CHALLENGES OF COORDINATING A GRADUATE PROGRAM REPORTING AN EXPERIENCE

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Abstract

The responsibility of coordinating a Graduate Program is growing proportionally to the increasing demands of society and requirements of funding agencies. Graduate Programs need to ensure the qualified production of thesis and dissertations, integrate with the undergraduate course (when linked to an educational institution) and invest in university extension actions. However, the professional who takes over the coordination of graduate programs does not always have a manager profile and is often chosen for his or her skills as professor and researcher. The result is the lack of planning, and “on demand” management, as requested by the funding agencies and/or the central administration itself. In this sense, this document reports an experience where the tools of quality management were adopted in the organization of the coordination processes of a Graduate Program. Although the strategy cannot be adopted for all activities, it was observed that the main routines and difficulties could be mapped and programmed, facilitating the coordinator’s work. Among the advantages is the transparency of the processes for all professors of the program, and the facilitation of the management, with the reduction of the coordination’s workload.

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Autores
Biografia
Monica Santos Salgado, Universidade Federal do Rio de Janeiro
Professor Titular da UFRJ . Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq. Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Arquitetura (PROARQ/FAU/UFRJ - 2016/2017).Graduação em Arquitetura FAU/UFRJ (1986), mestrado em Arquitetura PROARQ/FAU/UFRJ (1992), doutorado em Engenharia de Produção COPPE/UFRJ (1996), pós-doutorado pela École Nationale Superieure d`Architecture de Toulouse (2010), pós-graduação em Engenharia de Segurança do Trabalho POLI/UFRJ (2002), pós-graduação em Gestão Ambiental PNUMA/POLI/UFRJ (2005). Desde 1996 coordena o GEPARQ - Grupo de Pesquisas Gestão de Projetos em Arquitetura (www.proarq.fau.ufrj.br/pesquisa/geparq). Coordenadora de projetos de pesquisa financiados pelo CNPq. Orientadora em mais de 130 trabalhos de conclusão entre teses de doutorado, dissertações de mestrado e trabalhos finais de curso. Membro do Conselho Editorial e do Comitê Científico da Revista Gestão & Tecnologia de Projetos. Avaliadora convidada (referee) em periódicos nacionais e internacionais e consultora ad hoc na avaliação de projetos submetidos aos órgãos de fomento CNPq, CAPES, FAPESP e FAPES. Palestrante convidada em eventos nacionais e internacionais, avaliadora em mais de 200 bancas de conclusão, com mais de 150 artigos publicados em periódicos e anais de eventos nacionais e internacionais, bem como livros e capítulos de livros
Referências

ANDERY, P. R. P.; ARANTES, E. M. Revisitando os extranets de projeto: uma análise dos processos de projeto. Ambiente Construído. Porto Alegre, v. 15, n. 4, p. 149-164, out./dez. 2015.

AUDY, J. A inovação, o desenvolvimento e o papel da Universidade. Revista Estudos Avançados, vol. 31, n. 90. São Paulo maio/ago. 2017 p. 75-87. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ea/v31n90/0103-4014-ea-31-90-0075.pdf. Acesso em: março 2019.

BIANCHETTI, L; TURNES, L. As tecnologias de base microeletrônica e a intensificação do trabalho na pós-graduação: novos aportes na relação orientador-orientando. Educação em Perspectiva. Viçosa, v. 4, n. 2, p. 419-441, jul./dez. 2013.

COELHO, S. B. S; MATTAR, D. G; NOVAES, C. C. Estudo comparativo dos recursos disponíveis em extranet colaborativo de gestão de projetos com base em sistemas proprietários ou em software livre. Encontro Nacional de Tecnologia do Ambiente Construído – ENTAC 2006. p.1482 -1490. Florianópolis, Brasil 2006. Disponível em: http://www.infohab.org.br/entac2014/2006/artigos/ENTAC2006_1482_1490.pdf. Acesso em: julho 2017.

GIULIANI, A. A; MARQUETTO, R. M. F; SILVEIRA, J. S. T. BOFF, V. A. ÁVILA, L. V. Proposição de diretrizes estratégicas para elevar o conceito da pós-graduação: estudo de caso do PPGGEO. RBPG. Brasília, v. 13, n. 30, p. 225 - 249, jan./abr. 2016.

GONÇALVES J.F.T; MOREIRA K. D; RODRIGUES, L. M. A; MARTINS, C. B. Padronização de procedimentos: um estudo de caso em uma coordenadoria de trabalho de curso de graduação. XVI Colóquio Internacional de Gestão Universitária. Arequipa, Peru, 2016.

MARCON, S. R. A. Atribuições dos cargos de coordenação e subcoordenação de cursos de graduação XI Colóquio Internacional sobre Gestão Universitária na América do Sul: Gestão universitária, Colaboração internacional e Compromisso social. Florianópolis, Brasil, 2011.

NBR ISO 10006: 2006 Sistemas de gestão da qualidade - Diretrizes para a gestão da qualidade em empreendimentos. Associação Brasileira de Normas Técnicas. 2006
PIQUEIRA, J. R. C. Engenharia da Complexidade em Edgar Morin. Revista Estudos Avançados, vol. 32, n. 94. São Paulo set./dez. 2018. p. 363-370. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ea/v32n94/0103-4014-ea-32-94-00363.pdf. Acesso em: março 2019.

VERHINE, R et al. Avaliação dos Programas de Pós-Graduação – Grupo de Trabalho CAPES. Brasília, 2019. Disponível em: https://www.capes.gov.br/images/novo_portal/documentos/DAV/avaliacao/06032019_Relatório_Final_Autoavaliação.pdf. Acesso em: fevereiro 2020.

VIEIRA, F. M; FUKAYA, R. J; KUNZ, I. Determinantes das atividades de pesquisa e pós-graduação nas universidades federais brasileiras. RBPG. Brasília, v. 12, n. 29, p. 625 - 646, dezembro 2015.

VIEIRA, F. M; FUKAYA, R. J; KUNZ, I. Determinantes das atividades de pesquisa e pós-graduação nas universidades federais brasileiras. RBPG. Brasília, v. 13, n. 30, p. 225 - 249, jan./abr. 2016.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##


How to Cite

SALGADO, M. S. CHALLENGES OF COORDINATING A GRADUATE PROGRAM: REPORTING AN EXPERIENCE. Brazilian Journal of Graduate Studies, [S. l.], v. 16, n. 35, p. 1–23, 2020. DOI: 10.21713/rbpg.v16i35.1710. Disponível em: https://rbpg.capes.gov.br/rbpg/article/view/1710. Acesso em: 3 jul. 2024.

Section

Experiences

Published:

Jun 24, 2020
Keywords:

Coordination of Graduate courses, Work organization, Quality management Coordinación de posgrado, Organización del trabajo, Gestión de la calidad Coordenação de pós-graduação, Organização do trabalho, Gestão da qualidade