FACTORS ASSOCIATED WITH ACADEMIC PERFORMANCE IN THE TRANSVERSAL DISCIPLINES OF THE STRICTO SENSU OF THE FEDERAL UNIVERSITY OF PARANÁ IN THE BIENNIUM 2017 AND 2018

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Abstract

Information technologies enable new ways for the dissemination of knowledge and, graduate, spatial barriers are no longer an obstacle to the democratization of education. The Federal University of Paraná has institutionalized a hybrid, face-to-face and remote teaching modality, aimed at the Stricto Sensu graduate program. In this context, the objective of the article is to identify factors that may be associated with student performance in this educational model. Through a quantitative analysis protocol, the study examines performance considering the variables attended discipline, modality, sex, age, status, grade and frequency. The results showed better performance of students in the discipline of Academic Writing in English and greater difficulty with Statistics. In the duality between students considering the modality, students who attended the subjects in person demonstrated a higher grade and frequency than the non-face-to-face students.

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Autores
  • Lucas José de Souza
  • Felipe Correa Fiori
  • Egon Walter Wildauer
Biografia
Referências

ABDOUS, M; YEN, C. A predictive study of learner satisfaction and outcomes in face-to-face, satellite broadcast, and live video-streaming learning environments. The Internet and Higher Education, v. 13, n. 4, p. 248-257, 2010.

ALMEIDA, O. C. S. et al. Evasão em cursos a distância: fatores influenciadores. Revista Brasileira de Orientação Profissional, v. 14, n. 1, p. 19-33, 2013.

ALONSO, K. M. A EaD no Brasil: sobre (des) caminhos em sua instauração. Educar em Revista, n. 4, p. 37-52, 2014

AL-SAMARRAIE, H. et al. E-learning continuance satisfaction in higher education: a unified perspective from instructors and students. Studies in higher education, v. 43, n. 11, p. 2003-2019, 2018.

BACICH, L; et al. Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Penso Editora, 2015.

BENNETT, D; MCCARTY, C; CARTER, S. Teaching Graduate Economics: Online vs. Traditional Classroom Instruction. Journal for Economic Educators, v. 11, n. 2, p. 1-11, 2019.

BITTENCOURT, I. M; MERCADO, L. P. L. Evasão nos cursos na modalidade de educação a distância: estudo de caso do Curso Piloto de Administração da UFAL/UAB. Ensaio: Avaliação e políticas públicas em educação, v. 22, n. 83, p. 465-503, 2014.

BIZARRIA, F. P. et al. Escala de motivação acadêmica: validade no contexto da educação a distância em curso de administração pública. Revista Capital Científico-Eletrônica (RCCҽ)-ISSN 2177-4153, v. 14, n. 4, p. 75-91, 2016.

BRAVO, C. B., CHAUD, D.M.A., & SIMIONI, E. Avaliação da motivação acadêmica de universitários do curso de nutrição de uma universidade privada de São Paulo. Revista Simbio-Logias, p 57-72, 2013.

BRENNER, F. et al. Revisão sistemática da Educação a Distância: Um estudo de caso da EaD no Brasil. In: XI Congresso Brasileiro de Ensino Superior a Distância. 2014. p. 1167-1181.

CARR, D. Contribution to the Symposium on Philosophy of Education, Diversidade e identidade: 1ª Conferência Internacional de Filosofia da Educação. Porto, Universidade do Porto. Faculdade de Letras Instituto de filosofia, p. 181-190, 2000.

CARVALHO, M. S.; COELI, C. M.; LIMA, L. D. Mulheres no mundo da ciência e da publicação científica. 2018.

CAVANAUGH, J. K.; JACQUEMIN, S. J. A large sample comparison of grade based student learning outcomes in online vs. face-to-face courses. Online Learning, v. 19, n. 2, p. n2, 2015.

CORREIA, R. L; SANTOS, J. G. A importância da Tecnologia da Informação e Comunicação (TIC) na Educação a Distância (EAD) do Ensino Superior (IES). Revista Aprendizagem em EAD, v. 2, n. 1, 2013.

DOWLE, M.; SRINIVASAN, A. Package ‘data.table’, 2019. Disponivel em: . Acesso em: 27 julho 2019.

FAGUNDES, C. V; LUCE, M. B; ESPINAR, S. R. O desempenho acadêmico como indicador de qualidade da transição Ensino Médio-Educação Superior. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 22, n. 84, p. 635-669, 2014.

FERLIN E. P.; ALCANTARA, F. C.; PAULO, L. G. ANÁLISE COMPARATIVA DO DESEMPENHO DOS ALUNOS NA MODALIDADE PRESENCIAL E À DISTÂNCIA (EAD) DE UM CURSO DE ENGENHARIA DA COMPUTAÇÃO EAD In: Congresso Internacional de Educação a Distância, 2017 p.12-23.

FERREIRA, M. E. P; COTA, L. G. TUTORIA–ESTUDO COMPARATIVO DE MODELOS DE MEDIAÇÃO ADOTADOS EM CURSOS NA MODALIDADE EaD. Revista Paidéi@-Revista Científica de Educação a Distância, v. 10, n. 18, 2018.

FIELD, A.; MILES, J.; FIELD, Z. Discovering Statistcs Using R. 1ª. ed. [S.l.]: SAGE, 2012.

GASPAROTTO, G. S. et al . O autoconceito de estudantes de ensino médio e sua relação com desempenho acadêmico: Uma revisão sistemática. Rev. Port. de Educação, Braga , v. 31, n. 1, p. 21-37, jun. 2018.

GROSS, J.; LIGGES, U. Package ‘nortest’, 2019. Disponivel em: . Acesso em: 27 julho 2019.
HALILI, S. H. TECHNOLOGICAL ADVANCEMENTS IN EDUCATION 4.0. The Online Journal of Distance Education and e-Learning, v. 7, n. 1, p. 63, 2019.

KARPINSKI, Josiani Aparecida et al. Fatores críticos para o sucesso de um curso em EAD: a percepção dos acadêmicos. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, v. 22, n. 2, p. 440-457, 2017.

KRUSKAL, W.H.; WALLIS, W.A. Use of Ranks in OneCriterion Variance Analysis. Journal of the Amercian Statistical Association, v. 47, p. 583-621, 1952.

LENZ, T. L. et al. Using Performance-Based Assessments to Evaluate Parity Between a Campus and Distance Education Pathway. American Journal of Pharmaceutical Education, Bethesda, v. 4, n. 70, p. 90, 2006.

LONGO, C. R. J. A EAD na pós-graduação. Educação a distância: o estado da arte. São Paulo: Pearson, p. 215-222, 2009.

MANN, H.B.; WHITNEY, D.R. On a Test of Whether one of Two Random Variables is Stochastically Larger than the Other. The Annals of Mathematical Statistics, v. 18, n. 1, p. 50-60, 1947.

MARTIN, F.; WANG, C.; SADAF, A. Student perception of helpfulness of facilitation strategies that enhance instructor presence, connectedness, engagement and learning in online courses. The Internet and Higher Education, v. 37, p. 52-65, 2018.

MARTINS, L. B; ZERBINI, T. Fatores influentes no desempenho acadêmico de universitários em ações educacionais a distância. Estudos de Psicologia, v. 21, n. 3, p. 317-327, 2016.

MARING, J. et al. Student Outcomes in a Pathophysiology Course Based on Mode of Delivery: distance versus traditional classroom learning. Journal of Physical Therapy Education, Alexandria, v. 1, n. 22, p. 24-32, 2008

MEDEIROS, L. F; MARTINS, O. B. Construção-desconstrução-reconstrução dos saberes na EAD e o impacto da evolução tecnológica na mediação pedagógica. Revista Aprendizagem em EAD, v. 1, n. 1, 2012.

MORAN, J. M. A EAD no Brasil: cenário atual e caminhos viáveis de mudança. São Paulo: Summus editorial, 2014.

OGLE, D.; WHEELER, P.; DINNO, A. Package ‘FSA’, 2019. Disponivel em: . Acesso em: 27 julho 2019.

OLIVEIRA, Katya Luciane de et al. Estratégias de aprendizagem e desempenho acadêmico: evidências de validade. Psicologia: teoria e pesquisa, 2009.

OLIVEIRA, P. R.; OESTERREICH, S. A; ALMEIDA, V. L. Evasão na pós-graduação a distância: evidências de um estudo no interior do Brasil. Educação e Pesquisa, v. 44, p. e165786-e165786, 2018.

PACHECO, Andressa Sasaki Vasques et al. Fatores dificultadores à permanência dos alunos no curso de graduação em administração a distância da Universidade Federal de Santa Catarina. RENOTE, v. 6, n. 2, 2008.

SANTOS, J. F. S. Avaliação no ensino a distância. Revista Iberoamericana de Educación, v. 38, n. 4, p. 1-9, 2006.

SIHLER, A. P; FERREIRA, S. M. B. A afetividade mediada por meio da interação na modalidade a distância como fator preponderante para a diminuição da evasão. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA. 2011.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO PARANÁ. Disciplinas Transversais. Universidade Federal do Paraná, 2019. Disponível em: < http://www.prppg.ufpr.br/site/disciplinas/ >.

VERSCHOORE, J. R. S. . Desafios do ensino de estratégia em mestrados e doutorados profissionais. RAE-Revista de Administração de Empresas, v. 59, n. 1, p. 57-61, 2019.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##


How to Cite

DE SOUZA, L. J.; CORREA FIORI, F.; WALTER WILDAUER, E. FACTORS ASSOCIATED WITH ACADEMIC PERFORMANCE IN THE TRANSVERSAL DISCIPLINES OF THE STRICTO SENSU OF THE FEDERAL UNIVERSITY OF PARANÁ IN THE BIENNIUM 2017 AND 2018. Brazilian Journal of Graduate Studies, [S. l.], v. 16, n. 36, p. 1–22, 2020. DOI: 10.21713/rbpg.v16i36.1634. Disponível em: https://rbpg.capes.gov.br/rbpg/article/view/1634. Acesso em: 3 jul. 2024.

Keywords:

Performance Standars, Teaching Modality, Strict Sensu Estándares de desempeño, Modalidad de Enseño, Stricto Sensu Padrões de desempenho, Modalidade de ensino, Stricto Sensu