Contribution of graduate programs to basic education: the experience of the Graduate Program in Bioscience of the Universidade do Estado do Rio de Janeiro

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Abstract

In this study we present results of a scientific disclosure project that involves the Graduate Program in Biosciences of the Universidade do Estado do Rio de Janeiro in a public school of that state. Researchers, graduated and undergraduate students, and basic education teachers enrolled on activities about scientific and interdisciplinary themes, which approached the secondary education curriculum. Also, the presence of high school students in the academic environment improved their performances, these student’s profile evidenced, among other aspects, age-grades mismatch and high failure rates. This initiative highlights the importance of interaction between basic education and graduate programs to improve teaching quality and encourage new education perspectives.

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Autores
  • Mônica Antunes Chagas Universidade do Estado do Rio de Janeiro
  • Verônica Morandi Universidade do Estado do Rio de Janeiro
  • Christina Barja-Fidalgo Universidade do Estado do Rio de Janeiro
Biografia
Mônica Antunes Chagas, Universidade do Estado do Rio de Janeiro
Aluna do curso de Mestrado Profissional em Educação, Gestão e Difusão em Ciências (IBqM) da Universidade Federal do Rio de Janeiro; Professora da Educação Básica nas Redes Estadual e Municipal do Rio de Janeiro; Membro do grupo de projetos de divulgação científica e extensão do Programa de Pós-graduação em Biociências (UERJ).
Verônica Morandi, Universidade do Estado do Rio de Janeiro
Doutora em Ciências pela Université Paris VII - Denis Diderot Professora Associada do Instituto de Biologia Roberto Alcantara Gomes da Universidade do Estado do Rio de Janeiro.
Christina Barja-Fidalgo, Universidade do Estado do Rio de Janeiro
Doutora em Ciências pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Professora Associada do Instituto de Biologia Roberto Alcantara Gomes da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Coordenadora do Programa de Pós-graduação em Biociências/UERJ.
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How to Cite

CHAGAS, M. A.; MORANDI, V.; BARJA-FIDALGO, C. Contribution of graduate programs to basic education: the experience of the Graduate Program in Bioscience of the Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Brazilian Journal of Graduate Studies, [S. l.], v. 14, n. 33, 2017. DOI: 10.21713/2358-2332.2017.v14.1376. Disponível em: https://rbpg.capes.gov.br/rbpg/article/view/1376. Acesso em: 22 dec. 2024.

Section

Experiences

Published:

Dec 18, 2017
Keywords:

Educação Básica. Divulgação Científica. Qualidade da Educação. Integração Pós-Graduação-Escola Pública. Educación Básica. Divulgación Científica. La Calidad de la Educación. La Integración Universidad-Escuela. Basic Education. Scientific Disclosure. Quality of Education. University-School Integration.