Teacher training on the graduate level: experiences within the Federal University of Rio Grande do Norte

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Abstract

This work addresses the adhesion to the Support Program for the Restructuring and Expansion of Federal Universities (REUNI) in the context of the Federal University of Rio Grande do Norte (UFRN). Its purpose is to characterize actions aimed at teacher training limited to the university’s degree-granting graduate courses. It discusses experiences of the Teaching Introductory Course and Teaching Internships, which are part of the Assistance Program for Teaching in Undergraduate (PADG), as an institutionalized policy to fulfill the objective of training teachers for undergraduate and graduate teaching. It also reports experiences involving the articulation between undergraduate and graduate education in this educational institution. Finally, it addresses the challenges regarding the dimension of training for graduate teaching.

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Autores
  • Rita de Cássia Barbosa Paiva Magalhães Universidade Federal do Rio Grande do Norte(UFRN)
  • Fernanda Nervo Raffin Universidade Federal do Rio Grande do Norte(UFRN)
  • Liliane dos Santos Gutierre Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Alcio Farias de Azevedo Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Biografia
Rita de Cássia Barbosa Paiva Magalhães, Universidade Federal do Rio Grande do Norte(UFRN)
Graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Ceará (1991), Especialização em Educação Infantil pela Universidade Estadual do Ceará (UECE), Mestrado em Educação Especial pela Universidade Federal de São Carlos (1997) e Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Ceará (2005). Atualmente é professora adjunta da Universidade Federal do Rio Grande do Norte(UFRN) no Centro de Educação. Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFRN. Assessora pedagógica da Coordenadoria de Formação para  Docência da Pró-Reitoria de Pós-Graduação. Pesquisa na área de educação com ênfase em educação especial
Fernanda Nervo Raffin, Universidade Federal do Rio Grande do Norte(UFRN)

Fernanda Nervo Raffin, doutora em Tecnologia Farmacêutica e Biofarmácia - Université de Montpellier I, Diplome dEtudes Approfondies (D E A) Interface Química Biologia - Université de Montpellier I, graduação em Farmácia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Professora titular da Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN. Coordenou a implantação do sistema de garantia da qualidade e o setor de pesquisa e desenvolvimento do Núcleo de Pesquisa em Alimentos e Medicamentos da UFRN - NUPLAM. Coordenou o Programa de Pós-graduação em Ciências Farmacêuticas da UFRN (1999-2002) e do Programa de Desenvolvimento e Inovação Tecnológica em Medicamentos em rede UFRN-UFPB-UFC-UFRPE, além de Pró-Reitora Adjunta de Pós-graduação desde 2008. E-mail: feraffin@ufrnet.br

Liliane dos Santos Gutierre, Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Professora Adjunto III do Departamento de Matemática da UFRN, Professora do Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática da UFRN (PPGECNM), Coordenadora do Grupo Potiguar de Estudos e Pesquisas em História da Educação Matemática da UFRN (GPEP), Membro da Coordenadoria de Formação para Docência da Pró-Reitoria de Pós-Graduação (PPG/UFRN). E-mail: lilianegutierre@gmail.com
Alcio Farias de Azevedo, Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Alcio Farias de Azevedo, Mestre em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte, especialização em Educação Infantil e Gestão Escolar pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte, graduação em Ciências Contábeis e Pedagogia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Técnico em Assuntos Educacionais atuando na Pró-Reitoria de Pós-Graduação da UFRN. Membro da Coordenadoria de Formação para Docência da Pró-Reitoria de Pós-Graduação (PPG/UFRN).
Referências

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##


How to Cite

MAGALHÃES, R. de C. B. P.; RAFFIN, F. N.; GUTIERRE, L. dos S.; DE AZEVEDO, A. F. Teacher training on the graduate level: experiences within the Federal University of Rio Grande do Norte. Brazilian Journal of Graduate Studies, [S. l.], v. 13, n. 31, 2017. DOI: 10.21713/2358-2332.2016.v13.1251. Disponível em: https://rbpg.capes.gov.br/rbpg/article/view/1251. Acesso em: 3 jul. 2024.

Section

Experiences

Published:

Feb 17, 2017
Keywords:

Teacher training. Graduate Study. Internships. Formación Docente. Postgrado. Pasantía. Formação Docente. Pós-Graduação. Estágio.