CHALLENGES OF COORDINATING A GRADUATE PROGRAM REPORTING AN EXPERIENCE

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Abstract

The responsibility of coordinating a Graduate Program is growing proportionally to the increasing demands of society and requirements of funding agencies. Graduate Programs need to ensure the qualified production of thesis and dissertations, integrate with the undergraduate course (when linked to an educational institution) and invest in university extension actions. However, the professional who takes over the coordination of graduate programs does not always have a manager profile and is often chosen for his or her skills as professor and researcher. The result is the lack of planning, and “on demand” management, as requested by the funding agencies and/or the central administration itself. In this sense, this document reports an experience where the tools of quality management were adopted in the organization of the coordination processes of a Graduate Program. Although the strategy cannot be adopted for all activities, it was observed that the main routines and difficulties could be mapped and programmed, facilitating the coordinator’s work. Among the advantages is the transparency of the processes for all professors of the program, and the facilitation of the management, with the reduction of the coordination’s workload.

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Autores
Biografia
Monica Santos Salgado, Universidade Federal do Rio de Janeiro
Professor Titular da UFRJ . Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq. Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Arquitetura (PROARQ/FAU/UFRJ - 2016/2017).Graduação em Arquitetura FAU/UFRJ (1986), mestrado em Arquitetura PROARQ/FAU/UFRJ (1992), doutorado em Engenharia de Produção COPPE/UFRJ (1996), pós-doutorado pela École Nationale Superieure d`Architecture de Toulouse (2010), pós-graduação em Engenharia de Segurança do Trabalho POLI/UFRJ (2002), pós-graduação em Gestão Ambiental PNUMA/POLI/UFRJ (2005). Desde 1996 coordena o GEPARQ - Grupo de Pesquisas Gestão de Projetos em Arquitetura (www.proarq.fau.ufrj.br/pesquisa/geparq). Coordenadora de projetos de pesquisa financiados pelo CNPq. Orientadora em mais de 130 trabalhos de conclusão entre teses de doutorado, dissertações de mestrado e trabalhos finais de curso. Membro do Conselho Editorial e do Comitê Científico da Revista Gestão & Tecnologia de Projetos. Avaliadora convidada (referee) em periódicos nacionais e internacionais e consultora ad hoc na avaliação de projetos submetidos aos órgãos de fomento CNPq, CAPES, FAPESP e FAPES. Palestrante convidada em eventos nacionais e internacionais, avaliadora em mais de 200 bancas de conclusão, com mais de 150 artigos publicados em periódicos e anais de eventos nacionais e internacionais, bem como livros e capítulos de livros
Referências

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How to Cite

SALGADO, M. S. CHALLENGES OF COORDINATING A GRADUATE PROGRAM: REPORTING AN EXPERIENCE. Brazilian Journal of Graduate Studies, [S. l.], v. 16, n. 35, p. 1–23, 2020. DOI: 10.21713/rbpg.v16i35.1710. Disponível em: https://rbpg.capes.gov.br/rbpg/article/view/1710. Acesso em: 26 nov. 2024.

Section

Experiences

Published:

Jun 24, 2020
Keywords:

Coordination of Graduate courses, Work organization, Quality management Coordinación de posgrado, Organización del trabajo, Gestión de la calidad Coordenação de pós-graduação, Organização do trabalho, Gestão da qualidade