A Capes e a ficha de avaliação da área do Direito implicações na formação continuada de professores para o ensino jurídico

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Abstract

The didactic-pedagogical training of teachers is a challenge for legal education, and for baccalaureate courses in general. By law, graduate programs are primarily responsible for this training (art. 66 of the LDB). To meet CAPES criteria, the focus has been on scientific production in the field of research, and training in the field of teaching has been neglected. Thus, the question is: what changes in the CAPES evaluation process could contribute to the continuing education of teachers for legal education? For this, the general objective is to analyze the evaluation process of strictu sensu graduate programs carried out by CAPES to identify changes that could contribute to the process of continuing education of professors for legal courses. The method used is historical-inductive. A qualitative-quantitative approach is adopted. The research technique is the literature review and document analysis. In view of the investigation, it was found that specific changes in the evaluation criteria, in the sense of contemplating strategies and activities aimed at teacher training, could contribute, albeit in an incipient way, to the construction of spaces for reflection on the need for these training contents to permeate the master's and doctoral courses. Respecting scientific and academic autonomy, the proposal aims to provide a space for (self) evaluation within strictu sensu graduate programs regarding the need to promote continuing education for professors of legal education, a historical problem that needs to be overcome.

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Autores
  • Luiz Gustavo Tiroli a:1:{s:5:"pt_BR";s:33:"Universidade Estadual de Londrina";}
  • Adriana Regina de Jesus Santos Universidade Estadual de Londrina
Biografia
Adriana Regina de Jesus Santos, Universidade Estadual de Londrina

Doutorado em Educação (Currículo) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Coordenadora do Programa de stricto sensu da Universidade Estadual de Londrina (PPEdu-UEL). Docente do curso de Pedagogia e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Londrina. Líder do grupo estudo e pesquisa cadastrado no CNPq: Curriculo, Formação e Trabalho Docente.

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How to Cite

TIROLI, L. G.; DE JESUS SANTOS, A. R. A Capes e a ficha de avaliação da área do Direito: implicações na formação continuada de professores para o ensino jurídico. Brazilian Journal of Graduate Studies, [S. l.], v. 18, n. 39, p. 1–27, 2022. DOI: 10.21713/rbpg.v18i39.2007. Disponível em: https://rbpg.capes.gov.br/rbpg/article/view/2007. Acesso em: 20 may. 2024.