Logical models in the evaluation of the professional masters: a practical example
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
This paper presents the application of logical models in the evaluation of a professional master in developmental and social management. The evaluation included several steps, such as the description of the program components, graphical representations of the logical model used, research on the hypotheses of causal relations between components and results of the course. The method included documentary analysis and interviews. The graphical representations were analyzed with the content of the participants’ manifestations during the interviews. The logical models facilitated the description of the components and the identification of the effects of the program on the performance of the graduates and the institutions affected by them.
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Autores
AFONSO, A. J. Avaliação educacional: regulação e emancipação. São Paulo: Cortez, 2009.
BENALP, N. A theory of causation: causae e causantes (originating causes) as inus conditions in branching space-times. PhilSci Archive, Pittsburg, PA, 2002. Disponível em:
BRASIL. Ministério da Educação. Ministério da Fazenda. Portaria Interministerial nº 413, de 31 de dezembro de 2002. Define competências dos órgãos responsáveis pela implementação do Programa Nacional de Educação Fiscal – PNEF. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2 jan. 2003. Disponível em:
______. Ministério da Educação. O modelo lógico do Programa Brasil Alfabetizado (PBA). Brasília: Diretoria de Políticas da Educação de Jovens e Adultos, 2009. 25 slides.
______. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Portaria Normativa/MEC nº 17, de 28 de dezembro de 2009. Dispõe sobre o mestrado profissional no âmbito da Fundação Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – Capes. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 29 dez. 2009. Disponível em:
______. Ministério da Educação. Brasil Alfabetizado. Brasília, DF, 2012. Disponível em:
______. MEC anuncia adoção da modalidade de doutorado profissional. Brasília, DF, 2017. Disponível em:
CASSIOLATO, M. M. M. C. Modelo lógico e a teoria do programa: uma proposta para organizar avaliação. Desafios do Desenvolvimento, Brasília, DF, v. 7, n. 63, p. 1, 2010.
CIRANI, C. B. S.; CAMPANARIO, M. A.; SILVA, H. H. M. A evolução do ensino de pós-graduação senso estrito no Brasil: análise exploratória e proposições para pesquisa. Avaliação: Revista de Avaliação da Educação Superior, Campinas, v. 20, n. 1, p. 163-187, 2015.
FERREIRA, H.; CASSIOLATO, M.; GONZALEZ, R. Uma experiência de desenvolvimento metodológico para avaliação de programas: o modelo lógico do Programa Segundo Tempo. Brasília, DF: Ipea, 2009. (Texto para discussão nº 1.369). Disponível em:
FISCHER, T. et al. Simultaneamente Interdisciplinar e profissional: desafios do Programa de Desenvolvimento e Gestão Social da UFBA. In: PHILIPPI JUNIOR, A.; SILVA NETO, A. J. (Ed.). Interdisciplinaridade em Ciência, Tecnologia & Inovação. Barueri: Manole, 2011. p. 607-628.
KHANDKER, S. R.; KOOLWAL, H. A.; SAMAD, H. A. Handbook on impact evaluation: quantitative methods and practices. Washington, DC: The World Bank, 2010.
KLEIN, K. J.; KOZLOWSKI, S. W. J. Multilevel theory, research and methods in organizations: foundations, extensions and new directions. San Francisco: Jossey-Bass, 2000.
KNIJNIK, J.; TAVARES, O. Educating Copacabana: a critical analysis of the “Second Half”, an Olympic education program of Rio 2016. Educational Review, Abingdon, v. 64, n. 3, p. 353-368, 2012.
KNOWLTON, L. W.; PHILLIPS, C. C. The Logic Model Guidebook: better strategies for great results. Thousand Oaks: Sage, 2009.
LOIZOS, P. Vídeos, filme e fotografias como documentos de pesquisa. In: BAUER, M. W.; GASKELL, G. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis: Vozes, 2002. p. 137-155.
MCLAUGHLIN, J. A.; JORDAN, G. Using logic models. In: WHOLEY, J. S.; HATRY, H. P.; NEWCOMER, K. E. Handbook of practical program evaluation. San Francisco: Jossey-Bass, 2010. p. 55-80.
MOURÃO, L.; LAROS, J. A. Avaliação de programas sociais: comparando estratégias de análise de dados. Psicologia: Teoria e Pesquisa, Brasília, DF, v. 24, n. 4, p. 545-558, 2008.
NEPOMUCENO, L. D.; COSTA, H. G.; SHIMODA, E. Impacto do mestrado profissional no desempenho dos seus egressos: intercomparação entre as percepções de discentes, docentes, coordenadores e empresa. Gestão & Produção, São Carlos, v. 17, n. 4, p. 817-828, 2010.
NEVES, R. B.; COSTA, H. G. Avaliação de programas de pós-graduação: proposta baseada na integração ELECTRE TRI, SWOT e sistema Capes. Revista Eletrônica Sistemas & Gestão, Niterói, v. 1, n. 3, p. 276-298, 2006.
OWSTON, R. Models and methods for evaluation. In: SPECTOR, M. et al. Handbook of research on educational communications and technology. 3rd ed. Abingdon: Routledge, 2008. p. 605-618.
PAIXÃO, R. B. Avaliação de impacto de mestrados profissionais: contribuições a partir da multidimensionalidade e da negociação. 2012. 325 f. Tese (Doutorado em Administração) – Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2012.
RIBEIRO, N. M.; VINHAES, L. Ficha de Avaliação de MP: reflexões e propostas. Semana Pedagógica do Mestrado de Desenvolvimento e Gestão Social, Salvador, 2012.
ROGERS, P. J. Using programme theory to evaluate complicated and complex aspects of interventions. Evaluation, Thousand Oaks, v. 14, n. 1, p. 29-48, 2008.
SOUSA, E. S. et al. Sistema de monitoramento & avaliação dos programas Esporte e Lazer da Cidade e Segundo Tempo do Ministério do Esporte. Belo Horizonte: O Lutador, 2010.
SOUZA, D. B. L. Avaliação do impacto de Mestrado Profissional Multidisciplinar em Desenvolvimento e Gestão Social. 2013. 381 f. Tese (Doutorado em Psicologia Social, do Trabalho e das Organizações) – Universidade de Brasília, Brasília, DF, 2013.
WORTHEN, B. R.; SANDERS, J. R.; FITZPATRICK, J. L. Avaliação de programas: concepções e práticas. São Paulo: Gente, 2004.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
How to Cite
Avaliação de Programas. Modelos Lógicos. Mestrados Profissionais. Evaluación de Programas. Marcos Lógicos. Másteres Profesionales. Program Evaluation. Logical Models. Professional Masters.