O tema gênero e as autoras no campo editorial das Ciências Sociais no Brasil um breve estudo sobre revistas A1 nos últimos 30 anos

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Abstract

This article conducts an exploratory and descriptive study on the presence of authors and the gender theme in the editorial field of Social Sciences in Brazil, based on a comparative analysis between journals with Qualis A1 and those inserted in the SciELO platform, in the last thirty years. It focuses on the search for the frequency and distribution of women authors as the only and first subscribers to their articles, as well as for the frequency of the gender theme, in a structural character for the understanding of social reality, in the course of their publication profiles. In particular, it focuses on the journal Sociedade e Estado in order to show how the significant female contribution in the criteria observed, including the majority of female editors at its head, contributed to the female presence in the authorship of articles and to the debate and the deepening of gender in the theoretical-conceptual panorama of the area, impacting the teaching and academic training and the research agenda in brazilian postgraduate studies.

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Autores
  • Tânia Mara Campos de Almeida
Biografia
Emerson Ferreira Rocha, Universidade de Brasília

He holds a degree in Social Sciences from the Federal University of Juiz de Fora (2008), a Masters in Social Sciences from the Federal University of Juiz de Fora (2010) and a PhD in Sociology from the University of Brasília (2015), having worked as a visiting researcher at the University of Illinois at Urbana-Champaign. He is currently also a visiting researcher at the Institute for Applied Economic Research and is a member of the Culture, Memory and Development research group. He is currently an adjunct professor at the Department of Sociology at the University of Brasília and a collaborating member of the Graduate Program in Sociology at the same university.

Referências

AGUIAR, N. Patriarcado, sociedade e patrimonialismo. Sociedade e Estado, v. 15, n. 2, jun./dez., 2000.

ALBORNOZ-ARIAS, N., RUSCHEINSKY, A., MAZUERA-ARIAS, R.; ORTIZ, F. Conflictos en la frontera, los derechos y las políticas de un pacto social. Sociedade e Estado, v. 34, n. 2, maio/ago., p. 403-428, 2019.

ALMEIDA, T. M. C.; ZANELLO, V. (orgs). Panoramas da violência contra mulheres nas universidades brasileiras e latinoamericanas. Brasília: OAB Editora, 2022.

AWA, A. K. Grim perspectives for Brazilian periodicals. An Acad Bras Cienc 93, 1 (editorial), 2021.

BIZZO, M. L. G. Difusão científica, comunicação e saúde. Cad. Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 18, (1), jan./fev., p. 307-314, 2002.

CANDIDO, M. R. e CAMPOS, L. A. Pandemia reduz submissões de artigos acadêmicos assinados por mulheres, Blog Dados, 14 de maio, 2020. Disponível em: http://dados.iesp.uerj.br/pandemia-reduz-submissoes-de-mulheres/. Acesso em: 15 de janeiro de 2023.

CAMPOS, L. A e CANDIDO, M. R. Transparência em dados: submissões, pareceristas e diversidade no fluxo editorial dos últimos anos. Dados, v. 65, n. 1, p. 13-28, 2022.

BRASIL. Ministério da Educação (MEC). No Brasil, mulheres são maioria nos cursos de pós-graduação. Portal do MEC, 2017. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/ultimas-noticias/212-educacao-superior-1690610854/45981-no-brasil-mulheres-sao-maioria-nos-cursos-de-pos-graduacao. Acesso em: 23 jun. 2023.

BRASIL. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). Pós-graduação brasileira tem maioria feminina. 2022. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/assuntos/noticias/pos-graduacao-brasileira-tem-maioria-feminina. Acessado em: 15 jan. 2023.

CAPONI, S. Covid-19 no Brasil: entre o negacionismo e a razão neoliberal. Pandemia pela Covid-19. Estudos Avançados; v. 34, n. 99, p. 209-223; 2020.

COLLARES, A. C.; TAVOLARO, S.; ALMEIDA, T. M. C. Sociedade e Estado (S&E): trinta anos de produção científica e pioneirismo na difusão do conhecimento em sociologia no Brasil. Sociedade e Estado, v. 31, n. Especial Sociedade e Estado 30 anos - 1986-2016, p. 939-952, 2016.

COLLINS, P. H. Aprendendo com a outsider within: a significação sociológica do pensamento feminista negro. Sociedade e Estado, v. 31, n. 1, p. 99-127, jan./abr., 2016.

CUNHA, R., DIMENSTEIN, M.; DANTAS, C. Desigualdades de gênero por área de conhecimento na ciência brasileira: panorama das bolsistas PQ/CNPq. Saúde debate, 45 (spe1). p. 83-97; 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0103-11042021E107. Acesso em: 28 jan. 2023.

DAVID, M. L. et al. A sociologia da ciência e da tecnologia no Brasil: uma análise a partir da produção em periódicos A1 entre 2010 e 2018. Sociedade e Estado, v. 37, n. 1, p. 217-244, 2022.

DOLAN, K.; LAWLESS, J. It takes a submission: gendered patterns in the pages of AJPS, Blog AJPS, 20 April 2020. Disponível em: https://ajps.org/2020/04/20/it-takes-a-submission-gendered-patterns-in-the-pages-of-ajps/. Acesso em: 28 jan. 2023.

DURHAM, E. R. As universidades públicas e a pesquisa no Brasil. 1998. Disponível em: https://sites.usp.br/nupps/wp-content/uploads/sites/762/2020/12/dt9809.pdf. Acesso em: 23 jun. 2023.

FUNDAÇÃO DE AMPARO À PESQUISA DO ESTADO DE SÃO PAULO (Fapesp). Revista Pesquisa. Disponível em: https://revistapesquisa.fapesp.br/titulos-de-doutorado-no-brasil-participacao-feminina/. Acesso em: 28 jan. 2023.

GODOI, F. S. Indicadores de gênero no periódico Scientometrics (1981-2017). 2018. Dissertação (Mestrado em Ciência, Tecnologia e Sociedade) – Universidade Federal de Santa Catarina, São Carlos, 2018.

KIRJNER, D. A. P. Entre gênero e espécie: à margem teóricas das Ciências Sociais e do feminismo. 2016. Tese (Doutorado em Sociologia) – Universidade de Brasília, Brasília, 2016.

KÜCHEMANN, B. A. Envelhecimento populacional, cuidado e cidadania: velhos dilemas e novos desafios. Sociedade e Estado, v. 27, n. 1, jan./abr., 2012.

MARCELO, J. F.; HAYASHI, M. C. P. I. Estudo bibliométrico sobre a produção científica no campo da sociologia da ciência. Informação & Informação; v. 18, n. 3, p. 138-153, 2013.

MUELLER, S. P. M. O círculo vicioso que prende os periódicos nacionais. DataGramaZero - Revista de Ciência da Informação, dez., 1999. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/985. Acesso em: 25 abril. 2022.

PINHO, A. Mulheres negras são hoje maior grupo nas universidades públicas do país. Folha de São Paulo, 2021. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/educacao/2021/08/mulheres-negras-sao-hoje-maior-grupo-nas-universidades-publicas-do-pais.shtml#:~:text=Avan%C3%A7o%20ocorreu%20junto%20com%20a%C3%A7%C3%B5es,negros%20ajuda%20a%20explicar%20fen%C3%B4meno&text=Discriminadas%20no%20mercado%20de%20trabalho,superior%20p%C3%BAblicas%2C%20mostram%20levantamentos%20recentes. Acesso em: 23 jun. 2023.

PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DE GOIÁS. Ensino superior impulsiona conquistas femininas no mundo do trabalho. G1, 2022. Disponível em: https://g1.globo.com/go/goias/especial-publicitario/puc-goias/guia-do-ensino-superior/noticia/2022/10/19/ensino-superior-impulsiona-conquistas-femininas-no-mundo-do-trabalho.ghtml. Acesso em: 28 jan. 2023.

PORTO, C. M., (org.). Difusão e cultura científica: alguns recortes. Salvador: EDUFBA, 2009.

ROMERO, T. I. Sociología y política del feminicidio: algunas claves interpretativas a partir de caso mexicano. Sociedade e Estado, v. 29, n. 2, p. 373-400, 2014.

ROSEMBERG, F. Caminhos cruzados: educação e gênero na produção acadêmica. Educação e Pesquisa. v. 27, n. 1, p. 47-68, 2001.

ROSSITER, M. W. The Matthew Matilda effect in science. Soc Stud Sci, London, v. 23, n. 2, p. 325-341, 1993.

SANTOS, S. M.; NORONHA, D. P. Periódicos brasileiros de Ciências Sociais e Humanidades indexados na base SciELO: características formais. Perspectivas em Ciência da Informação, v. 18, n. 2, p. 2-16, abr./jun., 2013.

SAVIANI, D. A expansão do ensino superior no Brasil: mudanças e continuidades. Poíesis Pedagógica, v. 8, n. 2, ago./dez., p. 4-17, 2010.

SCHERER-WARREN, I., Das mobilizações às redes de movimentos sociais. Sociedade e Estado, v. 21, n. 1, jan./abr., 2006.

VIEIRA, N. S.; ALMEIDA, T. M. C. Reescrevendo histórias e inscrevendo-se no território acadêmico: as indígenas mulheres frente à violência nas universidades brasileiras. In: ALMEIDA, T. M. C. de; ZANELLO, V. (orgs.). Panoramas da violência contra mulheres nas universidades brasileiras e latinoamericanas. Brasília: OAB Editora, 2022. p. 221-258.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##


How to Cite

ALMEIDA, T. M. C. de; ROCHA, E. F. O tema gênero e as autoras no campo editorial das Ciências Sociais no Brasil: um breve estudo sobre revistas A1 nos últimos 30 anos. Brazilian Journal of Graduate Studies, [S. l.], v. 18, n. especial, p. 1–23, 2023. DOI: 10.21713/rbpg.v18iespecial.1913. Disponível em: https://rbpg.capes.gov.br/rbpg/article/view/1913. Acesso em: 3 jul. 2024.