Internationalization experiences in the training of the young researcher experience report

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Abstract

Objective: to share the experience of two students (undergraduate and graduated student) from a Brazilian healthcare research group who participated in an international internship in different Ontario’s research institutes, Canada. Method: experience report based on the experience of two students linked to a Brazilian Research Group. The conceptual map tool was used and the experience analyzed from a political, social, analytical, singular and problematized perspective through the articulation of the narrative with its underlying theoretical framework. Results: despite the different levels of training, similarities were identified: relevance of the international mobilization experience, facilities related to individual factors, funding programs, the country and destination research institute and the support composition networks and some challenges that arise both before departure and during the stay In Canada. Conclusion: this report disseminates the internationalization potential of experiences through different Brazilian development agencies at different times of academic career.

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Autores
Biografia
Fernanda Maria de Miranda, Federal University of São Carlos

Doutora em Enfermagem pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) – São Carlos – SP.

Luana Viviani Borges, Federal University of São Carlos

Graduada em Enfermagem pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) – São Carlos – SP.

Vivian Aline Mininel, Federal University of São Carlos

Doutora em Gerenciamento de Enfermagem pela Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo (USP). Professora Adjunta do Departamento de Enfermagem da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) – São Carlos – SP.

Referências

AMANVERMEZ, Y. et al. Stress management interventions for college students: a systematic review and meta-analysis. Clinical Psychology: Science and Practice, Washington, DC, v. 30, n. 4, p. 423-444, 2020. DOI: https://doi.org/10.1111/cpsp.12342.
BADKE, M. R.; BARBIERI, R. L.; MARTORELL-POVEDA, M. A. Internacionalização da enfermagem brasileira: doutorado sanduíche na região da Catalunha-Espanha. Texto & Contexto Enfermagem, Florianópolis, v. 27, n. 1, 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/0104-07072018003620016.
BAMBERGER, A.; MORRIS, P.; YEMINI, M. Neoliberalism, internationalisation and higher education: connections, contradictions and alternatives. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, London, v. 40, n. 2, p. 203-216, 2019. DOI: https://doi.org/10.1080/01596306.2019.1569879.
BARDAQUIM, V. A.; DIAS, E. G. A realização de intercâmbio no doutorado em enfermagem: um relato de experiência. Journal of Nursing and Health, Pelotas, v. 9, n. 1, 2019. DOI: https://doi.org/10.15210/JONAH.V9I1.14396.
BORGES, L. V. et al. A produção científica sobre a qualidade e o acesso na Atenção Primária à Saúde. Revista de APS, Juiz de Fora, v. 24, n. 4, 2021. DOI: https://doi.org/10.34019/1809-8363.2021.v24.35826.
BRASIL. Resolução nº 510, de 7 de abril de 2016. O Plenário do Conselho Nacional de Saúde em sua Quinquagésima Nona Reunião Extraordinária, realizada nos dias 06 e 07 de abril de 2016, no uso de suas competências regimentais e atribuições conferidas pela Lei nº 8.080, de 19 de setembro de 1990, pela Lei nº 8.142, de 28 de dezembro de 1990, pelo Decreto nº 5.839, de 11 de julho de 2006. Brasília, DF: Ministério da Saúde, 2016. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/cns/2016/res0510_07_04_2016.html. Acesso em: 16 ago. 2023.
BRASIL. Edital nº 10/2022 Programa Institucional de Doutorado Sanduíche no Exterior (PDSE). Brasília, DF: Ministério da Educação, 2022. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/edital-n-10/2022-programa-institucional-de-doutorado-sanduiche-no-exterior-pdse-380594208. Acesso em: 16 ago. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). Programa de Doutorado-sanduíche no Exterior (PDSE). Brasília, DF: CAPES, 2022a. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/bolsas/bolsas-e-auxilios-internacionais/encontre-aqui/paises/multinacional/programa-de-doutorado-sanduiche-no-exterior-pdse. Acesso em: 16 ago. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). Anexo III: requisitos de proficiência em língua estrangeira. Brasília, DF:CAPES, 2022b. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/documentos/diretoria-de-relacoes-internacionais/pdse/Anexo_III.pdf. Acesso em: 16 ago. 2023.
CANADA. Canada-Brazil relations. Ottawa, 2022. Disponível em: https://www.international.gc.ca/country-pays/brazil-bresil/relations.aspx?lang=eng. Acesso em: 16 ago. 2023.
CANADIAN STANDARDS ASSOCIATION; BUREAU DE NORMALISATION DU QUÉBEC. Psychological health and safety in the workplace: prevention, promotion, and guidance to staged implementation. Québec: CSA Group, 2013. Disponível em: https://www.csagroup.org/documents/codes-and-standards/publications/CAN_CSA-Z1003-13_BNQ_9700-803_2013_EN.pdf. Acesso em: 16 ago. 2023.
CRUZ, V. X. A.; EICHLER, M. L. Bolsas CAPES de mobilidade acadêmica internacional 1952-2019: um estudo a partir dos contextos de internacionalização da educação superior. Revista Brasileira de Pós-Graduação, Brasília, DF, v. 17, n. 37, 2021. DOI: https://doi.org/10.21713/rbpg.v17i37.1768
DALTRO, M. R.; FARIA, A. A. Relato de experiência: uma narrativa científica na pós-modernidade. Estudos e Pesquisas em Psicologia, Rio de Janeiro, v. 19, n. 1, p. 223-237, 2019. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/epp/v19n1/v19n1a13.pdf. Acesso em: 16 ago. 2023.
DIAS; E. N.; PAIS-RIBEIRO, J. L. O modelo de coping de Folkman e Lazarus: aspectos históricos e conceituais. Revista Psicologia e Saúde, Campo Grande, v. 11, n. 2, p. 55-66, 2019. DOI: http://doi.org/10.20435/pssa.v11i2.642
EBERLE, L.; HOPF, M. C.; MILAN, G. S. A percepção do intercambista brasileiro sobre a experiência de estudo e trabalho no Canadá. Revista Eletrônica de Administração e Turismo, Pelotas, v. 15, n. 1, 2021. Disponível em: https://revistas.ufpel.edu.br/index.php/ReAT/article/view/1454/1074. Acesso em: 16 ago. 2023.
FRANGAKIS, E. M. et al. Understanding the Ontario Health and Safety System: research Centres – Paper 3. CRE-MSD 4214-4. Ontario: CRE-MSD, 2021. Disponível em: https://uwaterloo.ca/centre-of-research-expertise-for-the-prevention-of-musculoskeletal-disorders/sites/default/files/uploads/documents/4214-4_health_and_safety_system_resource_paper_3_research_centres.pdf. Acesso em: 16 ago. 2023.
FUNDAÇÃO DE AMPARO À PESQUISA DO ESTADO DE SÃO PAULO (FAPESP). Sobre a instituição. São Paulo: FAPESP, 2023a. Disponível em: https://fapesp.br/sobre/. Acesso em: 16 ago. 2023.
FUNDAÇÃO DE AMPARO À PESQUISA DO ESTADO DE SÃO PAULO (FAPESP). Bolsa Estágio de Pesquisa no Exterior (BEPE). São Paulo: FAPESP, 2023b. Disponível em: https://fapesp.br/index.php/bolsas/bepe. Acesso em: 16 ago. 2023.
GUIMARÃES-IOSIF, R. et al. Programa Ciência sem Fronteiras: a tradução da política de internacionalização brasileira no Canadá. Interfaces Brasil/Canadá, Canoas, v. 16, n. 1, p. 16-39, 2016. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/interfaces/article/view/7742. Acesso em: 16 ago. 2023.
JULIANO, M. C. C.; YUNES, M. A. M. Reflexões sobre rede de apoio social como mecanismo de proteção e promoção de resiliência. Ambiente & Sociedade, São Paulo, v. 17, p. 135-154, 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-753X2014000300009.
KINGESKI, L, NADAL, J. O. Estudantes universitários brasileiros na Espanha: motivações e fatores de decisão. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 48, p. e243385, 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/S1678-4634202248243385por.
KNOBEL, N. et al. Desenvolvimentos da internacionalização da educação superior no Brasil: da mobilidade acadêmica internacional à institucionalização do processo na universidade. ETD- Educação Temática Digital, Campinas, v. 22 n. 3 p. 672-693, 2020. DOI: https://doi.org/10.20396/etd.v22i3.8659332.
LAKEHEAD UNIVERSITY. Enhancing the prevention of injury & disability at work: our team. Thunder Bay: Lakehead University, 2023a. Disponível em: https://www.lakeheadu.ca/centre/epid/about/our-team. Acesso em: 16 ago. 2023.
LAKEHEAD UNIVERSITY. Welcome to lakehead international. Thunder Bay: Lakehead University, 2023b. Disponível em: https://www.lakeheadu.ca/international. Acesso em: 16 ago. 2023.
LAKEHEAD UNIVERSITY. Student health and wellness. Thunder Bay: Lakehead University, 2023c. Disponível em: https://www.lakeheadu.ca/students/wellness-recreation/student-health-and-wellness. Acesso em: 16 ago. 2023.
MAZZA, D. Intercâmbios acadêmicos internacionais: bolsas Capes, CNPq e Fapesp. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 39, n. 137, p. 521-547, 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742009000200010.
MIRANDA, F. M. Training Brazilian nurses to promote mental health at work. 2024. Tese (Doutorado em Ciências da Saúde) – Universidade Federal de São Carlos, São Paulo, 2024. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19675. Acesso em: 10 maio 2024.
OLIVEIRA, A. L. de; FREITAS, M. E. de. Motivações para mobilidade acadêmica internacional: a visão de alunos e professores universitários. Educação em Revista, v. 32, p. 217-246, 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-4698148237.
PATUZZI, G. C. et al. Aprendizagens acadêmicas sobre saúde pública em uma universidade canadense: contribuições para a formação brasileira. Revista Gaúcha de Enfermagem, Porto Alegre, v. 38, n. 3, p. e2016-0012, 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1983-1447.2017.03.2016-0012.
PESSONI, R. B.; PESSONI, A. Internacionalização do ensino superior e a mobilidade acadêmica. Educação, Santa Maria, v. 46, 2021. DOI: http://dx.doi.org/10.5902/1984644443070.
REIS, A. C. S.; ROMERO, T. R. S. Um estudo identitário de universitárias intercambistas sob uma perspectiva educacional-cultural. Revista Linguagem em Foco, Fortaleza, v. 13, n. 3, 2021. p. 94-113. DOI: https://doi.org/10.46230/2674-8266-13-5180.
SANTOS, W. S. et al. Internacionalização Brasil-Canadá: coordenando uma atualização profissional para enfermeiros sobre letramento em saúde. Escola Anna Nery, Rio de Janeiro, v. 25, n. 2, p. e20200264, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1590/2177-9465-EAN-2020-0264. Acesso em: 16 ago. 2023.
SANTOS, B.V. dos et al. Estratégias de promoção à saúde mental no trabalho de enfermagem hospitalar: revisão integrativa. Revista de Enfermagem da UFSM, Santa Maria, v. 13, 2023. DOI: https://doi.org/10.5902/2179769274722.
STROEBE, M.; SCHUT, H.; NAUTA, M. H. Is homesickness a mini-grief? Development of a dual process model. Clinical Psychological Science, New York, v. 4, n. 2, p. 1-15, 2015. DOI: https://doi.org/10.1177/2167702615585302.
UNIVERSITY OF OTTAWA. Quick facts. Ottawa: University of Ottawa, 2023a. Disponível em: https://www.uottawa.ca/about-us/institutional-research-planning/facts-figures/quick-facts. Acesso em: 16 ago. 2023.

UNIVERSITY OF OTTAWA. Visiting student researcher. Ottawa: University of Ottawa, 2023b. Disponível em: https://www.uottawa.ca/study/graduate-studies/visiting-student-researcher. Acesso em: 16 ago. 2023.
UNIVERSITY OF OTTAWA. Health and wellness website. Ottawa: University of Ottawa, 2023c. Disponível em: https://www.uottawa.ca/campus-life/health-wellness. Acesso em: 16 ago. 2023.
WU, S. Y.; CHEN, S. Y.; HOU, H. T. Exploring the interactive patterns of concept map-based online discussion: A sequential analysis of users’ operations, cognitive processing, and knowledge construction. Interactive Learning Environments, London, v. 24, n. 8, p. 1778-1794, 2016. DOI: https://doi.org/10.1080/10494820.2015.1057740.
ZAGO; M. A.; FELÍCIO, J. R. D. de. 60 anos de Fapesp: uma política de Estado para o desenvolvimento. Estudos Avançados, São Paulo, v. 36, n. 104, p. 299-316, 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/s0103-4014.2022.36104.014.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##


How to Cite

MIRANDA, F. M. de; BORGES, L. V.; MININEL, V. A. Internationalization experiences in the training of the young researcher: experience report. Brazilian Journal of Graduate Studies, [S. l.], v. 19, n. 40, p. 1–21, 2024. DOI: 10.21713/rbpg.v19i40.2187. Disponível em: https://rbpg.capes.gov.br/rbpg/article/view/2187. Acesso em: 7 nov. 2024.

Section

Experiences

Published:

Nov 1, 2024
Keywords:

Fellowships and Scholarships, International Cooperation, Researcher Exchange, Universities, Nursing Becas, Cooperación Internacional, Intercambio de Investigadores, Universidades, Enfermería Bolsas de estudo, Cooperação internacional, Intercâmbio de pesquisadores, Universidades, Enfermagem