Evaluation of the discipline Didactic-Pedagogical Formation in Health: the graduate student’s perspective

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Abstract

At the Universidade Federal de São Paulo, the discipline of Didactic-Pedagogical Formation in Health has been offered since 1996 by the Center for Development of Higher Education in Health (Cedess/ Unifesp) for students of the graduate program. The objective of this research is to analyze limits and possibilities of this discipline from the graduate student’s perspective. The methodology used involved the quantitative and qualitative analysis of questionnaires. The obtained data indicated student satisfaction and encouragement for reflection, participation and exchange of experiences. Initially, students revealed their expectations regarding the technical dimension of teaching, but they gradually became aware of its political and social dimensions as well. This discipline provides an opportunity for reflection on the teacher’s role in higher education, considering the country’s social context and its public policies for education and health.

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Autores
  • Iraní Ferreira Ferreira Gerab Universidade Federal de São Paulo - Unifesp
  • Sylvia Helena Batista Universidade Federal de São Paulo
  • Maria Cecilia Sonzogno Universidade Federal de São Paulo
  • Claudinéa Guedes Yamashiro Universidade Federal de São Paulo
  • Fábio Gerab Centro Universitário da Fundação Educacional Inaciana - FEI
  • Lidia Ruiz Moreno Universidade Federal de São Paulo - Unifesp
Biografia
Iraní Ferreira Ferreira Gerab, Universidade Federal de São Paulo - Unifesp

Doutora em Ciências pelo Centro de Desenvolvimento do Ensino Superior em Saúde da Universidade Federal de São Paulo - Unifesp.

Sylvia Helena Batista, Universidade Federal de São Paulo

Doutora em Psicologia da Educação pelo Centro de Desenvolvimento do Ensino Superior em Saúde da Universidade Federal de São Paulo - Unifesp

Maria Cecilia Sonzogno, Universidade Federal de São Paulo

Doutora em Psicologia da Educação.

Centro de Desenvolvimento do Ensino Superior em Saúde da Universidade Federal de São Paulo-UNIFESP

Claudinéa Guedes Yamashiro, Universidade Federal de São Paulo

Mestrado em Ensino em Ciências da Saúde pelo Centro de Desenvolvimento do Ensino Superior em Saúde da Universidade Federal de São Paulo - Unifesp

Fábio Gerab, Centro Universitário da Fundação Educacional Inaciana - FEI
Doutor em Física Aplicada, pela Universidade de São Paulo (USP), professor titular e chefe do Departamento de Matemática do Centro Universitário da Fundação Educacional Inaciana (FEI).
Lidia Ruiz Moreno, Universidade Federal de São Paulo - Unifesp
doutora em Biologia pela Universidad Nacional de Córdoba, Argentina, e vice-coordenadora do Programa de Mestrado Ensino em Ciências da Saúde (Cedess/Instituto Saúde e Sociedade), da Universidade Federal de São Paulo (Unifesp)
Referências

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##


How to Cite

GERAB, I. F. F.; BATISTA, S. H.; SONZOGNO, M. C.; YAMASHIRO, C. G.; GERAB, F.; MORENO, L. R. Evaluation of the discipline Didactic-Pedagogical Formation in Health: the graduate student’s perspective. Brazilian Journal of Graduate Studies, [S. l.], v. 11, n. 24, 2015. DOI: 10.21713/2358-2332.2014.v11.506. Disponível em: https://rbpg.capes.gov.br/rbpg/article/view/506. Acesso em: 23 nov. 2024.

Section

Experiences

Published:

May 20, 2015
Keywords:

Teaching. Health.Teaching Development.Graduate Study. Higher Education. Docencia. Salud. Desarrollo Docente. Posgrado. Educación Superior.