FEMALE REPRESENTATION IN GRADUATE STUDIES IN THE SOUTH OF THE STATE OF AMAZONAS

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Abstract

The representation of students in the Graduate Program in Science and Humanities Teaching at the Federal University of Amazonas is significant both in quantitative and qualitative terms. In this sense, the purpose of this paper was to focus on the female presence in stricto sensu Graduate studies in the South of the State of Amazonas, more specifically in the city of Humaitá, Brazil. For this study, bibliographic research was conducted, interviews via Google Forms, documents from the Federal University of Amazonas and internal documents from the Graduate Program in Science and Humanities Teaching. For analysis, the qualitative methodology based on the results obtained from the interviews, in the documentation and bibliography on the subject was followed. As main results, it is pointed out: qualification to work in Basic Education; strengthening and visibility of the category; greater participation and demand from the State in the creation of public policies; importance of a Master’s course in the hinterlands of the State of Amazonas. Not all Master’s students received support to carry out their research; thus it was emphasized the importance of this benefit for the development of research and studies. Finally, it was concluded that the Master’s degree in the hinterlands has become an opportunity and a tool for inclusion, qualification and citizenship, especially for women who work as educators.

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Autores Biografia
Valmir Flôres Pinto

Doutor em Educação. Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Professor Adjunto do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Humanidades (PPGECH/UFAM), campus Vale do Rio Madeira – Humaitá – AM.

Elizabeth Tavares Pimentel

Doutora em Geofísica. Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Professora Adjunta do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Humanidades (PPGECH/UFAM), campus Vale do Rio Madeira – Humaitá – AM.

Referências

AMARAL, G. A.; VIEIRA, A. A mulher e a tripla jornada de trabalho: a arte de ser beija-flor. In: ENCONTRO DA ANPAD, 33., 2009, São Paulo. Anais eletrônicos […]. São Paulo: ANPAD, 2009. Disponível em: http://www.anpad.org.br/admin/pdf/EOR324.pdf. Acesso em: 7 jun. 2022.
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado, 1988.
BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, n. 120-A, edição extra, p. 1-7, 26 jun. 2014.
BRASIL. Ministério da Ciência, Tecnologia e Inovações. Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico. DIA INTERNACIONAL DE mulheres e meninas na ciência. CNPq, Brasília, DF, 11 fev. 2021. Disponível em: https://www.gov.br/cnpq/pt-br/assuntos/noticias/destaque-em-cti/dia-internacional-de-mulheres-e-meninas-na-ciencia. Acesso em: 15 jun. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Plano Nacional de Pós-Graduação (PNPG) 2011-2020. Volume I. Coordenação de Pessoal de Nível Superior. Brasília, DF: CAPES, 2010. Disponível em: https://www.gov.br/CAPES/pt-br/centrais-de-conteudo/livros-pnpg-volume-i-mont-pdf. Acesso em: 4 abr. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Capes contribui para participação da mulher na ciência. CAPES, Brasília, DF, 11 fev. 2020. Disponível em: https://www.gov.br/CAPES/pt-br/assuntos/noticias/CAPES-contribui-para-participacao-da-mulher-na-ciencia#:~:text=Dados%20da%20CAPES%20comprovam%20o,doutorado%2C%20195%20mil%20s%C3%A3o%20mulheres. Acesso em: 15 jun. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Pós-graduação brasileira tem maioria feminina. CAPES, Brasília, DF, 11 fev. 2022. Disponível em: https://www.gov.br/CAPES/pt-br/assuntos/noticias/pos-graduacao-brasileira-tem-maioria-feminina. Acesso em: 12 abr. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Resumo Técnico: Censo Escolar da Educação Básica 2021. Brasília, DF: Inep, 2021. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/resumo_tecnico_censo_escolar_2021.pdf. Acesso em: 5 maio 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Censo da Educação Superior 2020: notas estatísticas. Brasília, DF: Inep, 2022.
BRASIL. Ministério do Planejamento e Orçamento. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). Estatísticas de gênero: indicadores sociais das mulheres no Brasil. Brasília, DF: IBGE, 2018. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101551_informativo.pdf. Acesso em: 20 jun. 2022.
DELLAGOSTIN, O. A. Análise do fomento à pesquisa no país e a contribuição das agências federais e estaduais. Inovação e Desenvolvimento, Recife, v. II, n. 6, p. 6-12, 2021. Disponível em: https://confap.org.br/news/wp-content/uploads/2021/09/An%C3%A1lise-do-fomento-%C3%A0-pesquisa-no-pa%C3%ADs-e-a-contribui%C3%A7%C3%A3o-das-ag%C3%AAncias-federais-e-estaduais.pdf. Acesso em: 8 jun. 2022.
FÁVERO, A. A.; TONIETO, C. Mitos e potencialidades da interdisciplinaridade: reflexões sobre um tema emergente. Acta Scientiarum – Education, Maringá, v. 42, e38982, p. 1-10, 2020. DOI: 10.4025/actascieduc.v42i1.38982.
GONZÁLEZ, J. S. Ao ritmo atual, igualdade econômica entre os sexos só chegará em 2186: Relatório do Fórum Econômico Mundial alerta para a desaceleração na redução da desigualdade de gênero. El País, Madrid, 27 out. 2016. Disponível em: https://brasil.elpais.com/brasil/2016/10/25/economia/1477392829_332214.html. Acesso em: 10 abr. 2022.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO AMAZONAS. História e estrutura. Universidade Federal do Amazonas, Manaus, 2022a. Disponível em: https://UFAM.edu.br/historia.html. Acesso em: 11 abr. 2022.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO AMAZONAS. Histórico. Universidade Federal do Amazonas, Manaus, 2022b. Disponível em: https://ppgech.UFAM.edu.br/historico-ppgech.html. Acesso em: 11 abr. 2022.
JAPIASSU, H. As paixões da ciência. São Paulo: Letras & Letras, 1991.
LIMA JUNIOR, W. T. A importância da implantação da pós-graduação stricto-sensu em comunicação social no estado do Amapá. Observatório, Palmas, v. 6, n. 1, p. 1-14, jan./mar. 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2020v6n1a4pt.
MADALOZZO, R. Mulheres na ciência: presença feminina na pesquisa acadêmica precisa de incentivos. [Entrevista cedida a] Insper. Insper, São Paulo, 11 fev. 2021. Disponível em: https://www.insper.edu.br/noticias/mulheres-na-ciencia/. Acesso em: 7 jun. 2022.
PANORAMA. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística, Rio de Janeiro, 2021. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/am/panorama%20Acesso%2004%20Abril%202022/panorama. Acesso em: 4 abr. 2022.
PAULA, A. P. P. de. Por uma nova gestão pública: limites e potencialidades da experiência contemporânea. Rio de Janeiro: Editora da FGV, 2005.
PINTO, V. F.; PIMENTEL, E. T.; COSTA, R. C. A interiorização da pós-graduação no sul do Amazonas: direitos, impactos e desafios. Tempos e Espaços em Educação, São Cristóvão, v. 15, n. 34, e16730, 1-12, 2022. DOI: 10.20952/revtee.v15i34.16730.
SILVA, P. R. M.; SILVA, V. V. da. Formação docente e a prática pedagógica no ensino de Biologia. In: ANDRADE, A. O.de et al. (orgs.). Ensino e formação docente numa perspectiva interdisciplinar. Manaus: EDUA; São Paulo: Alexa Cultural, 2021. p. 161-176.
SOUZA, L. K. de C. S. de et al. Gênero e formação profissional: considerações acerca do papel feminino na construção da carreira de nutricionista. Demetra, Rio de Janeiro, v. 11, n. 3, p. 773-788, 2016. DOI: 10.12957/demetra.2016.23426.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##


How to Cite

FLÔRES PINTO, V.; TAVARES PIMENTEL, E. FEMALE REPRESENTATION IN GRADUATE STUDIES IN THE SOUTH OF THE STATE OF AMAZONAS. Brazilian Journal of Graduate Studies, [S. l.], v. 19, n. 40, p. 1–23, 2024. DOI: 10.21713/rbpg.v19i40.1995. Disponível em: https://rbpg.capes.gov.br/rbpg/article/view/1995. Acesso em: 1 nov. 2024.

Section

Artigos

Published:

Oct 31, 2024
Keywords:

Teaching, Teacher training, south of the Amazon, Women Enseñando, Formación de profesores, al sur del amazonas, Mujeres Ensino, Formação de professores, Sul do Amazonas, Mulheres