PSYCHOSOCIAL IMPACTS OF THE DOCTORATE ON CAREERS AN ANALYSIS BASED ON THE NARRATIVES OF DOCTORAL PSYCHOLOGISTS

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Abstract

This article presents the results of a study that aims to analyze the impacts of A PhD training and the degree award on psychologists’ careers who graduated in a doctoral program in Psychology. Starting from a psychosocial focus on the notion of career, the qualitative-based research was structured on the analysis of fourteen narratives from graduates who were  qualified in the aforementioned program between 2012 and 2018. The narratives came into light through semi-structured interviews in which participants, with diverse profiles of professional trajectories, were encouraged to talk about their working experience before, during and after their doctorate training. In general, the study highlights how much the doctoral degree continues to have an important effect on the broadening of career prospects, although it also provides evidence that such effects are being mitigated by processes of precarious working conditions in the academic area, caused by the spreading influence of neoliberal policies and principles in higher education.

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Autores
  • Fabrício Aparecido Bueno Universidade Federal de Minas Gerais
Biografia
Fabrício Aparecido Bueno, Universidade Federal de Minas Gerais

Mestre em Educação pela Universidade Federal de São João del-Rei (UFSJ). Doutorando em Psicologia na Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) – Belo Horizonte – MG.

Marcelo Afonso Ribeiro, Universidade de São Paulo

Doutor em Psicologia Social pela Universidade de São Paulo (USP). Professor livre-docente na Universidade de São Paulo (USP) – São Paulo – SP.

Ana Maria Jacó-Vilela, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Doutora em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano pela Universidade de São Paulo (USP). Professora titular na Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) – Rio de Janeiro – RJ.

Sérgio Dias Cirino, Universidade Federal de Minas Gerais

Doutor em Psicologia Experimental pela Universidade de São Paulo (USP). Professor titular na Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) – Belo Horizonte – MG.

Referências

ALMEIDA, K. N. C. A pós-graduação no Brasil: história de uma tradição inventada. 2017. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2017.
ALVES, M. F.; OLIVEIRA, J. F. Pós-graduação no Brasil: do regime militar aos dias atuais.
Revista Brasileira de Política e Administração, [S. l.], v. 30, n. 2, p. 351-376, 2014.
ANDRADE, D. P.; CÔRTES, M.; ALMEIDA, S. Neoliberalismo autoritário no Brasil.
Caderno CRH, Salvador, v. 34, p. 1-25, 2021.
BARBOSA, D. M. M. et al. Análise do perfil dos egressos do Programa de Pós-Graduação em Medicina (Radiologia) da Faculdade de Medicina da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Radiologia Brasileira, São Paulo, v. 42, n. 2, p. 121-124, 2009.
BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Presidência da República, 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 9 out. 2024.
BRASIL. Resolução CNE/CES n. 3, de 14 de outubro de 2010. Regulamenta o Art. 52 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, e dispõe sobre normas e procedimentos para credenciamento e recredenciamento de universidades do Sistema Federal de Ensino. Brasília, DF: Presidência da República, 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=75871- rces003-10-pdf&category_slug=novembro-2017-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 9 out. 2024.
BRASIL. Lei n. 12.863, de 24 de setembro de 2013. Altera a Lei nº 12.772, de 28 de dezembro de 2012, que dispõe sobre a estruturação do Plano de Carreiras e Cargos de Magistério Federal. Brasília, DF: Presidência da República, 2013. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2013/Lei/L12863.htm. Acesso em: 9 out. 2024.
BRASIL. Medida Provisória n. 614, de 14 de maio de 2013. Altera a Lei nº 12.772, de 28 de dezembro de 2012, que dispõe sobre a estruturação do Plano de Carreiras e Cargos de Magistério Federal; altera a Lei nº 11.526, de 4 de outubro de 2007. Brasília, DF: Presidência da República, 2013. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/CCIVIL_03/_Ato2011- 2014/2013/Mpv/mpv614.htm#:~:text=MEDIDA%20PROVIS%C3%93RIA%20N%C2%BA
%20614%2C%20DE%2014%20DE%20MAIO%20DE%202013.&text=Altera%20a%20Lei
%20n%C2%BA%2012.772,2007%3B%20e%20d%C3%A1%20outras%20provid%C3%AAn
cias. Acesso em: 9 out. 2024.
BRASIL. Decreto nº 9.235, de 15 de dezembro de 2017. Dispõe sobre o exercício das funções de regulação, supervisão e avaliação das instituições de educação superior e dos cursos superiores de graduação e de pós-graduação no sistema federal de ensino. Brasília, DF: Presidência da República, 2017. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/decreto/D9235.htm. Acesso em: 9 out. 2024.
CHARLES, L. F. J. Formação acadêmica e mercado de trabalho: destinos profissionais de doutores em Psicologia. 2020. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2020.
CHAUÍ, M. Escritos sobre a universidade. São Paulo: Editora Unesp, 2001.
CIRANI, C. B. S.; CAMPANARIO, M. A.; SILVA, H. H. M. A evolução do ensino da pós- graduação senso estrito no Brasil: análise exploratória e proposições para pesquisa.
Avaliação, Campinas, v. 20, n. 1, p. 163-187, 2015.
COHEN, L.; DUBERLEY, J.; MALLON, M. Social constructionism in the study of career: accessing the parts that other approaches cannot reach. Journal of Vocational Behavior, Amsterdam, v. 64, p. 407-422, 2004.
EVANS, L. The scholarship of researcher development: mapping the terrain and pushing back boundaries. International Journal for Researcher Development, [S. l.], v. 2, n. 2, p. 75-98, 2011.
FERREIRA, A. B. H. Miniaurélio do Século XXI: o minidicionário da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2001.
HOBSBAWM, E. J. Mundos do trabalho: novos estudos sobre história operária. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
HORTALE, V. A. et al. Trajetória profissional de egressos de cursos de doutorado nas áreas da saúde e biociências. Revista de Saúde Pública, São Paulo, v. 48, n. 1, p. 1-9, 2014.
KAUFMANN, J.-C. A entrevista compreensiva: um guia para pesquisa de campo. Petrópolis: Vozes; Maceió: Edufal, 2013.
KNABEM, A.; RIBEIRO, M. A.; DUARTE, M. E. Early Career Construction for Brazilian Higher Education Graduates: Trajectories and Working-Life Projects. In: COHEN-SCALI, V.; ROSSIER, J.; NOTA, L. (orgs.). New perspectives on career counseling and guidance in Europe: building careers in changing and diverse societies. Switzerland: Springer International Publishing, 2018. p. 105-118.
LEONARD, D. et al. Review of literature on the impact of working context and support on the postgraduate research student learning experience. Nova Iorque: The Higher Education Academy, 2006.
LOPES, R. C. Prática de omissão de titulação no currículo: um estudo entre pós-graduandos e pós-graduados. Revista Anthropológicas, [S. l.], v. 31, n. 1, p. 167-198, 2021.
MAROY, C. A análise qualitativa de entrevistas. In: ALBARELLO, L. et al. Práticas e métodos de investigação em ciências sociais. Lisboa: Gradiva, 1997. p. 117-155.
MCALPINE, L.; AMUNDSEN, C. Identity-trajectories of early career researches:
Unpacking the Post-PhD Experience. Londres: Palgrave Macmillan, 2018.
MELLO, G.; ROSSI, P. Do industrialismo à austeridade: a política macro dos governos Dilma. In: CARNEIRO, R.; SARTI, F.; BALTAR, P. (orgs.). Para além da política econômica. São Paulo: Editora Unesp. 2018. p. 245-282.
PAUL, J.-J. Acompanhamento de egressos do ensino superior: experiência brasileira e internacional. Caderno CRH, Salvador, v. 28, n. 74, p. 309-326, 2015.
RIBEIRO, M. A. Carreiras: novo olhar socioconstrucionista para um mundo flexibilizado. Curitiba: Juruá, 2014.
SANTOS, P. P. Expansão da Pós-Graduação no Brasil: análise da estrutura das estratégias da meta 14 do Plano Nacional de Educação (2014-2024). Cadernos de Estudos e Pesquisas em Políticas Educacionais, Brasília, DF, v. 5, p. 149-179, 2021.
SILVA, T. C.; BARDAGI, M. P. O aluno de pós-graduação stricto sensu no Brasil: revisão da literatura dos últimos 20 anos. Revista Brasileira de Pós-Graduação, Brasília, DF, v. 12, n. 29, p. 683-714, 2015.
VELLOSO, J. A pós-graduação no Brasil: formação e trabalho de mestres e doutores no país. v. 1. Brasília, DF: CAPES, 2002.
VELLOSO, J. A pós-graduação no Brasil: formação e trabalho de mestres e doutores no país. v. 2. Brasília, DF: CAPES, 2003.
WEBER, S. Estudo e situação de trabalho de mestres titulados no período 1990-1999. In: VELLOSO, J. (org.). A pós-graduação no Brasil: formação e trabalho de mestres e doutores no país. Brasília, DF: CAPES, 2003. v. 2. p. 245-264.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##


How to Cite

BUENO, F. A.; RIBEIRO, M. A.; JACÓ-VILELA, A. M.; CIRINO, S. D. PSYCHOSOCIAL IMPACTS OF THE DOCTORATE ON CAREERS: AN ANALYSIS BASED ON THE NARRATIVES OF DOCTORAL PSYCHOLOGISTS. Brazilian Journal of Graduate Studies, [S. l.], v. 19, n. 40, p. 1–34, 2024. DOI: 10.21713/rbpg.v19i40.2210. Disponível em: https://rbpg.capes.gov.br/rbpg/article/view/2210. Acesso em: 22 dec. 2024.

Section

Artigos

Published:

Dec 20, 2024
Keywords:

Doctorate, career, Psychosocial approach, Trajectories Doctorado, Carrera, Abordaje psicosocial, Trayectorias Doutorado, Carreira, Abordagem psicossocial, Trajetórias

Most read articles by the same author(s)