Training for Brazilian university professors in the history of postgraduate public policies

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Abstract

This work focuses on analyzing the development of postgraduate studies through Brazilian public policies and their influence on the full scope of university teaching work in Brazil. The main public policies analyzed were Document 977 from 1965, and all National Postgraduate Plans. Document 977 is the main definer of the postgraduate and training model for university teaching. Public policies argue that professor training is focused only on the aspect of scientific production, such as publications in journals, disregarding the totality that is required of a university teacher. Seeking a critical university pedagogy, these historically consolidated perspectives need to be broken within post-graduation programs.

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Autores
  • Matheus Naville Gutierrez
Biografia
Matheus Naville Gutierrez

Doutorando em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) – Campinas – SP.

Ana de Medeiros Arnt, UNICAMP

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Professora no Instituto de Biologia da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) – Campinas – SP.

Referências

ALMEIDA, M. I. Formação do professor do ensino superior: desafios e políticas institucionais. São Paulo: Cortez, 2012.
AZEVEDO, J. M. L. A educação como política pública. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2004.
BARRETO, F. C. S.; DOMINGUES, I. O PNPG 2011-2020: os desafios do país e o sistema nacional de Pós-Graduação. Educação em revista, Belo Horizonte, v. 28, n. 3, p. 17-53, setembro, 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-46982012000300002.
BALBACHEVSKI, E. A pós-graduação no Brasil: novos desafios para uma política bem-sucedida. In: BROCK, C.; SCHWARTZMAN, S. Os desafios da educação no Brasil. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2005.
BRASIL. Decreto nº 21.321, de junho de 1946. Aprova o Estatuto da Universidade do Brasil. Brasília, DF: Câmara dos Deputados, 1946. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1940-1949/decreto-21321-18-junho-1946-326230-publicacaooriginal-1-pe.html#:~:text=Aprova%20o%20Estatuto%20da%20Universidade,com%20o%20disposto%20do%20art. Acesso em: 24 out. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Parecer n° 977/65. Definição dos cursos de Pós- Graduação. Brasília, DF: Conselho Federal de Educação, 1965. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/parecer-cesu-977-1965-pdf. Acesso em: 24 out. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Plano Nacional de Pós-Graduação - PNPG 2005-2010. Brasília, DF: CAPES, 2005.
BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Plano Nacional de Pós-Graduação [PNPG] 2011-2020. Brasília, DF: CAPES, 2010. v. 1.
BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Portaria nº 113, de 24 de junho de 2022. Instituir a Comissão responsável pela elaboração do Plano Nacional de Pós-Graduação-PNPG, relativo ao decênio 2021-2030. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2022. Disponível em: http://cad.capes.gov.br/ato-administrativo-detalhar?idAtoAdmElastic=8886. Acesso em: 1 de jul. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Anísio Teixeira. Censo da Educação Superior 2020, Percentual de docentes com Pós-Graduação strictu sensu. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2020. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/assuntos/noticias/censo-da-educacao-superior/resultados-do-censo-da-educacao-superior-2020-disponiveis. Acesso em: 01 de jul. 2024.
BRASIL. Decreto nº 19.851, de 11 de abril de 1931. Dispõe que o ensino superior no Brasil obedecerá, de preferencia, ao systema universitario, podendo ainda ser ministrado em institutos isolados, e que a organização technica e administrativa das universidades é instituida no presente Decreto, regendo-se os institutos isolados pelos respectivos regulamentos, observados os dispositivos do seguinte Estatuto das Universidades Brasileiras. Brasília, DF: Presidência da República, 1931a. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/1930-1949/d19851.htm. Acesso em: 01 de jul. 2024.
BRASIL. Decreto nº 19.852, de 11 de abril de 1931. Dispõe sobre a organização da Universidade do Rio de Janeiro. Brasília, DF: Presidência da República, 1931b. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/1930-1949/d19852.htm. Acesso em: 01 de jul. 2024.
COSTA, G. G.; GIROTTO JÚNIOR, G. Perfil e conhecimentos profissionais docentes no programa de estágio docente em um curso de pós-graduação em química no estado de São Paulo. Revista Brasileira de Pós-Graduação, [s. l.], v. 17, n. 38, p. 1-21, 2022. DOI: https://doi.org/10.21713/rbpg.v17i38.1823.
CUNHA, M. I. Pedagogia universitária: energias emancipatórias em tempos neoliberais. Araraquara: Junqueira & Marin, 2006a.
CUNHA, M. I. Docência na universidade, cultura e avaliação institucional: saberes silenciados em questão. Revista brasileira de educação, Rio de Janeiro, v. 32, n. 11, p. 258-271, 2006b. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782006000200005 .
FÁVERO, M. L. A. A Universidade no Brasil: das origens à reforma universitária de 1968. Educar em revista, Curitiba, n. 28, p. 17-36, 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40602006000200003.
FISCHER, R. M. B. Foucault e a análise do discurso em educação. Cadernos de pesquisa, São Paulo, n. 144, p. 199-233, 2001. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742001000300009.
HUMBOLDT, W. V. Sobre a Organização Interna e Externa das Instituições Científicas Superiores em Berlim. In: CASPER, G.; HUMBOLDT, W. V. Um mundo sem universidades?. 2. ed. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2003. p. 79-100.
HUMBOLDT, W. V. Os Limites da Ação do Estado. Rio de Janeiro: Topbooks, 2004.
JOAQUIM, N. F.; BOAS, A. A. V.; CARRIERI, A. de P. Estágio docente: formação profissional, preparação para o ensino ou docência em caráter precário?. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 39, n. 2, p. 351-365, 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022013000200005.
JOHNSON, R. O que é, afinal, Estudos Culturais? In: SILVA, T. T. (Org.) O que é, afinal, Estudos Culturais?. Belo Horizonte: Autêntica, 2010. p. 7-132.
PEREIRA, E. M. A. A universidade moderna nos tempos atuais. Revista Avaliação, Campinas, v. 14, n. 1, p. 29-52, 2009. Disponível em: https://periodicos.uniso.br/ojs/index.php/avaliacao/article/view/296. Acesso em: 15 out. 2022.
PIMENTA, S. G.; ALMEIDA, M. I. Pedagogia universitária: caminhos para a formação de professores. São Paulo: Cortez, 2011.
RIBEIRO, D. A universidade necessária. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1969.
SANTOS, C. M. Tradições e contradições da pós-graduação no Brasil, Revista educação e sociedade, Campinas, v. 24, n. 83, p. 627-641, 2003. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-73302003000200016. Acesso em: 30 set. 2024
SUCUPIRA, N. Antecedentes e primórdios da pós-graduação. Fórum educação, Rio de Janeiro, v. 4, n. 4, p. 3-18, 1980.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##


How to Cite

NAVILLE GUTIERREZ, M.; DE MEDEIROS ARNT, A. Training for Brazilian university professors in the history of postgraduate public policies. Brazilian Journal of Graduate Studies, [S. l.], v. 19, n. 40, p. 1–27, 2024. DOI: 10.21713/rbpg.v19i40.2131. Disponível em: https://rbpg.capes.gov.br/rbpg/article/view/2131. Acesso em: 1 nov. 2024.

Section

Artigos

Published:

Oct 31, 2024
Keywords:

teacher training, university, National Postgraduate Policies formación docente, universidad, Plan Nacional de Posgrado Formação docente, Universidade, Plano Nacional de Pós-Graduação