Graduate programs in Law: where and how the undergraduate professor is prepared

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Abstract

This paper presents results from the analysis of the teaching education of professors working in graduate programs in Law. The research was developed by using a quantitative and qualitative approach, based on a comprehensive mapping of the offer (or not) of disciplines related to higher education methodology and / or teaching in 116 post-graduation courses in Law recognized by the Brazilian Federal Agency for Support and Evaluation of Graduate Education (CAPES) in 2014, based on available information from CAPES and the courses analyzed. The study was theoretically supported by Aguiar (2004), Bastos (2000), Bezerra (2008), Bittar (2006), Capellari (2001), Ghirardi (2012), Stephanou (2006), Machado (2009), Morosini (2006), Muraro (2010), Sguissardi (2006) and Rodrigues (2000) as well as by the conceptual construction of a legal education that goes beyond simple memorization of accepted standard values.

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Autores
  • Edna Cristina do Prado Universidade Federal de Alagoas - UFAL
  • Clecia Maria dos Santos Faculdade Maurício de Nassau - FMN
  • Antonio Miguel Pereira Junior Universidade Federal de Alagoas - UFAL
Biografia
Edna Cristina do Prado, Universidade Federal de Alagoas - UFAL

Edna Cristina do Prado é doutora em Educação pela UNESP, mestre em Educação pela PUC/SP, licenciada em Educação Física, Pedagogia, Letras e bacharel em Linguística pela USP, bacharel em Direito pela FMN, especialista em Psicologia, também pela USP, em Ecoturismo pela UFLA, em Tutoria em EaD pelo Senac. Professora Adjunta IV da Universidade Federal de Alagoas no curso de Pedagogia e nos Programas de Pós-graduação em Educação - PPGE e em Ensino de Ciência e Matemática - PPGECIM. Líder do Grupo de Pesquisa Gestão e Avaliação Educacional GAE/UFAL/CNPq.

 

Clecia Maria dos Santos, Faculdade Maurício de Nassau - FMN
Bacharel em Direito
Antonio Miguel Pereira Junior, Universidade Federal de Alagoas - UFAL
Possui graduação em Direito pela Universidade de São Paulo(2001), graduação em Agronomia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho(1987) e especialização em Formação para a Docência do Ensino Superior pelo Centro Universitário CESMAC(2010). Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Administração Pública.
Referências

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##


How to Cite

PRADO, E. C. do; SANTOS, C. M. dos; PEREIRA JUNIOR, A. M. Graduate programs in Law: where and how the undergraduate professor is prepared. Brazilian Journal of Graduate Studies, [S. l.], v. 12, n. 28, 2015. DOI: 10.21713/2358-2332.2015.v12.814. Disponível em: https://rbpg.capes.gov.br/rbpg/article/view/814. Acesso em: 12 dec. 2024.

Section

Debates

Published:

Dec 7, 2015
Keywords:

Educación Legal. Licenciado en Derecho. Formación del Profesorado. Legal Education. Post-Graduation in Law. Teacher Training. Educação Jurídica.Pós-Graduação em Direito. Formação Docente