Contribution of graduate programs to basic education: the experience of the Graduate Program in Bioscience of the Universidade do Estado do Rio de Janeiro

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Abstract

In this study we present results of a scientific disclosure project that involves the Graduate Program in Biosciences of the Universidade do Estado do Rio de Janeiro in a public school of that state. Researchers, graduated and undergraduate students, and basic education teachers enrolled on activities about scientific and interdisciplinary themes, which approached the secondary education curriculum. Also, the presence of high school students in the academic environment improved their performances, these student’s profile evidenced, among other aspects, age-grades mismatch and high failure rates. This initiative highlights the importance of interaction between basic education and graduate programs to improve teaching quality and encourage new education perspectives.

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Autores
  • Mônica Antunes Chagas Universidade do Estado do Rio de Janeiro
  • Verônica Morandi Universidade do Estado do Rio de Janeiro
  • Christina Barja-Fidalgo Universidade do Estado do Rio de Janeiro
Biografia
Mônica Antunes Chagas, Universidade do Estado do Rio de Janeiro
Aluna do curso de Mestrado Profissional em Educação, Gestão e Difusão em Ciências (IBqM) da Universidade Federal do Rio de Janeiro; Professora da Educação Básica nas Redes Estadual e Municipal do Rio de Janeiro; Membro do grupo de projetos de divulgação científica e extensão do Programa de Pós-graduação em Biociências (UERJ).
Verônica Morandi, Universidade do Estado do Rio de Janeiro
Doutora em Ciências pela Université Paris VII - Denis Diderot Professora Associada do Instituto de Biologia Roberto Alcantara Gomes da Universidade do Estado do Rio de Janeiro.
Christina Barja-Fidalgo, Universidade do Estado do Rio de Janeiro
Doutora em Ciências pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Professora Associada do Instituto de Biologia Roberto Alcantara Gomes da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Coordenadora do Programa de Pós-graduação em Biociências/UERJ.
Referências

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: apresentação dos temas transversais. Ética. Brasília: MEC/SEF, 1997. Disponível em: . Acesso em: 13 dez. 2017.
______. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental. Temas transversais. Brasília, DF: MEC/SEF, 1998.
______. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Brasil no PISA 2015: sumário executivo. Brasília, DF: MEC, 2016.
______. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Sinopse Estatística da Educação Básica 2009. Censo da Educação Básica 2009. Brasília, DF: MEC, 2009. Disponível em . Acesso 15 dezembro 2017.
COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR. Relatório de gestão: DEB 2009 – 2014. Brasília, DF, 2015. Disponível em: . Acesso em: 5 set. 2016.
FARIA FILHO, L. M. A pesquisa em educação e a qualidade da escola básica: desafios para a pós-graduação. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 31, n. 3, p. 407-420, 2015.
FUNDAÇÃO CARLOS CHAGAS FILHO DE AMPARO À PESQUISA DO ESTADO DO RIO DE JANEIRO. Programa “Apoio à Melhoria do Ensino nas Escolas Públicas Sediadas no Estado do Rio de Janeiro – 2009”. Edital Faperj nº 14/2009. Brasília, DF, 2009. Disponível em: . Acesso em: 5 set. 2013.
GOVERNO DO RIO DE JANEIRO. Educação: planejamento estratégico da Seeduc. Rio de Janeiro, 2010. Disponível em: . Acesso em: 15 set. 2013.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. O que é o Ideb? Brasília, DF, 2015. Disponível em: . Acesso em: 13 dez. 2017.
ORGANIZATION FOR ECONOMIC CO-OPERATION AND DEVELOPMENT. Education at a Glance 2015: OECD Indicators. Paris: OECD Publishing, 2015. Disponível em: . Acesso em: 3 de ago. 2016.
PRODANOV, C. C; FREITAS, E. C. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Universidade Feevale, 2013.
RAMOS, M. N. The basic education quality challenge. Journal of the Brazilian Chemical Society, Campinas, v. 21, n. 3, p. 375, 2010.
SERRANO, R. M. S. M. Conceitos de extensão universitária: um diálogo com Paulo Freire. Grupo de Pesquisa em Extensão Popular. João Pessoa: Universidade Federal da Paraíba, [2006]. Disponível em: http://www. prac. ufpb. br/copac/extelar/atividades/discussao/artigos/conceitos_de_extensao_universitaria.pdf. Acesso em: 3 ago. 2016.
SISTEMA DE AVALIAÇÃO DO ESTADO DO RIO DE JANEIRO. Secretaria de Estado de Educação do Rio de Janeiro. Avaliação externa realizada pelo Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação, da Universidade Federal de Juiz de Fora (CAEd). Juiz de Fora, [201-]. Disponível em: http://www.avaliacaoexternasaerj.caedufjf.net/. Acesso em: 13 dez. 2017.
TRIPP, D. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 444-466, 2005.
VIANNA, W. B.; ENSSLIN, L.; GIFFHORN, E. A integração sistêmica entre pós-graduação e educação básica no Brasil: contribuição teórica para um “estado da arte”. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 19, n. 71, p. 327-344, 2011.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##


How to Cite

CHAGAS, M. A.; MORANDI, V.; BARJA-FIDALGO, C. Contribution of graduate programs to basic education: the experience of the Graduate Program in Bioscience of the Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Brazilian Journal of Graduate Studies, [S. l.], v. 14, n. 33, 2017. DOI: 10.21713/2358-2332.2017.v14.1376. Disponível em: https://rbpg.capes.gov.br/rbpg/article/view/1376. Acesso em: 16 may. 2024.

Section

Experiences

Published:

Dec 18, 2017
Keywords:

Educação Básica. Divulgação Científica. Qualidade da Educação. Integração Pós-Graduação-Escola Pública. Educación Básica. Divulgación Científica. La Calidad de la Educación. La Integración Universidad-Escuela. Basic Education. Scientific Disclosure. Quality of Education. University-School Integration.