O CORPO NA PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO entre linguagens, cultura, ensino e inclusão

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Abstract

Understanding a full-body education requires knowledge of corporeity, therefore, it seems essential to reflect this theme in graduate programs in Education in the country. This article sought to identify and analyze the lines of research of graduate programs in Education in Brazil that specify the theme Body / Corporeity. This is a qualitative research of documentary nature. For this, it was identified that there are 85 universities that have programs with an area of ​​concentration in Education, of these, 14 have lines of research with the descriptors: body, corporeity and corporal(s). In these 14 universities, 17 lines of research were identified with a focus on studies in body / corporeity. The categorization carried out through Content Analysis identified four categories, which are: “body and languages” which brings together six lines of research / HEI, followed by “body and culture” with five, “body and education” and “body and inclusion” with four lines each. It is concluded that the phenomenon body / corporeity is little studied by the postgraduate in Brazilian Education, taking into account its facets and complexity, and apparently is treated in its entirety, surpassing the Cartesian conception that established the supremacy of the mind over the body in towards the unitary understanding of the human being.

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Autores
  • Natália Magrin a:1:{s:5:"pt_BR";s:42:"Universidade Federal do Triângulo Mineiro";}
  • Ricardo Weller Piloto
  • Regina Maria Rovigati Simões
  • Wagner Wey Mireira
Biografia
Referências

ALMEIDA, F. Q.; GOMES, I.; SAMPAIO, A.; MARINOTTE, A. O corpo como tema da produção do conhecimento: uma análise em cinco periódicos da Educação Física brasileira. Movimento, Porto Alegre, v. 24, n. 1, p. 133-146, 2018.

ASSMANN, H. Paradigmas educacionais e corporeidade. 3. ed. Piracicaba: Editora UNIMEP, 1995.

BEZERRA, F. L. L.; MOREIRA, W.W. Corpo e Educação: O Estado da Arte sobre o corpo no processo de ensino aprendizagem. Revista Encontro de Pesquisa em Educação, Uberaba, v. 1, n.1, p. 61-75, 2013.

BORGES-ANDRADE, J. E. Em Busca do Conceito de Linha de Pesquisa. Revista de Administração Contemporânea, v. 7, n. 2, p. 157-170, 2003.

CAMPOS, F. K.; GOMES, C. F. Entre o prescrito e o proscrito da linguagem corporal: um estudo sobre o comportamento etológico de alunos da UFMT. Conexões: Educação Física, Esporte e Saúde, Campinas, v. 16, n. 2, p. 178-198, 2018.
CAPALBO, C. Corpo e existência na filosofia de Maurice Merleau-Ponty, in: CASTRO, D. S. P. de; PICCINO, J. D.; JOSGRILBERG, R. de S.; GOTO, T. A. (Orgs.) Corpo e existência, São Bernardo do Campo: UMESP:FENPEC, 2003. p. 11-23.
COELHO, M. C.; VÍCTORA, C. O corpo que incomoda: Movimentos Sociais, Corpo e Autoridade. Sexualidad, Salud y Sociedad - Revista Latinoamericana, Rio de Janeiro, n. 25, p. 156-165, 2017.
D’ANGELO, S. M.; SALERNO, M. B.; SILVA, R. de F. da; ARAÚJO, P. F. de. Minha cadeira de rodas, meu corpo. Conexões: Educação Física, Esporte e Saúde, Campinas, v. 10, n. 3, p. 113-141, 2012.
DUARTE , C. P.; COSTA, N. L.; SANTOS, R. T. S. Corpo e cultura na escola: propostas de interculturalidade crítica em projetos educacionais. In: SILVA, M. C. de P.; ATHAYDE, P.; LARA, L. (Org.) Corpo e Cultura: Ciências do Esporte, Educação Física e Produção do Conhecimento em 40 Anos de CBCE, v. 7, Natal, RN: EDUFRN, 2020.

FALCÃO, J. L. C. Corpo e cultura: políticas e cotidiano da formação em Educação Física. Conexões: Educação Física, Esporte e Saúde, Campinas: SP, v. 16, n. 2, p. 2-17, 2018.
FLICK, U. Introdução à pesquisa qualitativa. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.

FREIRE, L. B. de O.; LIMA, P. R. F.; MONTEIRO, A. de O.; MARTINS, W. C.; JUCÁ, S. C. S. Ressignificar o corpo: a educação dos sentidos. Research, Society and Development. Itajubá: MG, v. 8, n. 9, p. 1-16, 2019.
GALLO, S.; ZEPPINI, P. S. “O que pode um corpo?”: perspectivas filosóficas para a corporeidade. In: MOREIRA, W. W.; NISTA-PICCOLO, V. L. (Orgs.). Educação física e esportes no século XXI. Campinas: Papirus, 2016. p. 107-131.
GROH, A. Identidade Cultural e o Corpo. Revista Psicologia e Saúde, v. 11, n. 2, p. 3-22, 2019.

KUENZER, A. Z.; MORAES, M. C. M. de. Temas e Tramas na pós-graduação em Educação. Educação e Sociedade, Campinas, v. 26, n. 93, p. 1341-1362, 2005.

LENCIONI, S. Linhas de pesquisa da pós-graduação em geografia. Mudanças, esquecimentos e emergência de (novos) temas. Revista da ANPEGE, v. 9, n. 11, p. 5-19, 2013.

MARCONI, M.de A.; LAKATO, E. M. Fundamentos da metodologia científica. 5. ed. São Paulo, Editora Atlas, 2003.

MENANDRO, P. R. M. Linha de pesquisa: possibilidades de definição e tipos de utilização do conceito. Revista de Administração Contemporânea, v. 7, n. 2, p. 177-182, 2003.

MERLEAU-PONTY, M. Fenomenologia da percepção. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2011.
MORAES, R. Análise de conteúdo. Revista Educação, Porto Alegre, v. 22, n. 37, p. 7-32, 1999.

MOREIRA, W. W. Formação profissional em ciência do esporte: homo sportivus e humanismo. In: BENTO, J. O.; MOREIRA, W. W. Homo sportivus: o humano no homem. Belo Horizonte: Instituto Casa da Educação Física, 2012. p. 112-180.

MOREIRA, W. W. et al. Corporeidade aprendente: a complexidade do aprender
viver. In: MOREIRA, W.W. (Org.). Século XXI: a era do corpo ativo. Campinas, SP:
Papirus, 2006. p. 137-154

NÓBREGA, T. P da. A atitude fenomenológica: o corpo sujeito. In: NÓBREGA, T. P da; CAMINHA, I. de O. (Org.). Merleau-Ponty e a Educação Física. São Paulo, Editora LiberArs, 2019.

NÓBREGA, T. P. da. Uma fenomenologia do corpo. São Paulo, Livraria da Física, 2010.
REZENDE, A. M. de. Concepção fenomenológica da educação. São Paulo: Cortez:Autores Associados, 1990.
RODRIGUES, R.; REIS, M. O lúdico e o corpo nos processos de construção de conhecimentos na escola. Em Aberto, Brasília, v. 31, n. 102, p. 23-36, 2018.
SANETO, J. G.; CAPOLILLO, M. Pensando em redes: corpos, culturas e diversidades. In: SILVA, M. C. de P.; ATHAYDE, P.; LARA, L. (Org.) Corpo e Cultura: Ciências do Esporte, Educação Física e Produção do Conhecimento em 40 Anos de CBCE, v. 7, Natal, RN: EDUFRN, 2020.

SÁ-SILVA, J. R.; ALMEIDA, C. D.; GUINDANI, J. F. Pesquisa documental: pistas teóricas e metodológicas. Revista Brasileira de História & Ciências Sociais, São Leopoldo, a. 1, n. 1, p. 1-15, 2009.

SCHVEITZER, M. C.; BACKES, V. M. S.; PRADO, M. L. do; LINO, M. M.; FERRAZ, F. Grupos de pesquisa em educação em Enfermagem: linhas de pesquisa e produção científica em três regiões do Brasil. Revista Brasileira Enfermagem, Brasília, v.65, n.2, p. 332-338, 2012.

SILVA, A. C.; COSTA, N. T. M. Corpo e Educação Física escolar no ensino médio: a visão dos alunos. Revista Brasileira de Ciência do Esporte, Florianópolis, v. 36, n. 2, p. 223-237, 2014.

SILVA, C. R. R. da. Beleza negra, orgulho crespo: no corpo (des)constrói-se a (in)diferença, o estigma. Projeto História, São Paulo, n. 56, p. 463-476, 2016.

SIMÕES, R.; MOREIRA, W. W.; CHAVES, A. D.; SANTOS, S. P.; COELHO, A. L.;
CARBINATTO, M. V. A produção acadêmica sobre ginástica: estado da arte dos artigos científicos. Revista Brasileira de Educação Física, v. 30, n. 1, p. 183-198, 2016.

TANNÚS, F. M. S.; LIMA, L. DE O.; CAMPOS, M. V. S. DE; MOREIRA, W. W. As possíveis abordagens sobre corpo/corporeidade nos programas de Pós-Graduação em Educação do Estado de São Paulo: o estado da Arte. Revista Evidência, Araxá, v. 14, n. 14, p. 113-126, 2018.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##


How to Cite

MAGRIN, N.; WELLER PILOTO, R. .; MARIA ROVIGATI SIMÕES, R.; WEY MIREIRA, W. O CORPO NA PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO: entre linguagens, cultura, ensino e inclusão. Brazilian Journal of Graduate Studies, [S. l.], v. 17, n. 37, p. 1–19, 2021. DOI: 10.21713/rbpg.v17i37.1740. Disponível em: https://rbpg.capes.gov.br/rbpg/article/view/1740. Acesso em: 3 jul. 2024.