EXPERIENCES OF A MASTER’S STUDENT IN PANDEMIC TIME Reporting an experiense

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Abstract

The year 2020 is marked by an epidemic called the New Coronavirus, which has changed drastically the behavior of humanity. From the social isolation measures adopted, damage occurs in the teaching and learning process of students and their families. The present work seeks to contextualize experiences of a Master’s student during the COVID-19 pandemic. The author experiences a mixture of feelings, as a master’s student, in an attempt to maintain normality and continue of the master’s degree, even in the face of the need for rapid replanning and uncertainties and fears arising from the pandemic. The University reinvented itself and offered access to tools that, even at a distance, promote knowledge. Experiencing a pandemic, despite the severity of the disease and the advanced organizational changes in this painful context, implies and requires coping and adaptation in institutional, personal and collective coexistence. In the formation of human beings, consider that, from the difficulties faced, real opportunities for transformation and innovation arise.

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Autores
  • Juliana Boniatti
Biografia
Juliana Maria Fachinetto, Universidade Regional do Noroeste do rio Grande do Sul

Doutorado em Ciências pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFGRS). Professor do Programa de Mestrado em Sistemas Ambientais e Sustentabilidade (PPGSAS) da UNIJUI.

José Antonio Gonzalez da Silva, Universidade Regional do Noroeste do rio Grande do Sul

Doutorado em Agronomia pela Universidade Federal de Pelotas (UFPEL). Professor do Programa de Mestrado em Sistemas Ambientais e Sustentabilidade (PPGSAS) da UNIJUI

Christiane de Fatima Colet, Universidade Regional do Noroeste do rio Grande do Sul

Doutorado em Ciências Farmacêuticas pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Professor dos Programas de Mestrado em Sistemas Ambientais e Sustentabilidade (PPGSAS) e Atenção Integral à Saúde (PPGAIS) da UNIJUI.

Eniva Miladi Fernandes Stumm , Universidade Regional do Noroeste do rio Grande do Sul

Doutorado em Ciências (Universidade Federal de São Paulo, UNIFESP, Docente dos Programas de Mestrado em Sistemas Ambientais e Sustentabilidade (PPGSAS) e Atenção Integral à Saúde (PPGAIS) da UNIJUI.

Referências

ALMEIDA, I. Proteção da saúde dos trabalhadores da saúde em tempos de COVID-19 e respostas à pandemia. Revista Brasileira de Saúde Ocupacional, v. 6369, p. 1–10, 2020. DOI 10.1590/scielopreprints.140. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0303-76572020000101500&tlng=pt . Acesso em: 8 jul. 2020.
BRASIL. Casa Civil. Estatuto da Criança e do Adolescente: Lei n° 8.069, 1990. Brasília: Casa Civil, 1990. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8069.htm. Acesso em: 16 jul. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Resolução Nº 5 de 17 de Dezembro de 2009. Brasília: ME, 2009. http://www.seduc.ro.gov.br/portal/legislacao/RESCNE005_2009.pdf. Acesso em: 16 jul. 2020.
BRASIL. Casa Civil. Decreto Nº 9.235 de 15 de Dezembro de 2017. Brasília: Casa Civil, 2017. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2017/Decreto/D9235.htm. Acesso em: 16 jul. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação Base Nacional Comum Curricular: Educação é a Base (BNCC). Brasília: MEC. 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 16 jul. 2020.
BRASIL. Ministério da Saúde. Coronavírus: o que você precisa saber e como prevenir o contágio. 2020a. Disponível em: https://coronavirus.saude.gov.br/. Acesso em: 16 jun. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria Nº 343 de 17 de Março de 2020. Brasília: ME, 2020b. Disponível em: http://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376. Acesso em: 16 jul. 2020.
BRASIL. Poder Executivo. Medida Provisória Nº 934 de 1º de Abril de 2020. Brasília: Poder Executivo: 2020c. http://www.in.gov.br/en/web/dou/-/medida-provisoria-n-934-de-1-de-abril-de-2020-250710591. Acesso em: 16 jul. 2020.
BURGESS, S.; SIEVERTSEN, H. “Schools, skills, and learning: The impact of COVID-19 on education”. VOX CEPR Policy Portal [01/04/2020]. 2020. Disponível em: https://voxeu.org/article/impact-covid-19-education. Acesso em: 16 de jun. 2020.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987. Disponível em: http://www.letras.ufmg.br/espanhol/pdf/pedagogia_do_oprimido.pdf. Acesso em: 8 de jul. 2020.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo/SP: Paz e Terra, 1996. Disponível em: https://nepegeo.ufsc.br/files/2018/11/Pedagogia-da-Autonomia-Paulo-Freire.pdf. Acesso em: 8 jul. 2020.
CAMACHO, A. C. L. F.; JOAQUIN, F. L.; MENEZES, H. F.; SANT'ANNA, R. M. A tutoria na educação à distância em tempos de COVID-19: orientações relevantes. Research, Society and Development, v. 9, n. 5, p. 1–12, 2020. DOI 10.33448/rsd-v9i5.3151. Disponível em: https://rsd.unifei.edu.br/index.php/rsd/article/view/3151/2354. Acesso em: 8 de jul. 2020.
CAMACHO, A. C. L. F.; JOAQUIN, F. L.; MENEZES, H. F. Possibilidades para o design didático em disciplinas online na saúde. Research, Society and Development, v. 9, n. 4, p. 1–10, 2020. DOI 10.33448/rsd-v9i4.2907 Disponível em: https://rsd.unifei.edu.br/index.php/rsd/article/view/2907. Acesso em: 8 de jul. 2020.
CASTAMAN, A. S.; RODRIGUES, R. A. Educação a Distância na crise COVID - 19: um relato de experiência. Research, Society and Development, v. 9, n. 6, p. 1–26, 2020. DOI 10.33448/rsd-v9i6.3699 Disponível em: https://rsd.unifei.edu.br/index.php/rsd/article/view/3699. Acesso em: 8 de jul. 2020.
COSTA, R.; LINO, M. M.; SOUZA, A. I. J.; LORENZINI, E.; FERNANDES, G. C. M.; BREHMER, L. C. F.; VARGAS, M. A. O.; LOCKS, M. O. H.; GONÇALVES, N. COVID-19 : Como se reinventar. Texto & Contexto Enfermagem, v. 29, p. 1–3, 2020. DOI 10.1590/1980-265x-tce-2020-0002-0002. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-07072020000100102&tlng=en. Acesso em: 8 de jul. 2020.
COSTA e SILVA, A. P.; SIHLER, A. P.; SILVA, C. A. Orientação de trabalhos de conclusão de curso a distância: uma experiência fundamentada na interação. Revista Novas Tecnologias na Educação, v. 10, n. 1, p. 1–7, 2012. DOI 10.22456/1679-1916.30855 Disponível em: https://seer.ufrgs.br/renote/article/view/30855/19211. Acesso em: 8 de jul. 2020.
DUBB, S. S. Coronavirus Pandemic: Applyng a Whole-of-Society Model for the Whole-of-the World. British Journal of Oraland and Maxillofacial Surgery, p. 1–5. 2020. DOI 10.1016/j.bjoms.2020.05.009. Disponível em: https://reader.elsevier.com/reader/sd/pii/S0266435620302126?token=03FAB9C3DC8F03EEACD88A4B89E047F0A82BA1ED35FBDF8580A6F8BFC581F70A19EC8663567E3C529808A58A03427F1C. Acesso em: 8 de jul. 2020.
FREITAS, A. R. R.; NAPIMOGA, M.; DONALISIO, M. R. Análise da gravidade da pandemia de Covid-19. Epidemiologia e Serviços de Saúde, v. 29, n. 2, p. 1–5, 2020. DOI 10.5123/S1679-49742020000200008. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2237-96222020000200900. Acesso em: 8 de jul. 2020.
MOREIRA, J. A.; SCHLEMMER, E. Por um novo conceito e paradigma de educação digital online. Revista UFG, v. 20, p. 1–35, 2020. DOI 10.5216/revufg.v20.63438. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/revistaufg/article/view/63438. Acesso em: 8 de jul. 2020.
OMS, World Health Organization. Coronavirus disease (COVID-19) outbreak [Internet]. Geneva: World Health Organization; 2020 [cited 2020 Mar 3]. Disponível em: https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019. Acesso em: 16 de jun. 2020.
PINHEIRO, A. R.; CARDOSO, S. P. O lúdico no ensino de ciências: uma revisão na Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências. Revista Insignare Scientia, v. 3, n. 1, 2020. DOI 10.36661/2595-4520.2020v3i1.11102 Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/11102/7374. Acesso em: 8 de jul. 2020.
TAVARES, A. P. C.; LEITE, B. S.; SILVEIRA, I. A.; SANTOS, T. D.; BRITO, W. A. P.; CAMACHO, A. C. L. F. Análise das publicações nacionais sobre educação a distância em enfermagem : revisão integrativa. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 71, n. 1, p. 227–236, 2018. DOI 10.1590/0034-7167-2016-0454. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034- 71672018000100214&lng=en&tlng=em. Acesso em: 8 de jul. 2020.
OSHA, U. S. Department of Labor. Occupational Safety and Health Administration [Internet]. USA. [citado em 5 abr 2020]. Guidance on preparing workplaces for COVID-19. 2020 Disponível em: https://www.osha.gov/Publications/OSHA3990.pdf. Acesso em: 16 jun. 2020.
XIAO, C. Novel Approach of Consultation on 2019 Novel Coronavirus (COVID-19) -Related Psychological and Mental Problems : Structured Letter Therapy. Psychiatry Investigation, v. 17, n. 2, p. 175-176, 2020. DOI 10.30773/pi.2020.0047 Disponível em: https://www.psychiatryinvestigation.org/journal/view.php?doi=10.30773/pi.2020.0047. Acesso em: 8 de jul. 2020.

AGRADECIMENTOS
O presente trabalho foi realizado com apoio da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – Brasil (CAPES) – Código de Financiamento 001. Processo nº 88887.364509/2019-00. Os autores agradecem à Capes pelo apoio financeiro.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##


How to Cite

BONIATTI, J.; MARIA FACHINETTO, J.; ANTONIO GONZALEZ DA SILVA, J.; DE FATIMA COLET, C.; MILADI FERNANDES STUMM , E. EXPERIENCES OF A MASTER’S STUDENT IN PANDEMIC TIME: Reporting an experiense. Brazilian Journal of Graduate Studies, [S. l.], v. 17, n. 37, p. 1–12, 2021. DOI: 10.21713/rbpg.v17i37.1753. Disponível em: https://rbpg.capes.gov.br/rbpg/article/view/1753. Acesso em: 3 jul. 2024.

Section

Experiences

Published:

Jul 29, 2021
Keywords:

COVID-19. Online education. Experience report. Teaching quality. COVID-19. Educación en línea. Informe de experiencia. Calidad docente. COVID-19. Educação on-line. Relato de experiência. Qualidade de ensino.