Conception, institutionalization and development of brazilian graduate graduation a historical process of 7 decades (1951-2011)
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
This article aspired to carry out an analysis of the historical process of creation and development of the national Postgraduate, idealized and built in the middle of the military dictatorship, a postgraduate model inspired by the reference of the United States. Methodologically, the work is considered bibliographical, documentary and historical, as we analyze historical documents, such as the Statute of Brazilian Universities, the creation of CAPES, the Newton Sucupira Opinion and Law 5,540/68. The working hypothesis is that the genesis of Brazilian Graduate Studies was a slow and gradual process, the result of several important events. Starting with the creation of CAPES, going through growth, consolidation, passing through the concern with quality, productivity, the attempt to reduce the inequality of supply between regions, and, finally, arriving at the internationalization process.
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Autores
ALMEIDA, K. N. C. de. A pós-graduação no Brasil: história de uma tradição inventada. 2017. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2017.
ALVES, M. F.; OLIVEIRA, J. F. de. Pós-Graduação no Brasil: do regime militar aos dias atuais. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, Brasília, DF, v. 30, n. 2, 2014.
BALBACHEVSKY, E. A pós-graduação no Brasil: novos desafios para uma política bem-sucedida. In: BROCK, C.; SCHWARTZMAN, S. (orgs.). Os desafios da educação no Brasil. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2005. p. 275-304.
BARRETO, Francisco César Sá; DOMINGUES, Ivan. Os desafios do país e o sistema nacional de pós-graduação. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 28, n. 3, p. 17-53, 2012.
BARROS, E. M. C. de. Política de pós-graduação no Brasil (1975-1990): um estudo da participação da comunidade científica. São Carlos: Editora da UFSCar, 1998.
BASBAUM, L. História sincera da República: 1930 a 1960. São Paulo: Alfa-Omega, 1985.
BIANCHETTI, L.; SGUISSARDI, V. Dilemas da pós-graduação: gestão e avaliação. Campinas: Autores Associados, 2009.
BOMENY, H. Newton Sucupira e os rumos da educação superior. Brasília, DF: Capes, 2001
BRASIL. Conselho Federal de Educação. Parecer nº 977, de 1965. Parecer que definiu a pós-graduação. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 3 dez. 1965.
BRASIL. Decreto nº 1.872, de 12 de dezembro de 1962. Aprova o Estatuto da Universidade de Brasília. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 19 dez. 1962.
BRASIL. Decreto nº 19.851, de 11 de abril de 1931. Dispõe que o ensino superior no Brasil. Diário Oficial da União, Rio de Janeiro, 15 abr. 1931.
BRASIL. Decreto nº 20.445, de 22 de janeiro de 1946. Aprova o Estatuto da Universidade do Brasil. Diário Oficial da União, Rio de Janeiro, 26 jan. 1946.
BRASIL. Decreto nº 21.321, de 18 de junho de 1946. Aprova o Estatuto da Universidade do Brasil. Diário Oficial da União, Rio de Janeiro, 20 jun. 1946.
BRASIL. Decreto nº 29.741, de 11 de julho de 1951. Institui uma Comissão para promover a Campanha Nacional de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Diário Oficial da União, Rio de Janeiro, 13 jul. 1951.
BRASIL. Decreto nº 62.937, de 2 de julho de 1968. Dispõe sobre a instituição de grupo de trabalho para promover a reforma universitária e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 3 jul. 1968.
BRASIL. Decreto nº 63.343, de 1º de outubro de 1968. Dispõe sobre a instituição de Centros Regionais de Pós-Graduação. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2 out. 1968.
BRASIL. Decreto nº 67.350, de 6 de outubro de 1970. Dispõe sobre a implantação de Centros Regionais de Pós-Graduação. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 7 out. 1970.
BRASIL. Decreto nº 73.411, de 4 de janeiro de 1974. Institui o Conselho Nacional de Pós-Graduação. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 7 jan. 1970.
BRASIL. Lei nº 4.881-A, de 6 de dezembro de 1965. Dispõe sobre o Estatuto do Magistério Superior. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 14 jun. 1966.
BRASIL. Ministério da Educação. I Plano Nacional de Pós-Graduação (1975-1979). Brasília, DF: MEC, 1975.
BRASIL. Ministério da Educação. II Plano Nacional de Pós-Graduação (1982-1985). Brasília, DF: MEC, 1982.
BRASIL. Ministério da Educação. III Plano Nacional de Pós-Graduação (1986-1989). Brasília, DF: MEC, 1986.
BRASIL. Ministério da Educação. V Plano Nacional de Pós-Graduação: PNPG 2011- 2020. Brasília, DF: MEC, 2010. v. 1. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/livros-pnpg-volume-i-mont-pdf. Acesso em: 1 set. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Parecer nº 977, de 3 de dezembro de 1965. Definição dos cursos de pós-graduação. Brasília, DF: MEC, 1965.
BRASIL. Ministério da Educação. Plano Nacional de Pós-Graduação: PNPG 2005- 2010. Brasília, DF: MEC, 2005. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/pnpg-2005-2010-pdf. Acesso em: 10 out. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 47, de 17 de outubro de 1995. Determina a implantação na Capes de procedimentos apropriados à recomendação, acompanhamento e avaliação de cursos de mestrado dirigidos à formação profissional. Brasília, DF: MEC, 1995.
BRASIL. Ministério da Educação. Reforma universitária. Relatório do Grupo de Trabalho criado pelo Decreto do Executivo nº 62.937/1968. Dispõe sobre a instituição de grupo de trabalho para promover a reforma universitária e dá outras providências. Brasília, DF: MEC, 1983.
BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Infocapes: boletim informativo da Capes, Brasília, DF, n. 106, 1961.
BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Infocapes: boletim informativo da Capes, Brasília, DF, v. 10, n. 4, 2002.
BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Para além da academia: a pós-graduação contribuindo para a sociedade. Seminário interno de trabalho. São Paulo, Campus da Unifesp, 29/03 a 01/04.
CHAGAS FILHO, C. Atualidades e perspectivas da pós-graduação. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, DF, v. 58, n. 128, p. 241-248, 1972.
CÓRDOVA, R. de A. A brisa dos cinquenta: a origem da CAPES. Infocapes, Brasília, DF, v. 4, n. 2, 1996.
CÓRDOVA, R. de A. CAPES: origem, realizações, significações. Brasília, DF: CAPES, v. I, 1998b.
CÓRDOVA, R. de A.; GUSSO, D. A.; LUNA, S. V. de. A pós-graduação na América Latina: o caso brasileiro. Brasília, DF: Unesco, 1986.
CUNHA, L. A. A pós-graduação no Brasil: função técnica e função social. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 14, n. 5, p. 66-70, 1974.
CUNHA, L. A. A universidade crítica: o ensino superior na república populista. São Paulo: Editora Unesp, 2007a.
CUNHA, L. A. A universidade reformada: o golpe de 1964 e a modernização do ensino superior. São Paulo: Editora Unesp, 2007b.
CUNHA, L. A. A universidade temporã: o ensino superior, da colônia à era Vargas. São Paulo: Editora Unesp, 2007c.
CUNHA, L. A. Pós-graduação em educação: no ponto de inflexão? Caderno de Pesquisa, São Paulo, n. 77, p. 63-80, 1991.
CURY, C. R. J. A pós-graduação e a nova Lei de Diretrizes e Bases. Em Aberto, Brasília, DF, v. 7, n. 38, 1988.
CURY, C. R. J. A pós-graduação no Brasil: itinerários e desafios. Movimento-Revista de Educação, Niterói, v. 7, n. 14, p. 40-65, 2020.
CURY, C. R. J. Quadragésimo ano do parecer CFE nº 977/65. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 30, p. 7-20, 2005.
FÁVERO, M. de L. de A. A universidade brasileira em busca de sua identidade. Petrópolis: Vozes, 1977.
FÁVERO, M. de L. de A. A universidade no Brasil: das origens à reforma universitária de 1968. Educar em Revista, Curitiba, n. 28, p. 17-36, 2006.
FÁVERO, M. de L. de A. Universidade & poder: análise crítica/fundamentos históricos. Rio de Janeiro: Achiamé, 1980.
FREITAG, B. Escola, estado e sociedade. São Paulo: Cortez & Moraes, 1979.
GATTI, B. A. Pós-graduação e pesquisa em educação no Brasil: 1978-1981. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 44, p. 3-17, 1983.
GATTI, B. A. Reflexão sobre os desafios da pós-graduação: novas perspectivas sociais, conhecimento e poder. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 18, p. 108-116, 2001.
GERMANO, J. W. Estado militar e educação no Brasil (1964-1985). São Paulo: Cortez, 1993.
GERMANO, J. W. O discurso político sobre a educação no Brasil autoritário. Cadernos Cedes, Campinas, v. 28, n. 76, 2008.
GOUVÊA, F.; MENDONÇA, A. W. P. C. A contribuição de Anísio Teixeira para a institucionalização da pós-graduação no Brasil: um percurso com os boletins da CAPES. Revista Perspectiva, Florianópolis, v. 24, n. 1, p. 111-132, 2006.
GOUVÊA, F. O primeiro decênio da Capes: uma campanha extraordinária (1951-1960). Brasileira de Estudos Pedagógicos. Brasília, DF, v. 91, n. 229, p. 528-542, 2010.
HOSTINS, R. C. L. Os Planos Nacionais de Pós-Graduação (PNPG) e suas repercussões na pós-graduação brasileira. Perspectiva, Florianópolis, v. 24, n. 1, p. 133-160, 2006.
KUENZER, A. Z.; MORAES, M. C. M. de. Temas e tramas na pós-graduação em educação. Educação & Sociedade, Campinas, v. 26, n. 93, 2005.
LEITE, C. B. A pós-graduação e o papel da Capes. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, DF, v. 58, n. 128, p. 352-358, 1972.
LIEVORE, C.; PICININ, C. T.; PILATTI, L. A. As áreas do conhecimento na pós-graduação stricto sensu brasileira: crescimento longitudinal entre 1995 e 2014. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v.25, n. 94, p. 207-237, 2017.
MARTINS, C. B. As origens da pós-graduação nacional (1960-1980). Revista Brasileira de Sociologia, Porto Alegre, v. 6, p. 9-26, 2018.
MARTINS, R. A pós-graduação no Brasil: situação e perspectivas. Brasília, DF: Nesub, 1999.
MARTINS, R. A pós-graduação no Brasil: uma análise do período 1970-90. Educação Brasileira, Brasília, DF, v. 13, n. 27, p. 93-119, 1991.
MEGID NETO, J. Tendências da pesquisa acadêmica sobre o ensino de Ciências no nível fundamental. 1999. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1999.
MENDONÇA, A. W. P. C. A pós-graduação como estratégia de reconstrução da universidade brasileira. Educar em Revista, Curitiba, n. 21, p. 289-308, 2003.
MENDONÇA, A. W. P. C.; GOUVÊA, F. C. F. A institucionalização da pós-graduação no Brasil: um percurso com os boletins da Capes na gestão de Anísio Teixeira (1951/1964). In: CONGRESSO BRASILEIRO DE HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO, 2., Natal, 2012. Anais [...]. Natal: SBHE, 2002.
MINTO, L. W. As reformas do ensino superior no Brasil: o público e o privado em questão. Campinas: Autores Associados, 2006.
MOROSINI, Ma. C. A pós-graduação no Brasil: formação e desafios. Revista Argentina de Educação Superior, Buenos Aires, v. 1, n. 1, 2009.
NAGLE, J. Educação e sociedade na primeira República. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.
OLIVEIRA, J. F. de. A pós-graduação e a pesquisa no Brasil: processos de regulação e de reconfiguração da formação e da produção do trabalho acadêmico. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 10, n. 2, p. 343-363, 2015.
ROMÊO, J. R. M.; ROMÊO, C. I.; JORGE, V. L. Estudos de pós-graduação no Brasil. In: IESALC. Reunión regional sobre el diagnóstico y la perspectiva de los estudios de posgrado en America Latina. São Paulo: Iesalc, 2004. p. 1-76.
SANTOS, C. M. dos. Os primeiros passos da pós-graduação no Brasil: a questão da dependência. Ensaio, Rio de Janeiro, v. 10, n. 37, p. 479-492, 2002.
SANTOS, C. M. dos. Tradições e contradições da pós-graduação no Brasil. 2000. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Marília, 2000.
SANTOS, C. M. dos. Tradições e contradições da pós-graduação no Brasil. Educação e Sociedade, Campinas, v. 24, n. 83, p. 627-641, 2003.
SAVIANI, D. A pós-graduação em educação no Brasil: trajetória, situação atual e perspectivas. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 1, n. 1, p. 1-19, 2000.
SAVIANI, D. História das ideias pedagógicas no Brasil. Campinas: Autores Associados, 2013.
SAVIANI, D. O dilema produtividade-qualidade na pós-graduação. Nuances: Estudos sobre Educação, Presidente Prudente, v. 17, p. 35-50, 2010.
SAVIANI, D. O legado educacional do Regime Militar. Cadernos Cedes, Campinas, v. 28, n. 76, p. 291-312, 2008.
SEVERINO, A. J. A pós-graduação em educação no Brasil: caminhos percorridos e horizontes a explorar. Educação e Linguagem, São Paulo, v. 12, n. 20, p. 273-293, 2009.
SHIGUNOV NETO, A.; CUNHA, M. I. da; SILVA, A. C. da. A gênese da pós-graduação brasileira. Notandum, Maringá, n. 58, p. 1-20, 2021.
SHIGUNOV NETO, A. Gênese e desenvolvimento das pesquisas em educação em ciências nos programas de pós-graduação da área de ensino da Capes: estudo da produção e do perfil profissional e acadêmico. 2022. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2022.
SHIGUNOV NETO, A.; TREVISOL, M. G.; ALMEIDA, M. de L. P. de. Da institucionalização do Sistema de Pós-Graduação ao Plano Nacional de Pós-Graduação (2011-2020): desafios e perspectivas. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 21, n. 71, p. 1989-2015, 2021.
SUCUPIRA, N. Antecedentes e primórdios da pós-graduação. Fórum Educacional, Rio de Janeiro, v. 4, n. 4, p. 3-18, 1980.
TEIXEIRA, A. Fase preliminar da Capes – atitudes emergenciais [relatório]. 1951. Localização: Fundação Getúlio Vargas. Centro de Pesquisa e Documentação de História Contemporânea do Brasil (Cpdoc). Arquivo Anísio Teixeira. AT pi 51.52.00.
TRINDADE, H. Universidade em ruínas na república de professores. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2000.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
How to Cite
Section
ArtigosPublished:
May 27, 2025Postgraduate studies; College education; CAPES; Sucupira Report Posgraduación; Educación universitária; CAPES; Informe Sucupira. Pós-graduação, Educação superior, CAPES, Parecer Sucupira