Experiência formativa e profissional dos egressos do Programa de Pós-Graduação em Saúde Pública da Universidade Federal do Ceará
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
The experience of graduates, from their activities after the end of the course, gives the opportunity to establish reflections on the skills acquired during their academic life with the exercise of their professional life and provides information to educational institutions so that they can make decisions about the processes of formation. This article analyzes the experiences of graduates from the postgraduate program in Public Health at the Federal University of Ceará in relation to their training and professional experience. This is a critical-interpretive qualitative research, developed through semi-structured interviews with graduates of the master's and doctoral courses of the aforementioned program, in the last five years (2017 to 2021). The results show the professional profile of the participants according to gender, color/race, marital status, place of residence, professional category and training. In addition, the discussions pointed out the formative and professional path of the graduates; Implications of PPGSP-UFC in professional life; and Trajectory from the central objective of the program.
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Autores
ABREU, A. B.; GUILAM, M. C. Trajetórias profissionais de egressos de mestrados por meio da Cooperação Estruturante em Saúde. Revista Brasileira de Pós-Graduação, Brasília, DF, v. 14, p. 1-15, 2014.
ADAMO, P. Mulheres são maioria nas universidades brasileiras, mas têm mais dificuldades em encontrar emprego. BBC News, São Paulo, 19 set. 2019. Disponível em: https://www.bbc.com/portuguese/geral-49639664. Acesso em: 12 dez. 2022.
ARRUDA, G. M. M. S. Construção político-institucional do campo da saúde coletiva na Universidade Federal do Ceará. 2021. Tese (Doutorado em Saúde Pública) – Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2021.
ASHFORTH, B. E.; HARRISON, S. H.; CORLEY, K. G. Identificação nas organizações: um exame de quatro questões fundamentais. Journal of Management, Thousand Oaks, v. 34, n. 3, p. 325-374, 2008. Disponível em: https://doi.org/10.1177/0149206308316059. Acesso em: 13 dez. 2022.
BAHRY, C. P.; TOLFO, S. Mobilização de competências nas atividades profissionais dos egressos de um programa de formação e aperfeiçoamento. Revista de Administração Pública, Rio de Janeiro, v. 41, n. 1, p. 125-144, 2007.
BALBACHEVSKY, E. Academic careers in Brazil: the legacy of the past. Journal of the Professoriate, Sterling, v. 4, n. 2, p. 95-121, 2011.
BOROS, S.; CURSEU, P. L. To be or not to be… identified. Explorations of students’ (dis)identification in a Romanian university. Psihologia Resurselor Umane, [s. l.], v. 10, n. 1, p. 57-69, 2012.
BOSI, M. L. M. Pesquisa qualitativa em saúde coletiva: panorama e desafios. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 17, n. 3, p. 575-586, 2012.
BRASIL. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. Resolução nº 510/2016, de 7 de abril de 2016. Brasília, DF: Ministério da Saúde, 2016. Disponível em: http://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2016/reso510.pdf. Acesso em: 12 dez. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). Relatório Técnico. Brasília, DF: MEC, Capes, 2017. Divisão de Estudos e Pesquisas – Egressos da pós-graduação: áreas estratégicas.
BRASIL. Ministério do Planejamento e Orçamento. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). Estatísticas de gênero: indicadores sociais das mulheres no Brasil. Rio de Janeiro: IBGE, 2018. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/estatisticas/multidominio/genero/20163-estatisticas-de-genero-indicadores-sociais-das-mulheres-no-brasil.html. Acesso em: 12 dez. 2022.
HORTALE, V. A. et al. Características e limites do mestrado profissional na área da Saúde: estudo com egressos da Fundação Oswaldo Cruz. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 15, n. 4, p. 1989-2005, 2010.
HORTALE, V. A. et al. Trajetória profissional de egressos de cursos de doutorado nas áreas da saúde e biociências. Revista de Saúde Pública, São Paulo, v. 48, n. 1. p. 1-9, 2014. Disponível em: l1nq.com/4dH16. Acesso em: 12 dez. 2022.
HUSSERL, E. A crise das ciências europeias e a fenomenologia transcendental: uma introdução à filosofia fenomenológica. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2012.
JENKINS, H. Cultura da convergência. São Paulo: Aleph, 2008.
KIRCHHOF, A. L. C.; LACERDA, M. R. Desafios e perspectivas para a publicação de artigos – uma reflexão a partir de autores e editores. Texto & Contexto – Enfermagem, Santa Catarina, v. 21, p. 185-193, mar. 2012. DOI: 10.1590/S0104-07072012000100021. Disponível em: http://www.scielo.br/j/tce/a/7c7xMd3CpvsXPY9jJMgDwKr/?lang=pt. Acesso em: 31 mar. 2022.
MACHADO, M. H. et al. Características gerais da enfermagem: o perfil sociodemográfico. Enfermagem em Foco, Brasília, DF, v. 6, n. 1/4, p. 11-17, 2015. Disponível em: http://revista.cofen.gov.br/index.php/enfermagem/article/view/686/296. Acesso em: 14 dez. 2022.
MALTERUD, K.; SIERSMA, V. D.; GUASSORA, A. D. Sample size in qualitative interview studies: guided by information power. Qual Health Res, Thousand Oaks, v. 26, n. 13, p. 1753-1760, Nov. 2016.
MINAYO, M. C. S. Análise qualitativa: teoria, passos e fidedignidade. Ciência e saúde coletiva, Rio de Janeiro, v. 17, n. 3, mar. 2012.
MINAYO, M. C. S. Desempenho da pós-graduação em saúde coletiva e desenvolvimento do SUS: existe relação? Ensaio. Saúde e Sociedade, São Paulo, v. 31, n. 3, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-12902022220011pt. Acesso em: 13 dez. 2022.
NOVAES, H. M. D. et al. Pós-Graduação senso estrito em Saúde Coletiva e o Sistema Único de Saúde. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 23, p. 2017-2025, jun. 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1413-81232018236.05612018. Acesso em: 12 dez. 2022.
NUTO, S. A. S. et al. Programa de pós-graduação em saúde da família no nordeste brasileiro: repercussões no exercício profissional dos egressos. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 26, n. 5, maio 2021 Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/tpNKQySkDCJhDbDQpchM9tn/abstract/?lang=pt. Acesso em: 12 dez. 2022.
PERALES MEJÍA, F. J. Estudio de egresados en un programa de posgrado en educación. Revista de Educación, [s. l.], v. 15, n. 2, p. 256-269, 2020.
PIZZI, J. O mundo da vida. Rio Grande do Sul: Unijuí, 2006.
SCHARF, E. R. Paradoxos na identificação organizacional com uma instituição de ensino superior. Gestão Universitária na América Latina, Florianópolis, v. 9, n. 2, p. 192-215, maio 2016.
SILVA, J. E.; OLIVEIRA, R. Sistema de Acompanhamento dos egressos aplicado na Universidade Federal de Santa Catarina. Gestão Universitária na América Latina, Florianópolis, v. 8, n. 3, p. 1-16, set. 2015.
SILVA, L. C. et al. Acompanhamento de egressos como ferramenta para a gestão universitária: um estudo com graduados da UFBA. In: COLÓQUIO INTERNACIONAL DE GESTÃO UNIVERSITÁRIA – CIGU, 16, 2016, Arequipa. Anais […]. Florianópolis: UFSC, 2016.
SILVA, M. D. M.; MARRA, A. V., SANTOS, N. K. F. Identificação e desempenho acadêmico: o olhar dos estudantes. Gestão Universitária na América Latina, Florianópolis, v. 14, n. 3, p. 117-138, 30 ago. 2021. DOI: 10.5007/1983-4535.2021.e79120. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/gual/article/view/79120. Acesso em: 31 mar. 2022.
SIMON, L. W.; PACHECO, A. S. V. Informações estratégicas necessárias em um sistema de acompanhamento de egressos. In: SIMPÓSIO AVALIAÇÃO DA EDUCAÇÃO SUPERIOR, 3., 5-6 set. 2017, Florianópolis. Anais […]. Florianópolis: UFSC, 2017. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/179323/101_00680%20-%20ok.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 13 dez. 2022.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO CEARÁ. Apresentação. Pós-Graduação em Saúde Pública, Fortaleza, 2 mar. 2008. Disponível em: http://www.saudepublica.ufc.br/apresentacao/. Acesso em: 6 dez. 2021.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO CEARÁ. Histórico. Pós-Graduação em Saúde Pública, Fortaleza, 20 ago. 2021a. http://www.saudepublica.ufc.br/historico-2/. Acesso em: 9 dez. 2021.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO CEARÁ. doutorado. Pós-Graduação em Saúde Pública, Fortaleza, 21 ago. 2021b. Disponível em: http://www.saudepublica.ufc.br/doutorado/. Acesso em: 9 dez. 2021.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO CEARÁ. Lista de egressos. Pós-Graduação em Saúde Pública, Fortaleza, 2021c. Disponível em: l1nq.com/listadeegressosppgsp. Acesso em: 9 dez. 2021.
ZAIDAN, S. et al. Pós-Graduação, saberes e formação docente: uma análise das repercussões dos cursos de mestrado e doutorado na prática pedagógica de egressos do Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Educação da UFMG (1977-2006). Educação em Revista, Belo Horizonte. v. 27, n. 1. p. 129-160. abr. 2011.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
How to Cite
Section
ArtigosPublished:
Oct 31, 2024Egress Assessment. Egress Profile. Researcher Training. Postgraduate Public Health Courses Evaluación de salida. Perfil de salida. Formación de Investigadores. Cursos de Postgrado en Salud Pública Avaliação de egressos, Perfil de egressos, Formação pesquisador, Cursos de pós-graduação em saúde pública