 2011.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##


How to Cite

KALINOSKI, R.; DALL’AGNOL FIORENTIN, C.; MORO MARTINS, F.; DE ANDRADE PEREIRA BERNARDINIS, M. Prática docente em arquitetura e urbanismo: estudo da aplicação de métodos de ensino-aprendizagem. Brazilian Journal of Graduate Studies, [S. l.], v. 17, n. 38, p. 1–22, 2022. DOI: 10.21713/rbpg.v17i38.1801. Disponível em: https://rbpg.capes.gov.br/rbpg/article/view/1801. Acesso em: 25 nov. 2024.