The PIBID and the professional trajectories of Chemistry teachers

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Abstract

In this article we present the results of a research study made with graduates of a course of teacher training in chemistry which were fellows of PIBID. The graduates were interviewed by questionnaires and semi-structured interviews. Our main aim was to identify the factors that define professional trajectories of the graduates and also to know the relationships between their participation in this program of initiation to teaching and their professional choices. Our data were analyzed by using grounded theory. Through this analysis we could elaborate an interpretation about the professional choices of newly certified teachers, whose primary option for permanent education is represented by formation as a researcher. Acting as a teacher is postponed for the future or is taken as an alternative project in their professional trajectories.

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Autores
  • Bruno Ferreira dos Santos Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia
  • Jucimara de Jesus Moraes Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia
Biografia
Bruno Ferreira dos Santos, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia
Bacharel e Mestre em Química pela Universidade Federal da Bahia, e Doutor em Ciências Sociais e Humanas pela Universidad Nacional de Quilmes, Argentina. Professor Adjunto da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, fui Coordenador do Curso de Licenciatura em Química entre 2002 e 2005. Sou professor nos cursos de graduação em Química - bacharelado e licenciatura - na área de química analítica e de educação química e na Pós-graduação em Educação Científica e Formação de Professores de Ciências e Matemática. Atualmente coordeno o subprojeto PIBID "Ensino de Química e Sociedade". Também coordeno um grupo de pesquisa em Ensino de Química, e oriento dissertações de mestrado e monografias de conclusão de curso nessa mesma área. Minhas linhas de estudo e de pesquisa incluem os temas da linguagem, discurso e o ensino de química e de ciências, história do currículo e do ensino de química e métodos da pesquisa em educação científica.
Jucimara de Jesus Moraes, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia
Licenciada em Química pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, campus de Jequié, em 2013, ex-bolsista do PIBID.
Referências

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##


How to Cite

DOS SANTOS, B. F.; MORAES, J. de J. The PIBID and the professional trajectories of Chemistry teachers. Brazilian Journal of Graduate Studies, [S. l.], v. 12, n. 27, 2015. DOI: 10.21713/2358-2332.2015.v12.668. Disponível em: https://rbpg.capes.gov.br/rbpg/article/view/668. Acesso em: 3 jul. 2024.

Section

Experiences

Published:

Jun 3, 2015
Keywords:

Professional Trajectory. Teacher Training in Chemistry. PIBID. Formação docente, Licenciatura em Química, Trajetória profissional, Pibid Trayectoria Profesional. Licenciatura en Química. Formación Docente. PIBID.