Planning of annual and quadrennial accountability to Capes using Scriptsucupira computational tool

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Abstract

Scriptsucupira computational tool is a robot program that guides the extraction, from the Lattes Platform, of academic and professional information contained in the curricula of researchers linked to several research lines of graduate programs in specialized fields. Based on such information, Scriptsucupira creates production reports, research collaboration networks, and geographical maps of the research. In this study, Scriptsucupira was used to plan the annual and quadrennial accountability of the Sucupira Platform based on the academic production of a Graduate Program in Business. The results have greatly contributed to the monitoring, by managers of the evaluated Program, of the professors’ individual performance, of research lines, and the courses that comprised the Program, enabling the development of strategies to leverage peer productivity in the 2013-2016 quadrennium.

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Autores
  • Renato Ribeiro Nogueira Ferraz Programa de Pós-Graduação em Administração (PPGA). Programa de Mestrado Profissional em Administração - Gestão em Sistemas de Saúde (PMPA-GSS) - Universidade Nove de Julho (UNINOVE).
  • Emerson Antônio Maccari Programa de Pós-Graduação em Administração (PPGA) - Universidade Nove de Julho (UNINOVE).
  • Luc Quoniam Université du Sud Toulon-Var
  • Marcus Vinicius Cesso da Silva Programa de Pós-Graduação em Administração (PPGA) - Universidade Nove de Julho (UNINOVE).
  • Aline Fátima Modkovski Programa de Pós-Graduação em Administração (PPGA) - Universidade Nove de Julho (UNINOVE).
Biografia
Renato Ribeiro Nogueira Ferraz, Programa de Pós-Graduação em Administração (PPGA). Programa de Mestrado Profissional em Administração - Gestão em Sistemas de Saúde (PMPA-GSS) - Universidade Nove de Julho (UNINOVE).
Biólogo. Doutor em Ciências pela Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
Referências

ALLEN, N. L. Avaliação em larga escala: lições de experiências. Brasília: Ministério da Educação e Cultura. SEDIAE: Fundação Cesgranrio, 1996. p.77-99.
ALVES, A. D.; YANASSE, H. H.; SOMA, N. Y. LattesMiner: uma linguagem de domínio específico para extração automática de informações da Plataforma Lattes. In: WORKSHOP DE COMPUTAÇÃO APLICADA, 12., 2012, São José dos Campos. Anais… São José dos Campos: Inpe, 2012.
ALVES, W. A. L.; SANTOS, S. D.; SCHIMIT, P. H. T. Hierarchical Clustering Based on Reports Generated by Scriptlattes. In Advances in Production Management Systems. Initiatives for a Sustainable World. Springer: Cham, 2016. p. 28–35.
BALANCIERI, R. et al. A análise de redes de colaboração científica sob as novas tecnologias de informação e comunicação: um estudo na Plataforma Lattes. Ciência da Informação, Brasília, DF, v. 34, n. 1, p. 64-77, 2005.
COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR. História e Missão. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2008. Disponível em: . Acesso em: 10 março. 2017.
______. Plataforma Sucupira. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2014. Disponível em: . Acesso em: 10 março. 2017.
COSTA, J. S. B. Coleta, organização e divulgação da produção intelectual gerada na Universidade Federal do Rio Grande do Sul. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE BIBLIOTECAS UNIVERSITÁRIAS, 9., 1996, Curitiba. Anais… Curitiba: UFP; PUC-PR, 1996.
DURHAM, E. R. A institucionalização da avaliação. Nupes: Núcleo de Pesquisas sobre Ensino Superior USP, São Paulo, v. 8, p. 1-15, 1990.
GATTI, B. et al. O modelo de avaliação da Capes. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 22, p. 137-144, 2003.
HOUSE, E. R. Tendencias en evaluación. Revista de Educación, Madrid, n. 299, p. 43-55, 1992.
LEITE, M. F. B.; VIANA, A. B. N.; PEREIRA, G. G. Métodos quantitativos na avalição da Capes: uma pesquisa bibliográfica. Facef pesquisa: desenvolvimento e gestão, Franca, v. 9, n. 2, p. 166-174, 2010.
LEITE, P.; MUGNAINI, R.; LETA, J. A new indicator for international visibility: exploring Brazilian scientific community. Scientometrics, Netherlands, v. 88, n. 1, p. 311-319, 2011.
MACCARI, E. A. Contribuições à gestão dos programas de pós-graduação stricto sensu em administração no Brasil com base nos sistemas de avaliação norte americano e brasileiro. 2008. Tese (Doutorado em Administração) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008.
MACCARI, E.; LIMA, M. C.; RICCIO, E. L. Uso do sistema de avaliação da Capes por programas de pós-graduação em Administração no Brasil. Revista de Ciências da Administração, Florianópolis, v. 11, n. 25, p. 68-82, 2010.
MACCARI, E. A. et al. Sistema de avaliação da pós-graduação da Capes: pesquisa-ação em um programa de pós-graduação em Administração. Revista Brasileira de Pós-Graduação, Brasília, DF, v. 5, n. 9, p. 171-205, 2008.
MARTINS, C. B.; MACCARI, E. A. Desempenho dos programas de pós-graduação stricto sensu em Administração, Ciências Contábeis e Turismo no Brasil. Jundiaí: Paco, 2015.
MARTINS, C. B. et al. Influência das estratégias e recursos para o desenvolvimento dos programas de pós-graduação da área de Administração, Ciências Contábeis e Turismo no período de 2001 a 2009. Revista Gestão Universitária na América Latina: GUAL, Florianópolis, v. 6, n. 3, p. 146-168, 2013.
MENA-CHALCO, J. P.; CESAR JUNIOR, R. M. Scriptlattes: an open-source knowledge extraction system from the Lattes platform. Journal of the Brazilian Computer Society, London, v. 15, n. 4, p. 31-39, 2009.
MUGNAINI, R.; LEITE, P.; LETA, J. Fontes de informação para análise de internacionalização da produção científica brasileira. Ponto de Acesso, Salvador, v. 5, n. 3, p. 87-102, 2011.
NASCIMENTO, L. F. Modelo Capes de avaliação: quais as consequências para o triênio 2010-2012? Raep Administração: Ensino & Pesquisa, São Leopoldo, v. 11, n. 4, p. 579-600, 2010.
OLIVEIRA, E. N. B. et al. Os programas de pós-graduação stricto sensu no contexto das avaliações Capes e CNPq. In: CONGRESSO NACIONAL DE EXCELÊNCIA EM GESTÃO, 4., 2008, Niterói. Anais… Niterói: Universidade Federal Fluminense, 2008.
OLIVEIRA, F. M.; TOTTI, M. E. F.; SOUZA, C. H. M. A web invisível e seus aspectos tecnológicos e sociais. In: CONGRESSO INTERNACIONAL INTERDISCIPLINAR EM SOCIAIS E HUMANIDADES, 2., 2013, Belo Horizonte. Anais… Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais, 2013.
SCHERER, C. et al. Importância de um secretário executivo no preenchimento do aplicativo Coleta de Dados Capes. Revista de Gestão e Secretariado, São Paulo, v. 3, n. 1, p. 54-67, 2012.
WALTER, S. A. et al. Oportunidades de melhoria nos programas de mestrado acadêmico em contabilidade a partir da avaliação da Capes: uma análise longitudinal. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Sorocaba, v. 18, n. 3, p. 567-589, 2013.
WILLIS, D. Educational assessment and accountability: a New Zealand case study. Journal of Education Policy, Abingdon, v. 7, n. 2, p. 205-221, 1992.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##


How to Cite

FERRAZ, R. R. N.; MACCARI, E. A.; QUONIAM, L.; DA SILVA, M. V. C.; MODKOVSKI, A. F. Planning of annual and quadrennial accountability to Capes using Scriptsucupira computational tool. Brazilian Journal of Graduate Studies, [S. l.], v. 14, n. 33, 2017. DOI: 10.21713/2358-2332.2017.v14.1320. Disponível em: https://rbpg.capes.gov.br/rbpg/article/view/1320. Acesso em: 3 jul. 2024.

Section

Experiences

Published:

Aug 8, 2017
Keywords:

Scriptsucupira. Lattes Platform. Sucupira Platform. Capes. Inovação. Scriptsucupira. Plataforma Lattes. Plataforma Sucupira. Capes. Inovação. Scriptsucupira. Plataforma Lattes. Plataforma Sucupira. Capes. Inovación.