INFORMATIONAL LETTERING AND SOCIAL MEDIA AN EXPERIENCE WITH ELDERLY PEOPLE FOR INFORMATIONAL COMPETENCE IN IDENTIFYING FAKE NEWS

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Abstract

The elderly are considered digital immigrants because they had to learn to deal with digital technologies during their emergence and are therefore more vulnerable to fake news. This article is an experience report made with a focus group of elderly people about the creation and realization of an Extension Course of media and informational training that aims to develop the subjects' informational skills in order to avoid the spread of fake news. The eight participating subjects have an average age of 74 years and previously used tools such as Whatsapp and Facebook. At the end of the course, there is an improvement in the information relationship, in the application of search strategies and in the information sources used by the public.

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Autores
  • Bruno Fortes Luce IFRS
  • Lizandra Brasil Estabel a:1:{s:5:"pt_BR";s:4:"IFRS";}
Biografia
Bruno Fortes Luce, IFRS

Mestrando no Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Informática na Educação do Instituto Federal do Rio Grande do Sul (MPIE/IFRS), Porto Alegre, RS, Brasil. E-mail: brunofluce@gmail.com.

Referências

ALLCOTT, Hunt; GENTZKOW, Matthew. Social Media and Fake News in the 2016 Election. Journal of Economic Perspectives, Pittsburgh, v.31, n.3, p.211- 236, 2017. Disponível em: https://web.stanford.edu/~gentzkow/research/fakenews.pdf. Acesso em: 05 jan. 2020.

BRASIL. Lei nº 10.741, de 1º de outubro de 2003 (Estatuto do Idoso), para garantir aos idosos a oferta de cursos e programas de extensão pelas instituições de educação superior. Brasília: Casa Civil [2017]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2017/Lei/L13535.htm. Acesso em: 12 jan. 2020.

________. Lei nº 12.965, de 23 de abril de 2014. Estabelece princípios, garantias, direitos e deveres para o uso da Internet no Brasil. Brasília: Casa Civil, [2014]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l12965.htm. Acesso em: 12 jan. 2020.

CAMPELLO, Bernadete. O movimento da competência informacional: uma perspectiva para o letramento informacional. Ci. Inf., Brasília, v. 32, n.3, p.28-37, set./dez.2003.

DE LUCCA, D.M.; VIANNA, W.B.; VITORINO, E. V. A competência em informação de idosos: contribuições da literatura. Brazilian Journal of Information Studies: Research Trends, Marília, v. 12, n.4, p.32-44, 2018. Disponível em: http://www2.marilia.unesp.br/revistas/index.php/bjis/article/view/8151/5545. Acessado em: 10 mar. 2020.

DUDZIAK, Elisabeth Adriana. Information literacy: princípios, filosofia e prática. Ciência da Informação, Brasília, DF, v. 32, n. 1, p. 23-35, jan./abr. 2003. Disponível em:http://www.scielo.br /scielo.php?pid= S0100- 19652003000100003&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 10 mar. 2020.

DUDZIAK, Elisabeth Adriana. Information Literacy e o Papel Educacional das Bibliotecas. 2001. 187 f. Dissertação. (Mestrado em Ciência da Comunicação) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, 2001. Disponível em: . Acesso em: 10 mar. 2020.

FREITAS, Elizabete Viana de; PY, Ligia. Tratado de Geriatria e Gerontologia. 4 ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2016.

GUESS, Andrew; NAGLER, Johathan; Tucker, Joshua. Less Than you think: prevalence and predictor of fake news dissemination on Facebook. Science Advances, Washington, v. 5, 9 jan. 2019. Disponível em: https://advances.sciencemag.org/content/5/1/eaau4586. Acesso em: 10 mar. 2020.

JUZNIC, P.; BLAZIC, M.; MERCUN, T.; PLESTENJAK, B.; MAJCENOVIC, D. Who says that old dogs cannot learn new tricks? A survey of internet/web usage among seniors. New Library World, Liubliana, v. 107, n. 1226/1227, p. 332-345, 2006. Disponível em: encurtador.com.br/lwzJQ. Acesso em: 12 jan. 2020.

KLÍMOVA, Blanka et al. Enriching Learning Experience-Older Adults and Their Use of the Internet. In: International Conference on Blended Learning. Springer, Cham, 2018. p. 426-437.

MORO, Eliane Lourdes da Silva; ESTABEL, Lizandra Brasil. A Mediação da Leitura na Família, na Escola e na Biblioteca através das Tecnologias de Informação e de Comunicação e a Inclusão Social das Pessoas com Necessidades Especiais. Revista Inclusão Social, Brasília, v. 4, n. 2, p. 67-81, jan.-jun., 2011. Disponível em: . Acesso em 10 mar. 2020.

OLIVEIRA, Rita de Cássia da Silva, SCORTEGAGNA, Paola Andressa, OLIVEIRA, Flávia da Silva. UNIVERSIDADES ABERTAS A TERCEIRA IDADE: delienando um novo espaço educacional para o idoso. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n. 64, p.343-358, 2015.Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8641945/9443. Acesso em: 10 mar. 2020.

PALFREY, John; GASSER, Urs. Nascidos na Era Digital: entendendo a primeira geração de nativos digitais. Tradução Magda Franças Lopes. Porto Alegre: Artmed, 2011.

VIGOTSKY, Lev Semenovich. A Formação Social da Mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 7 ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##


How to Cite

FORTES LUCE, B.; BRASIL ESTABEL, L. INFORMATIONAL LETTERING AND SOCIAL MEDIA: AN EXPERIENCE WITH ELDERLY PEOPLE FOR INFORMATIONAL COMPETENCE IN IDENTIFYING FAKE NEWS. Brazilian Journal of Graduate Studies, [S. l.], v. 16, n. 35, p. 1–14, 2020. DOI: 10.21713/rbpg.v16i35.1661. Disponível em: https://rbpg.capes.gov.br/rbpg/article/view/1661. Acesso em: 3 jul. 2024.

Section

Experiences

Published:

Jun 24, 2020
Keywords:

Information Literacy, Elderly, Fake News, Misinformation Alfabetización Informacional, Anciano, Fake News, Desinformación Letramento Informacional, Idosos, Fake News, Desinformação