A sociogênese do subcampo científico da Educação Física brasileira tensões no seu fazer científico

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Abstract

The essay aimed to analyze the conditions and contexts, the continuities and ruptures that intervened in the appropriation of the objects of study during the process of structuring the scientific subfield of Physical Education in the postgraduate system in Brazil. The results supported by the work of Pierre Bourdieu point to a context of structuring the subfield marked by the internalization of external demands of the scientific field of the Brazilian graduate program, together with the externalization of the interiority permeated by conflicts around the specificity of the Physical Education area identity, especially in the dichotomy between Sciences Natural and Human that demarcated disputes within the scientific production of the area. The main conclusions indicate that the understanding of the scientific universe in the Bourdieusian perspective reveals the connections that would make it difficult to mobilize the “academic community” in order to solve problems related to the area of Physical Education. After all, the competition established in the Physical Education subfield reinforces opposing scientific postures and demarcations of position and also increases the need for affirmation in the field, which is highly dependent on scientific production in the form of articles in the highest strata of Qualis Periódicos.

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Autores
  • Tatiana Sviesk Moreira UFPR
  • Juliano Souza UEM
  • Pedro Henrique Iglesiaz Menegaldo UEM
  • Marcelo Moraes e Silva UFPR
Biografia
Tatiana Sviesk Moreira, UFPR

Mestre e Doutora em Educação Física - UFPR.

Juliano Souza, UEM

Mestre e Doutor em Educação Física - UFPR

Professor do Departamento de Educação Física - UEM

Pedro Henrique Iglesiaz Menegaldo, UEM

Mestre e Doutorando em Educação Física - UEM

Marcelo Moraes e Silva, UFPR

Doutor em Educação - UNICAMP

Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação Física e do Programa de Pós-Graduação em Educação - UFPR 

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How to Cite

SVIESK MOREIRA, T.; SOUZA, J.; HENRIQUE IGLESIAZ MENEGALDO, P.; MORAES E SILVA, M. A sociogênese do subcampo científico da Educação Física brasileira: tensões no seu fazer científico . Brazilian Journal of Graduate Studies, [S. l.], v. 18, n. 39, p. 1–28, 2023. DOI: 10.21713/rbpg.v18i39.1847. Disponível em: https://rbpg.capes.gov.br/rbpg/article/view/1847. Acesso em: 23 nov. 2024.