Science, Technology and Gender: the insertion of women in the scientific-technological field a inserção da mulher no campo científico-tecnológico

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Abstract

Science, Technology and Society (STS) studies are based on the idea that knowledge is a social construction and that there is an intimate relationship between science, technology and society. STS studies are opposed to the neutral science model, always producing for the humanity well-being. The history of civilization shows that societies have always been organized according to the model of male domination and since science and research are strongly influenced by social factors, it is to be expected that this androcentric mode will be reflected in the work of science and technology. Over time, the participation of women in scientific careers has always been reduced. The Science, Technology and Gender (STG) studies, within the STS studies, seek to assess how female participation in science has been, which factors contribute to or block the evolution of women in the scientific career and what are the possible actions to be taken to combat gender inequality in the scientific field. This article makes a bibliographic review on the subject with the objective of bringing some suggestions for the valorization of women within the scientific field, including curricular changes that encourage girls to the scientific career.

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Autores
  • Regina Lourenço de Barros a:1:{s:5:"pt_BR";s:35:"Universidade Federal de São Carlos";}
Biografia
Referências

BRASELMANN, S. Reluctant rebels: women scientists organizing. Bulletin of Science, Technology & Society, v. 23, n. 1, p. 6-9, fev., 2003.

BRASIL. Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq). Mostra pioneiras da ciência exibe a contribuição de mulheres cientistas brasileiras. 2022. Disponível em: https://www.gov.br/cnpq/pt-br/assuntos/noticias/cnpq-em-acao/mostra-pioneiras-da-ciencia-exibe-a-contribuicao-de-mulheres-cientistas-brasileiras. Acesso em: 22 nov. 2022.

CARNEIRO, L. B. Teto de vidro: um estudo sobre os fatores deste fenômeno no Brasil sob a percepção das mulheres gestoras. 2018. Dissertação (Mestrado em Administração) – Programa de Pós-Graduação em Administração, Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande do Norte, 2018. Disponível em: https://repositorio.furg.br/handle/1/7886. Acesso em: 11 nov. 2022.

CUEVAS, A. Conocimiento científico, ciudadanía y democracia. Revista CTS, v. 4, n. 10, p. 67-83, 2008. Disponível em: http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1850-00132008000100006. Acesso em: 06 abr. 2022.

ERWIN, L. Gender equity and sience: na annoted bibliography. 1990-2002. Bulletin of Science, Technology & Society, v. 23, n. 1, p. 32-42, fev., 2003.

FOX, M. F.; FONSECA, C.; BAO, J. Work and family conflict in academic science: Patterns and predictors among women and men in research universities. Social Studies of Science, v. 41, n. 5, p. 715-735. Ago., 2011.

GABETTA, G. Women and science: issues of power and responsibility. Bulletin of Science, Technology & Society, v. 23, n. 1, p. 27-31, feb., 2003.

GARCIA, M. I. G.; SEDEÑO, E. P. Ciência, Tecnologia e Gênero. In: SANTOS, W.S.; ICHIKAWA, E. Y.; CARGANO, D. F. (orgs.). Ciência, Tecnologia e Gênero: desvelando o feminino na construção do conhecimento. Londrina: IAPAR, 2006.

GARFORTH, L.; KERR, A. Women and science: what’s the problem?. Social Politics: International Studies in Gender, State and Society, v. 16, n. 3, 2009, p. 379-403.

GINTHER, D. K. Is MIT an exception? Gender pay differences in academic science. Bulletin of Science, Technology & Society, v. 23, 1, p. 21-26, feb., 2003.

KOBLITZ, A. H. Gender and science where sience is on the margins. Bulletin of Science, Technology & Society, v. 25, 2, p. 107-114, abr., 2005.

LETA, J. As mulheres na ciência brasileira: crescimento, contrastes e um perfil de sucesso. Estudos Avançados, v. 17, n. 49, p. 271-284, dez., 2003. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-40142003000300016&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 19 abr. 2022.

PALACIOS, E. M. G. et al. Ciencia, tecnología y sociedad: uma aproximacion conceptual. Madri: organizacion dos Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI), 2001. Disponível em: https://www.gub.uy/ministerio-educacion-cultura/sites/ministerio-educacion-cultura/files/documentos/publicaciones/ciencia_tecnologia_sociedad.pdf. Acesso em: 15 maio 2021.

SABOYA, M. C. L. Relações de gênero na ciência e tecnologia: uma revisão da bibliografia nacional e internacional. Educação, Gestão e Sociedade: revista da faculdade eça de queirós, v. 3, n. 12, nov. 2013. Disponível em: http://uniesp.edu.br/sites/_biblioteca/revistas/20170509155548.pdf. Acesso em: 23 mar. 2021.

SANTOS, W. S.; ICHIKAWA, E. Y.; CARGANO, D. F. Ciência, Tecnologia e Gênero: desvelando o feminino na construção do conhecimento. Londrina: IAPAR, 2006.

SÃO PAULO. Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (Fapesp). Mayana Zatz - Biblioteca Virtual da FAPESP. 2022. Disponível em: https://bv.fapesp.br/pt/pesquisador/98/mayana-zatz/. Acesso em: 25 abr. 2022.

SCHIEBINGER, L. Gender studies of sts: a look towards the future. Science, Technology and Society, v. v. 4, p. 95-106, mar, 1999.

SCHIMIDT, E. K.; CACACE, M. Addressing gender inequality in science: the multifaceted challenge of assessing impact. Research Evaluation, v. 26, n. 2, p. 102-114. 2017.

SMITH, T. J.; PASERO, S. L.; MCKENNA, C. M. Gender effects on student attitude toward science. Bulletin of Science, Technology & Society, v. 34, p. 7-12, jul., 2014.

VALENTOVA, J. V. et al. Underrepresentation of women in the senior levels of Brazilian science. PeerJ, v. 5, p. e4000, dez., 2017. Disponível em: https://peerj.com/articles/4000. Acesso em: 18 nov. 2022.

WATT, F. M. (More) women in Science. Nature Reviews Molecular Cell Biology, v. 19, Issue 7, 2018.

ZATZ, M. Mulheres na ciência. mar. 2001. Pesquisa FAPESP, mar. 2001. Disponível em: https://revistapesquisa.fapesp.br/mulheres-na-ciencia-2/. Acesso em: 19 abr. 2022.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##


How to Cite

DE BARROS, R. L. . Science, Technology and Gender: the insertion of women in the scientific-technological field: a inserção da mulher no campo científico-tecnológico. Brazilian Journal of Graduate Studies, [S. l.], v. 18, n. especial, p. 1–21, 2023. DOI: 10.21713/rbpg.v18iespecial.1891. Disponível em: https://rbpg.capes.gov.br/rbpg/article/view/1891. Acesso em: 3 jul. 2024.

Keywords:

Science, Technology and Society (STS). Science, Technology and Gender (STG). women scientists. Feminism in science. Female conflicts in science. Ciencia, Tecnología y Sociedad (CTS). Ciencia, Tecnología y Género (CTG). Mujeres científicas. Feminismo en la ciencia. Conflictos femeninos en la ciencia. Ciência, tecnologia e sociedade, Ciência, tecnologia e gênero, Mulheres cientistas, Feminismo na ciência, Conflitos femininos na ciência