PLANNING WITH PEER REVIEW AN EXPERIENCE REPORT IN INITIAL TEACHER EDUCATION

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Abstract

The objective of the study is to describe and propose an intervention for the initial teacher education, through didactic planning (PD) with the application of the active methodology Peer Review. This article is an experience report on an extension course developed with 29 undergraduate students in ​​Natural Sciences and related areas. The course proposal consists of the elaboration of a PD with experimental activities and interdisciplinary and contextualized exercises, considering the conceptual, procedural, and attitudinal contents. Several interactive activities were developed using technological tools and resources, as well as teaching and learning strategies. It is concluded that there is a lack of courses and disciplines that prepare the teacher in initial training to work with PD, active methodologies, and educational digital technologies.

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Autores
Biografia
Cíntia Moralles Camillo, Universidade Federal de Campo Grande

Doutora em Educação em Ciências pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Professora Tutora da Universidade Federal de Campo Grande (UFMS) – Campo Grande – MS.

Lenira Maria Nunes Sepel, Universidade Federal de Santa Maria

Doutora em Educação em Ciências pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Professora Adjunta da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) – Santa Maria – RS.

Referências

BARBOSA, S. M.; SOUZA, N. Investigação orientada por argumentos no Ensino de Química de nível médio: uma proposta em cinética. Química Nova na Escola, São Paulo, v. 43, n. 1, p. 74-85, 2021.
BASSO, A. Results of a peer review activity in an organic chemistry laboratory course for undergraduates. Chemical Education, [s. l.], v. 97, n. 11, p. 4073-4077, 2020. DOI: https://doi.org/10.1021/acs.jchemed.0c00373.
BRANCO, S. A. L.; CONTE, E.; HABOWSK, A. C. Evasão na educação a distância: pontos e contrapontos à problemática. Avaliação, Campinas, v. 25, n. 1, p. 132-154, 2020.
CLASE, K. L.; GUNDLACH, E.; PELAEZ, N. J. Calibrated peer review for computer-assisted learning of biological research competencies. Biochemistry and Molecular Biology Education, [s. l.], v. 8, n. 5, p. 290-295, 2010.
CLEMENTINO, A.; SOUZA, C.; HITO, S. Planejamento didático no ensino remoto: ênfase nas estratégias pedagógicas e o relato de experiência de uma instituição de ensino superior. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 7, n. 8, p. 78904-78917, 2021.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 3. ed. São Paulo: Atlas, 1991.
MONTEIRO, J. A. Aspectos da gestão escolar e da tríade ensino, pesquisa e extensão. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 25, n. 1, p. 52-67, 2021. DOI: https://doi.org/10.22633/rpge. v25i1.13913.
MORAN, J. Metodologias Ativas para uma aprendizagem mais profunda. In: BACICH, L.; MORAN, J. (orgs.). Metodologias Ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.
MUSSI, R. F. F., FLORES, F. F., ALMEIDA, C. B. de. Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico. Revista Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 17, n. 48, p. 60-77, 2021. DOI: https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i48.9010.
OLIVEIRA, J. R.; PORTO, A. L.; QUEIROZ, S. L. Peer review no ensino superior de química: atividade didática para a apropriação do discurso da ciência. Educación Química, [s. l.], v. 25, n. 1, 35-41, 2014.
POZO, J. I.; CRESPO, M. A. G. A aprendizagem e o ensino de Ciências: do conhecimento científico ao conhecimento cotidiano. 5. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.
QUIMENTÃO, F.; MILARÉ, T. Contextualização, interdisciplinaridade e experimentação na Proposta Curricular Paulista de Química. Revista Ciência, Tecnologia & Ambiente, [s. l.], v. 1, n. 1, p. 47-54, 2015.
SANTANA, C. Q.; PEREIRA, L. O caso Alice Ball: uma proposta interseccional para o Ensino de Química. Química Nova na Escola, [s. l.], v. 43, n. 4, p. 380-389, 2021.
YANKULOV, K.; COUTO, R. Peer review in class: metrics and variations in a senior course. Biochemistry and Molecular Biology Education, [s. l.], v. 40, n. 3, p. 161-168, 2012.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##


How to Cite

CAMILLO, C. M.; SEPEL, L. M. N. PLANNING WITH PEER REVIEW: AN EXPERIENCE REPORT IN INITIAL TEACHER EDUCATION. Brazilian Journal of Graduate Studies, [S. l.], v. 19, n. 40, p. 1–21, 2024. DOI: 10.21713/rbpg.v19i40.2078. Disponível em: https://rbpg.capes.gov.br/rbpg/article/view/2078. Acesso em: 2 jan. 2025.

Section

Experiences

Published:

Dec 12, 2024
Keywords:

Natural Sciences. Active methodologies. Didactic Planning Ciencias Naturales. Metodologías activas. Planificación Didáctica Ciências da natureza, Metodologias ativas, Planejamento didático