EVALUATION OF GRADUATE PROGRAMS BY SUSTAINABLE DEVELOPMENT OBJECTIVES AND THEMATIC CLUSTERS

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Abstract

Themes related to the sustainability of Graduate Programs imply a certain originality, even though there have been previous efforts in effectively proposing indicators. What does it imply to suggest, from the correlation between higher education and development, a starting question: how to assess the sustainability of postgraduate education as a promoter of development? The exploration of this problem was based on two objectives: a) to present an evaluation panel of the potential impact of PPG through the correlation of its actions with the Sustainable Development Goals (SDGs); b) describe their thematic clustering (UN) as a characterization of how each PPG impacts their territories eco-socioeconomically. Methodologically, this is a qualitative and descriptive research with a systematic review of the literature; realization of the state of the art; and participant action research in four PPG. The results suggest that the sustainability of PPGs measured from the link between higher education and development is expressed from their intrinsic purposes in the correlation between their declared purposes and the effectively identifiable products in the clusters, revealing an important potential for contributing to the Global Agenda SDGs to from its products and training activities. In this sense, the performance of the four PPGs, suggest both potential and real impacts, whether instrumental, as tools, or conceptual, generating significant transformations, improving the quality of life and well-being in the mitigation of asymmetries and social inequalities.

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Autores
Biografia
Liliane Cristine Schlemer Alcântara, Universidade Federal de Mato Grosso

Doutora em Desenvolvimento Regional pela Universidade Regional de Blumenau (FURB). Professora Titular da Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT). Professora Permanente do Programa de Pós-Graduação em Ciências Ambientais da Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT) – Cuiabá – MT.

Carlos Alberto Cioce Sampaio, Universidade Regional de Blumenau

Doutor em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Professor da Universidade Regional de Blumenau (FURB) – Blumenau – SC.

Oklinger Mantovaneli JUnior, Universidade Regional de Blumenau

Doutor em Sociologia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP). Professor da Universidade Regional de Blumenau (FURB) – Blumenau – SC.

Referências

ALCÂNTARA, L.; SAMPAIO, C. A. C. Bem viver e ecossocioeconomias. Cuiabá: EdUFMT, 2019.
ALCÂNTARA, L. C. S. SAMPAIO, C. A. C. Indicadores de bem viver: pela valorização de identidades culturais. Revista Meio Ambiente e Desenvolvimento, Curitiba, v. 53, p. 78-101, 2020. DOI: 10.5380/dma.v53i0.62963.
ALCANTARA, L.C.S. et al. Indicadores ecossocioeconômicos de impactos na avaliação da pós-graduação. In: Impacto das ciências ambientais na Agenda 2030 da ONU: volume II [recurso eletrônico]. São Paulo: Instituto de Estudos Avançados da Universidade de São Paulo, 2023.
ALCANTARA, L.C.S; SAMPAIO, C.A.C. Avaliação de Impacto Ecossocioeconômico da Pós-Graduação Brasileira. HALAC - Historia Ambiental, Latinoamericana y Caribeña. v. 14, n. 3, 2024. No prelo.
ALCÂNTARA, L. C. S.; VASQUEZ, L. M. Z.; RODRIGUES, M. C. C.; SILVA JUNIOR, J. J. S. Do desenvolvimento ao pós-desenvolvimento. Desconstrução do imaginário colonialista: o caso da população afrolimonense da Costa Rica. In: ENCONTRO NACINAL DA ANPUR, 9., 22-27 maio 2022, [online]. Anais […]. Blumenau: ANPUR, 2022.
ACSELRAD, H. Discursos da sustentabilidade urbana. Revista Brasileira de Estudos Urbanos e Regionais, [S. l.], n. 1, p. 79-90, 1999. DOI: 10.22296/2317-1529.1999n1p79.
ACSELRAD, H. As cidades e as apropriações sociais das mudanças climáticas. Cadernos IPPUR, Rio de Janeiro, n. 1, p. 77-106, 2006.
BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Plano Nacional de Pós-Graduação: PNPG 2011-2020. Brasília, DF: CAPES, 2010.
BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Relatório de Avaliação Quadrienal: Ciências Ambientais. Brasília, DF: CAPES, 2017.
BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Avaliação multidimensional de programas de pós-graduação: relatório técnico da Diretoria de Avaliação. Brasília: CAPES, 2019a.
BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. GT impacto e relevância econômica e social: relatório final de atividades. Brasília, DF: CAPES, 2019b.
BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Documento de área: Ciências Ambientais. Brasília: CAPES, 2019c.
BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Portaria n. 122, de 5 de agosto de 2021. 2022. Disponível em: https://cad.capes.gov.br/ato-administrativo-detalhar?idAtoAdmElastic=6742. Acesso em: 10 jan. 2025.
BRASIL. Ministério do Planejamento e Orçamento. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. PNAD – Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios. Brasília, DF: IBGE, 2015. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/estatisticas/multidominio/ciencia-tecnologia-e-inovacao/9127-pesquisa-nacional-por-amostra-de-domicilios.html. Acesso em: 3 out. 2024.
BRASIL. Ministério do Planejamento e Orçamento. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Terceira edição do Relatório Nacional de Acompanhamento dos ODS. 2021.
BRUNDTLAND G. H. et al. Our common future; by world commission on environment and development. 1987.
CAMARGO, B. V.; JUSTO, A. M. Tutorial para uso do software de análise textual IRAMUTEQ. Porto Alegre: UFSC, 2013. Disponível em: http://www.iramuteq.org/documentation/fichiers/tutoriel-en-portugais. Acesso em: jun. 2023.
CARNEIRO, E. J. Política ambiental e a ideologia do desenvolvimento sustentável. In: ZHOURI, A.; LASCHEFSKI, K.; PEREIRA, D. B. (orgs.). A insustentável leveza da política ambiental: desenvolvimento e conflitos socioambientais. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2014. p. 27-47.
COIMBRA NETO, R. M. O diagnóstico diferencial em Jeffrey Sachs e a etapa pré-decisional dos processos de formulação de políticas para o desenvolvimento sustentável em Blumenau/SC. 2019. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Regional) – Universidade Regional de Blumenau, Blumenau, 2019.
CRUZ-BARANDA, S. S.; GARCÍA-QUIALA, M. B. Pertinencia e impacto de la educación de posgrado como herramienta válida para la integración y el desarrollo. Ciencia en su PC, [S. l.], n. 3, 2012.
DONOVAN, C. The australian research quality framework: a live experiment in capturing the social, economic, environmental, and cultural returns of publicly funded research. Wiley Online Library, may, 2008. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/ev.260. Acesso em: 10 jan. 2025.
DYE, T. R. Models of politics: some help in thinking about public policy. Understanding public policy. 5. ed. Prentice Hall: Pearson, 1984. p. 19-43.
ESCOBAR, A. La invención del desarrollo. 2. ed. Popayán: Universidad del Cauca, 2014.
ESTOQUE, R. C.; MURAYAMA, Y. A worldwide country-based assessment of social-ecological status using the social-ecological status index. Ecological Indicators, Amterdam, v. 72, p. 605-614, 2017.
FAUSTINO, A. A contribuição do núcleo de indicadores de desenvolvimento e pesquisa na estruturação do sistema de governança multinível para os Objetivos de Desenvolvimento do Milênio, no período de 2010 a 2015. 2018. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Regional) – Universidade Regional de Blumenau, Blumenau, 2018.
FERNANDES, V.; SAMPAIO, C. A. C. Problemática ambiental ou problemática socioambiental? A natureza da relação sociedade meio ambiente. Desenvolvimento e Meio Ambiente, Curitiba, v. 18, p. 87-94, 2016.
FLORIT, L. F.; SAMPAIO, C. A. C.; PHILIPPI JUNIOR, A. Ética socioambiental. Barueri: Manole, 2019.
GALON, V. S. Envelhecimento ativo e desenvolvimento territorial sustentável: a experiência de Blumenau/SC. 2020. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Regional) –Universidade Regional de Blumenau, Blumenau, 2020.
GIANNINI, M. J. S. M. (coord.). Relatório de atividades do grupo de trabalho GT10: impacto da pós-graduação. Brasília, DF: CAPES, 2016.
GOMES JUNIOR., J. C. et al. Proposed mapping and evaluation model of Sustainable Development Goals in graduate programs in environmental sciences in Brazil. International Journal of Sustainability in Higher Education, [S. l.], v. 24, n. 9, p. 1-22, 2023. DOI: 10.1108/IJSHE-07-2022-0230.
GOVERNO ITALIANO. G20 ROME Leaders’ Declaration. 2021. Disponível em: https://www.governo.it/sites/governo.it/files/G20ROMELEADERSDECLARATION_0.pdf. Acesso em: 3 out. 2024.
GUDYNAS, E. Debates sobre el desarrollo y sus alternativas en latinoamerica: una breve guía heterodoxa. In: LANG, M.; MOKRANI, D. (orgs.). Más allá del desarrollo: grupo permanente de trabajo sobre alternativas al desarrollo. Cidade do México: Fundação Rosa; Luxemburg: Abya Yala, 2012. p. 21-54.
HOPWOOD, B.; MELLOR, M.; O’BRIEN, G. Sustainable development: mapping different approaches. Sustainable Development, [S. l.], v. 13, p. 38-52, 2005.
INTERGOVERNMENTAL PANEL ON CLIMATE CHANGE. Climate change 2021: the Physical Science basis. Cambridge: Cambridge University Press, 2021.
INTERGOVERNMENTAL PANEL ON CLIMATE CHANGE. Report: Climate change 2022. The Intergovernmental Panel on Climate Change, [S. l.], 2022. Disponível em: https://www.ipcc.ch/report/sixth-assessment-report-cycle/. Acesso em: ago. 2023.
KRAKER, J. Social learning for resilience in social-ecological systems. Current Opinion in Environmental Sustainability, Amsterdam, v. 28, p. 100-107, 2017.
LEFF, E. Interdisciplinariedad y ambiente: bases conceptuales para el manejo sustentable de los recursos. In: Ecología y capital: racionalidad ambiental, democracia participativa y desarrollo sustentable. México: Siglo XXl, 1994. p. 68-123.
LEFF, E. Racionalidade ambiental: a reapropriação da natureza. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2006.
MANSILHA, R. B.; SELLITTO, M. A.; LACERDA, D. P.; SERRANO, R. Formação de clusters na docência por interesse de pesquisa: método de auxílio à tomada de decisões em cursos de nível superior. Transinformação, Campinas, v. 30, n. 3, p. 287-298, 2018.
MANTOVANELI JÚNIOR, O.; SAMPAIO, C.A.C. Sustentabilidade política e administrativa: contribuições para a reformulação da agenda para o ecodesenvolvimento. Revista de Gestão Social e Ambiental, v. 1, n. 2, p. 3-21. DOI: 10.24857/rgsa.v1i2.20.
MANTOVANELI JÚNIOR, O.; FREY, K. O político e o administrativo como dimensões de sustentabilidade: anotações para agenda de pesquisa no enfoque político processual. In: ENCONTRO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO EM AMBIENTE E SOCIEDADE, 7., maio 2015. Anais […]. Brasília, DF: ANPPAS, 2015.
NAKAMURA, M.; PENDLEBURY, D.; SCHNELL, J.; SZOMSZOR, M. Navigating the structure of research on sustainable development goals. [S. l.]: Institute for Scientific Information: Web of Science Group, 2019.
NÓBREGA, R. A. A.; RIBEIRO, S. M. C.; COSTA, E. L.; MACEDO, D. R.; BILOTTA, P.; GRIMM, I. J.; SAMPAIO, C. A. C.; SCHYPULA, A.; CHAVES, J. M.; ROCHA, W. J. S. F.; VASCONCELOS, R. N. Destaque territorial: proposta de modelagem socioeconômica e ambiental para avaliar a inserção social nos Programas de Pós-Graduação em Ciências Ambientais. Revista Brasileira de Ciências Ambientais, Rio de Janeiro, n. 49, p. 34-50, 2018.
ORGANIZAÇÃO DAS NÇAÕES UNIDAS. Declaração de Estocolmo sobre o meio ambiente humano. 1972. Disponível em: https://cetesb.sp.gov.br/wp-content/uploads/sites/33/2016/09/Declaracao-de-Estocolmo-5-16-de-junho-de-1972-Declaracao-da-Conferencia-da-ONU-no-Ambiente-Humano.pdf. Acesso em: 10 jan. 2025.]
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Objetivos de Desenvolvimento Sustentável. 2015. Disponível em: https://www.undp.org/sustainable-development-goals/no-poverty?gclid=CjwKCAjw5_GmBhBIEiwA5QSMxFjlsmGoubdrSljv0HIgFpfgKHUHBknnjokukPoLookOzg5IjRtMARoCv8EQAvD_BwE. Acesso em: ago. 2015.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Population of Urban and Rural Areas at Mid-Year (thousands) and Percentage Urban, 2018. Disponível em: https://population.un.org/wup/Download/. Acesso em: out. 2024.
RAMOS, A. G. A nova ciência das organizações. Rio de Janeiro: Editora FGV, 1989.
RAMOS. G. Administração e contexto brasileiro: esboço de uma teoria geral da administração. 2. ed. Rio de Janeiro: Editora da FGV, 1983.
REID, W.V. et al. Earth system science for global sustainability: grand challenges. Science, [S. l.], v. 330, n. 6006, p. 916-917, 2010.
ROSTOW, W. W. Politics and the stages of growth. Cambridge: Cambridge University Press, 1971.
SACHS, I. Caminhos para o desenvolvimento sustentável. Rio de Janeiro: Garamond, 2002.
SACHS, I. Desenvolvimento: includente, sustentável, sustentado. Rio de Janeiro: Garamond Universitária, 2004.
SACHS, I. De volta à mão visível: os desafios da Segunda Cúpula da Terra no Rio de Janeiro. Estudos avançados, São Paulo, v. 26, n. 74, p. 5-20, 2012. DOI: 10.1590/S0103-40142012000100002.
SALAS-ZAPATA, W.; RÍOS-OSORIO, L.; CASTILLO, J. A.-D. La ciencia emergente de la sustentabilidad: de la práctica científica hacia la constitución de una ciencia. Interciencia, v. 36, n. 9, 2011.
SAMPAIO, C.A.C. et al. Ecossocioeconomias: análise de experiências ao oeste do Estados Unidos da América. Revista Brasileira de Gestão e Desenvolvimento Regional, Taubaté, v. 16, n. 3, p. 383-396, 2020.
SAMPAIO, C. A. C. et al. Contribuição da pós-graduação brasileira em ciências ambientais na implementação da agenda 2030. Revista NUPEM, Campo Mourão, v. 12, n. 27, p. 277-299, 2020.
SAMPAIO, C. A. C. et al. Contribuição da Pós-Graduação em Ciências Ambientais para a sustentabilidade. In: SAMPAIO, C. A. C.; PHILIPPI JR., A. (orgs.). Impacto das Ciências ambientais na agenda 2030 da ONU. São Paulo: IEA/USP, 2021. v. 1, p. 37-59.
SANDRI, L. Dos Objetivos de Desenvolvimento do Milênio (ODM) aos Objetivos de Desenvolvimento Sustentável (ODS): uma análise da transição das agendas de desenvolvimento em seus aspectos institucionais e de governança. 2018. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Regional) – Universidade Regional de Blumenau, Blumenau, 2018.
SERVA, M. Da sustentabilidade social à legitimidade: novas exigências à racionalidade do gestor público. In: PHILILIPI JR., A. et al. (orgs.). Gestão de natureza pública e sustentabilidade. Barigui, SP: MANOLE, 2012
SHIGUNOV NETO, A.; TREVISOL, M. G.; ALMEIDA, M. L. P. Da institucionalização do Sistema de Pós-graduação ao Plano Nacional de Pós-Graduação (2011-2020): desafios e perspectivas. Revista Diálogo Educacional, [S. l.], v. 21, n. 71, 2021.
SMANIO, G. P.; RAMOS, T. Perspectivas do novo sistema de avaliação da Pós-Graduação e os desafios da área do Direito. Revista da Faculdade de Direito, São Paulo, v. 116, n. 1, p. 409-418, 2021. DOI: 10.11606/issn.2318-8235.v116p409-418.
SOBRAL, M. C. M. et al. Práticas interdisciplinares em ciências ambientais. In: PHILIPPI JUNIOR, A.; FERNANDES, V. (orgs.). Práticas da interdisciplinaridade no ensino e pesquisa. Barueri: Manole, 2014.
TIMES HIGHER EDUCATION. Impact Ranking 2020: the world university ranking. 2020. Disponível em: https://bit.ly/3pvdftm. Acesso em: jul. 2023.
UNITED NATIONS SUSTAINABLE DEVELOPMENT SOLUTIONS NETWORK (UNSDN). About the SDGs. 2017. Disponível em: https://www.unsdsn.org/resources/sdg-index-and-dashboards-report-2017/?gad_source=1&gclid=CjwKCAiA2cu9BhBhEiwAft6IxD3iKbJMLOUTWCWUFs84-rND2WKO3lGyAU5TtJ1EUEUhe10OwhSESxoCpvAQAvD_BwE. Acesso: out. de 2024.
UNITED NATIONS DEVELOPMENT PROGRAMME. Human development report 2019. Beyond income, beyond average, beyond today: inequalities in human development in the 21st century. New York: UNDP, 2020. Disponível em: https://hdr.undp.org/content/human-development-report-2019. Acesso em: jul. 2023.
UNITED NATIONS DEVELOPMENT PROGRAMME. Human development report 2021-22. Uncertain times, unsettled lives: shaping our future in a transforming world. New York: UNDP, 2022. Disponível em: https://hdr.undp.org/content/human-development-report-2021-22. Acesso em: 4 out. 2024.
VIEIRA, P. H. F.; SAMPAIO, C. A. C. Ecossocioeconomias na encruzilhada do antropoceno: uma perspectiva sistêmica-transdisciplinar. Revista História Ambiental Latinoamericana y Caribeña, La Paz, v. 12, p. 168-208, 2022.
YIN, L.; HUANG, C.H.; NI, J. Clustering of gene expression data: performance and similarity analysis. In: INTERNATIONAL MULTI-SYMPOSIUMS ON COMPUTER AND COMPUTATIONAL SCIENCES, 1., Hangzhou, 20-24 jun. 2006. Anais […]. [S. l.]: IEEE, 2008.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##


How to Cite

ALCÂNTARA, L. C. S.; SAMPAIO, C. A. C.; MANTOVANELI JUNIOR, O. EVALUATION OF GRADUATE PROGRAMS: BY SUSTAINABLE DEVELOPMENT OBJECTIVES AND THEMATIC CLUSTERS. Brazilian Journal of Graduate Studies, [S. l.], v. 20, n. 41, p. 1–34, 2025. DOI: 10.21713/rbpg.v20i41.2190. Disponível em: https://rbpg.capes.gov.br/rbpg/article/view/2190. Acesso em: 19 may. 2025.

Keywords:

Eco-Socioeconomic Impact Assessment, Graduate Program, Sustainable Development Goals, Thematic Cluster Evaluación de Impacto Eco-Socioeconómico, Programa de Posgrado, Objetivos de Desarrollo Sostenible, Clúster Temático Avaliação de impactos ecossocioeconômicos, Programa de Pós-Graduação, Objetivos de desenvolvimento sustentável, Cluster temático