University professors’ perception of the repercussions of their work on their own health

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Abstract

Studies on the teaching activity point to a work overload that can lead to illness. This research aimed to identify and analyze the repercussions of the teaching practice on the health of professors from the Health field. A qualitative approach was used, with nine professors. Data were collected by means of a semi-structured interview and analyzed by the Bardin content analysis technique. The negative impacts of teaching on the professors’ health stood out in the results, with stress being the most significant of them. Work overload and demands appear as the main triggers of these impacts. It is necessary to generate changes to promote the health of the academic community.

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Autores
  • Maria Angélica Godinho Mendes de Abreu Universidade Federal da Bahia
  • Maria Thereza Ávila Dantas Coelho Universidade Federal da Bahia
  • Jorge Luiz Lordelo de Sales Ribeiro Universidade Federal da Bahia
Biografia
Maria Angélica Godinho Mendes de Abreu, Universidade Federal da Bahia

Mestranda do Programa de Pós-Graduação Estudos Interdisciplinares sobre a Universidade, do Instituto de Humanidades, Artes e Ciências Professor Milton Santos (IHAC) da UFBA. 

Formação em Psicologia pela Universidade Federal da Bahia

Coordenadora do Núcleo de Atenção Psicopedagógica da Escola Bahiana de Medicina e Saúde Pùblica e Psicóloga Clínica

 

Maria Thereza Ávila Dantas Coelho, Universidade Federal da Bahia

Doutora em Saúde Coletiva, com ênfase em Ciências Sociais em Saúde.

 Formada pela Universidade Federal da Bahia.

 Professora Adjunta da Universidade Federal da Bahia  e Coordenadora do Núcleo de Estudos Interdisciplinares em Saúde, Violência e Subjetividade (SAVIS) 

Jorge Luiz Lordelo de Sales Ribeiro, Universidade Federal da Bahia

Doutor em Educação pela Universidade Federal da Bahia

Psicologia

Formado pela Universidade Federal da Bahia

Professor Adjunto do Instituto de Psicologia da Universidade Federal da Bahia.  Pesquisador do Núcleo de Estudos Interdisciplinares em Saúde, Violência e Subjetividade (SAVIS). 

Referências

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##


How to Cite

DE ABREU, M. A. G. M.; ÁVILA DANTAS COELHO, M. T.; LORDELO DE SALES RIBEIRO, J. L. University professors’ perception of the repercussions of their work on their own health. Brazilian Journal of Graduate Studies, [S. l.], v. 13, n. 31, 2017. DOI: 10.21713/2358-2332.2016.v13.1155. Disponível em: https://rbpg.capes.gov.br/rbpg/article/view/1155. Acesso em: 3 jul. 2024.

Section

Studies

Published:

Feb 17, 2017
Keywords:

Health. Higher Education. Faculty. Work Salud. Educación Superior.Docentes. Trabajo. Saúde. Educação Superior. Docentes. Trabalho.