The international technical educational cooperation of Brazil with african countries and interculturality Reflections and assumptions for South-South cooperation

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Abstract

This article socializes part of the results of the development of conceptual bibliographic research and applied research from my doctoral thesis, entitled “Course of Pedagogy in Distance Education, of the UAB-Mozambique Program, in the Context of an International South-South Cooperation: Assumptions for Construction of the Training Curriculum ”, defended at PUC-SP, in the Postgraduate Education Program: Curriculum, in 2017. Conceptualizes and contextualizes the International South-South Cooperation between Brazil and particularly the educational ones with the PALOP countries, indicating from experiences lived by the author, some assumptions for the success of this type of cooperation.

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Autores
  • Kátia Valéria Pereira Gonzaga 21984055813
Biografia
Referências

ABC. Agência Brasileira de Cooperação. A cooperação técnica do Brasil para a África. 2010 (Catálogo). Disponível em: http://www.abc.gov.br/download/CatalogoABCAfrica2010_P.pdf. Acesso em 13 de julho de 2013.
ABC. Agência Brasileira de Cooperação. Introdução. 2013. Disponível em: . Acesso em: 25 de abril de 2013.
ALMEIDA, M. E. B. de; VALENTE, J. A. Integração currículo e tecnologias e a produção de narrativas digitais. Currículo sem Fronteiras, v. 12, n. 3, p. 57-82, Set/Dez 2012. Disponível em: . Acesso em: 10 de junho de 2014.
AMARAL, J. de B. Atravessando o Atlântico: o Programa Estudante Convênio de Graduação e a cooperação educacional brasileira. Dissertação de Mestrado - Centro de Estudos Avançados Multidisciplinares – Mestrado Acadêmico em Desenvolvimento, Sociedade e Cooperação Internacional, Universidade de Brasília, Brasília: 2013.
BOURDIEU, P. e PASSERON, J. C. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. Rio de Janeiro: Francisco Alves editora, 1982.
BOURDIEU, P. A escola conservadora: as desigualdades frente à escola e à cultura. In: NOGUEIRA, M. A. e CATANI, A. (orgs.) Escritos de Educação. Petrópolis: Vozes, 2001.
CABRAL, L. Cooperação Brasil-África para o desenvolvimento: caracterização, tendências e desafios. Rio de Janeiro: Cindes, 2011. (Textos Cindes, 26).
CAIXETA, M. B. A; NATIVIDADE, R. C.; EUZEBIO, U. interculturalidade na Cooperação do Brasil para o desenvolvimento. Anais do Congresso Internacional e Interdisciplinar em Sociais e Humanidades (CONINTER), 2012.
CANDAU, V. M. Direitos humanos, educação e interculturalidade: as tensões entre igualdade e diferença. Rev. Brasileira de Educação, v. 13, n. 37, 2008. p. 45-56.
FIGUEIREDO, A. D.; AFONSO, A. P. Context and learning: a philosophical framework. In: FIGUEIREDO, A. D.; AFONSO, A. P. (org.). Managing Learning in Virtual Settings: The Role of Context. Hershey, PA: Idea Group Publishing, PLC, 2006.
FLEURI, R. M. In: Palestra Proferida no V Colóquio Internacional Paulo Freire 2005. Disponível em: www.paulofreire.org.br/Textos/fleuri_2005_recife_resumo_e_texto_completo.pdf Acesso em 12 de setembro de 2013.
FLEURI, R.M. Educação intercultural: mediações necessárias. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.
FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1980.
FREIRE, P. Educação e mudança. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1994.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
FREIRE, P. A educação na cidade. São Paulo: Cortez, 2003.
FREIRE, P.; FAUNDEZ, A. Por uma pedagogia da pergunta. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.
GONÇALVES. L. A. O.; SILVA, P. B. G. Multiculturalismo e educação: do protesto de ruas a propostas políticas. Rev. Educação e Pesquisa, São Paulo, vol. 29, n. 1, p. 109-123, Jan/Jun., 2003. Disponível em: Acesso em: 02 mar. 2012.
HABERMAS, J. The theory of communicative action. Lifeworld and sistem: A critique of functionalist reason. Vol 2. Boston: Beacon Press, 1987.
HABERMAS, J. Agir comunicativo e razão descentralizada. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 2002.
INSTITUTO DE PESQUISA ECONÔMICA APLICADA (IPEA) e AGÊNCIA BRASILEIRA DE COOPERAÇÃO (ABC) (2010). Cooperação Brasileira para o Desenvolvimento Internacional 2005-2009. Brasília: IPEA/ABC. Disponível em: http://www.ipea.gov.br/portal/images/stories/PDFs/livros/livros/livro_cooperacao _brasileira.pdf. Acesso em: 09/09/2018.
JESUS, D. P. Educação a distância entre realidades: cursos de graduação à distância - brasileiros em Moçambique e a internacionalização da educação. Dissertação de Mestrado. Juiz de Fora: UFJF – Programa de Pós Graduação em Educação, 2015.
KINAST, E.; SCHROLL-MACHL, S. Interkulturelle Konfl ikte lösen. Ansätze für ein Strategiekonzept interkulturellen Handelns in Unternehmen. Organisationsentwicklung, 3. Jg., S. 58, 2003.
PUENTE, C. A. I. A cooperação técnica horizontal brasileira como instrumento da política externa: a evolução da cooperação técnica com países em desenvolvimento - CTPD- no período de 1995-2005. Brasília: Fundação Alexandre Gusmão, 2010.
SANTAMARÍA, A; MUÑOZ, E. África en el horizonte: introducción a la realidad socioeconomica del África Subsahariana. Madrid: IUDC e La Catarata, 2006.
SANTOS, M. Por Uma Outra Globalização: Do Pensamento Único À Consciência Universal. Rio de Janeiro: Record, 2010.
SANTOS, B. de S.; MENESES, M. P.(orgs.). São Paulo: Cortez, 2010.
SOUZA, A. I. (org.). Paulo Freire: Vida e Obra. São Paulo: Expressão popular, 2001.
SERA, J. C. (DES)colonizar “restaurando a humanidade” de interCulturalidade. Mimeo. s.d.
VIÑAO FRAGO, A. História de la educación e história cultural: posibilidades, problemas, cuestiones. Rev. Brasileira de Educação, Campinas, n.0, p.63-82,1995.
WALSH, C. Interculturalidade e (des) colonialidade - Perspectivas críticas e políticas. XII Congresso ARIC, Florianópolis, Brasil, 29 de Junho de 2009. Disponível em: Acesso em 11 de maio de 2014.
WALSH, C. Interculturalidad crítica, pedagogía decolonial. In: VILLA W. Y GRUESO A. (org.). Diversidad, interculturalidad y construcción de ciudad. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional/Alcaldía Mayor, 2008.
WALSH, C. La educación intercultural en la educación. Peru: Ministerio de Educación, 2001. Mimeo.
WILLIAMS, Raymond. Cultura e Sociedade. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1979.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##


How to Cite

PEREIRA GONZAGA, K. V. The international technical educational cooperation of Brazil with african countries and interculturality: Reflections and assumptions for South-South cooperation. Brazilian Journal of Graduate Studies, [S. l.], v. 17, n. 38, p. 1–28, 2022. DOI: 10.21713/rbpg.v17i38.1813. Disponível em: https://rbpg.capes.gov.br/rbpg/article/view/1813. Acesso em: 21 nov. 2024.