A LOOK AT TEACHER EDUCATION IN HIGHER EDUCATION DURING CHEMISTRY POSTGRADUATE COURSE THE TEACHING INTERNSHIP AND TUTORING
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
The postgraduate programs focuses on the production of knowledge and, consequently, the training of researchers, however, it is the legal responsible for the training of teachers for teaching in Higher Education. Currently, some graduate training activities are focused on teaching, such as the teaching internship mandatory for scholarship students, and tutoring. This research aimed to investigate the contributions of these activities in the training of graduate students. To this end, 39 questionnaires from graduate students during the teaching internship were analyzed based on content analysis. The results allow us to infer that the experiences lived during the internship are the main contributions. However, the reflection on teaching practice is still shy, so we believe that teachers and graduate students should establish a formative relationship from the beginning to the end of the discipline, overcoming the concept of a teaching internship limited to a practical bias. We conclude that the teaching internship and tutoring have an important contribution to the training of students, with the potential to develop critical reflection and continued training for graduate students and higher education teachers. We also believe that this study can contribute to the promotion of institutional policies aimed at teacher education in graduate school.
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Autores
ALVES, L. R. et al. Reflexões sobre a formação docente na pós-graduação. Revista Escola Anna Nery. Vol. 23, n. 3, 2019.
ANDRADE, A. O estágio supervisionado e a práxis docente. In SILVA, M. L. S. F. (Org.), Estágio curricular: contribuições para o redimensionamento de sua Prática. (2a ed). Natal, RN: Editora da UFRN, 2005.
ARROIO, A.; RODRIGUES FILHO, U. P.; SILVA, A. B. F. A formação do pós-graduando em química para a docência em nível superior. Química Nova, v.29, n.6, p. 1387-1392, 2006.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011. 280p. ISBN-13: 9788562938047.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, Lei n°9.394, 1996.
CAMPELO, R. P. M. et al. Uma nova abordagem do Estágio Docência para Ciências Biológicas: sobre a inserção do estágio docência da pós-graduação na estrutura curricular do curso de graduação em Ciências Biológicas da UFOP. Revista Brasileira de Pós-Graduação, Brasília, v. 7, n. 14, p. 507-517, dez. 2010.
CARVALHO, A. M. P.; GIL-PÉREZ, D. Formação de professores de ciências: tendências e inovações. 10ª ed. São Paulo: Cortez, 2011. 128p. ISBN: 9788524917257.
COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR – CAPES. História e Missão, 2019. Disponível em: http://www.capes.gov.br/historia-e-missao Acesso em: 01 out. 2019.
COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR – CAPES. Portaria nº 76, de 14 de abril de 2010. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 19 abr. 2010. Seção 1, p. 31-32. Disponível em: Acesso em: 06 nov. 2019.
COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR – CAPES. Circular nº. 028/99/PR/CAPES. Brasília, 1999.
FERRAZ, V. G. L. A contribuição da Formação Inicial na construção dos saberes docentes dos licenciandos em Química da UFJF. 2015. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-Graduação em Química. Universidade Federal de Juiz de Fora. Juiz de Fora. 2015.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
LIMA, D. S.; COSTA, L. A. C. A formação docente em programas de pós-graduação em Engenharia de uma universidade federal brasileira: diagnóstico e perspectivas. Revista Brasileira de Pós-Graduação, Brasília, v. 14, 2017.
MAGALHÃES, R. DE C. B. P.; RAFFIN, F. N.; GUTIERRE, L. DOS S.; DE AZEVEDO, A. F. Formação docente na pós-graduação stricto sensu: experiências na Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Revista Brasileira de Pós-Graduação, v. 13, n. 31, 17 fev. 2017.
MALDANER, O. A. A pesquisa como perspectiva de formação continuada do professor de química. Química Nova, v. 22, n. 2, 1999.
MELO, G. F.; CAMPOS, V. T. B. Pedagogia universitária: por uma política institucional de desenvolvimento docente. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 49, n. 173, p. 44-63, 2019.
OLIVEIRA, E. S. G.; CUNHA, V. L. O estágio supervisionado na formação continuada docente a distância: desafios a vencer e construção de novas subjetividades. RED - Revista de Educación a Distancia, n. 14, 2006.
PIMENTA, S. G., LIMA, M. S. L. Estágio e docência: diferentes concepções. Revista Poíesis, v. 3, nº 3 e 4, 2006.
PIMENTA, S. G.; ANASTASIOU, L. .G. C. Docência no ensino superior. 5ª edição. São Paulo: Cortez, 2014. 280p. ISBN: 8524908572.
PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM QUÍMICA (PPGQ). Resolução nº 013/2018 - Regulamenta as Disciplinas de Estágio Docência I e II no Programa de Pós-Graduação em Química da Universidade Federal de Juiz de Fora e dá outras providências. 2018a. Disponível em http://www.ufjf.br/pgquimica/files/2008/07/Resolu%C3%A7%C3%A3o-2018-013-PPGQ-Regulamento-para-Disciplinas-Estagio-Doc%C3%AAncia-I-e-II.pdf Acesso em: 06 nov. 2019.
PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM QUÍMICA (PPGQ). Resolução nº 014/2018 - Regulamenta a Atividade Prática Docente (Tutoria) no Programa de Pós-Graduação em Química da Universidade Federal de Juiz de Fora e dá outras providências. 2018b. Disponível em http://www.ufjf.br/pgquimica/files/2008/07/Resolu%C3%A7%C3%A3o-2018-014-PPGQ-Regulamento-para-Atividade-Pr%C3%A1tica-Docente-Tutoria.pdf Acesso em: 06 nov. 2019.
SILVA JÚNIOR, L. A.; LOPES, J. G. S. Estudo e caracterização do pensamento docente espontâneo de ingressantes de um curso de licenciatura em Química. Revista Ensaio, Belo Horizonte, v.16, n. 01, p. 131-148, 2014.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 16ª ed. Petrópolis: Vozes, 2014. 328p. ISBN-13: 978-8532626684.
VERHINE, R. E.; DANTAS, L. M. V. Estágio de docência: conciliando o desenvolvimento da tese com a prática em sala de aula. Revista Brasileira de Pós-Graduação, Brasília, v. 4, n. 8, p. 171-191, dez. 2007.
VIEIRA, R. A. Formação pós-graduada e docência no ensino superior: mapeamento das discussões sobre o estágio de docência na RBPG/CAPES. Revista Contrapontos, vol. 13 - n. 2 - p. 94-101, 2013.
VIEIRA, R. A.; MACIEL, L. S. B. Estágio de docência prescrito pela Capes: tensões e desafios. Quaestio, Sorocaba, SP, v. 12, p. 47-64, 2010.
VOSGERAU, D. S. R.; ORLANDO, E. A.; MEYER, P. Produtivismo acadêmico e suas repercussões no desenvolvimento profissional de professores universitários. Educação & Sociedade, v. 38, n. 138, p. 231-247, 2017.
ZANON, D. A. V.; OLIVEIRA, J. R. S.; QUEIROZ, S. L. O “saber” e o “saber fazer” necessários à atividade docente no Ensino Superior: visões de alunos de pós-graduação em Química. Ensaio, Belo Horizonte, vol. 11, n. 1, p. 1-20, 2009.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
How to Cite
Critical reflection, Teacher training, Permanent education Reflexión crítica, Formación de profesores, Educación continua Reflexão crítica, Formação continuada, Formação de professores