Graduate studies’ policies in São Paulo State: analysis of Electrical Engineering courses recognized by Capes

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Abstract

This paper valuates the evolution of Electrical Engineering graduate courses located in the state of São Paulo, Brazil, during 2002 and 2014. The descriptive and exploratory research uses the Capes – GeoCapes – database in order to build knowledge on the quantity of graduate students, to verify the participation of the universities from São Paulo in the professionals’ formation as well as to compare the results according to the geographical distribution of these institutions. Thus, identifying the scenario of the educational public policies performance of graduate formation, besides to do a brief contextualization about the qualification difficulties in the segment. The conclusion is that the number of programs increased during the period with the preponderance of three public universities in the training for masters and doctoral students, although the distribution was concentrated in few cities and administrative regions.

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Autores
  • Daniel Tonelo Universidade Federal do ABC (UFABC)
  • Marcos Vinicius Pó Universidade Federal do ABC (UFABC)
  • Sidney Jard da Silva Universidade Federal do ABC (UFABC)
Biografia
Daniel Tonelo, Universidade Federal do ABC (UFABC)

Daniel Tonelo, mestre em Políticas Públicas pela Universidade Federal do ABC (UFABC) e professor do Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza (CEETEPS), São Paulo, SP, Brasil. E-mail: daniel.tonelo@ufabc.edu.br

 

Marcos Vinicius Pó, Universidade Federal do ABC (UFABC)

Marcos Vinicius Pó, doutor em Administração Pública e Governo pela Fundação Getulio Vargas (EAESP/FGV) e professor adjunto do Centro de Engenharia, Modelagem e Ciências Sociais Aplicadas da Universidade Federal do ABC (CECS/UFABC), Santo André, SP, Brasil. E-mail: marcos.po@ufabc.edu.br

Sidney Jard da Silva, Universidade Federal do ABC (UFABC)

Sidney Jard da Silva, doutor em Ciência Política pela Universidade de São Paulo (USP) e professor associado do Centro de Engenharia, Modelagem e Ciências Sociais Aplicadas da Universidade Federal do ABC (CECS/UFABC), Santo André, SP, Brasil. E-mail: sidney.jard@ufabc.edu.br.

Referências

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How to Cite

TONELO, D.; PÓ, M. V.; SILVA, S. J. da. Graduate studies’ policies in São Paulo State: analysis of Electrical Engineering courses recognized by Capes. Brazilian Journal of Graduate Studies, [S. l.], v. 14, n. 33, 2017. DOI: 10.21713/2358-2332.2017.v14.1289. Disponível em: https://rbpg.capes.gov.br/rbpg/article/view/1289. Acesso em: 25 nov. 2024.

Section

Studies

Published:

Oct 23, 2017
Keywords:

Capes. State of São Paulo. Electrical Engineering. Policy of Higher Education. Graduate Studies. Capes. Estado de São Paulo. Ingeniería Eléctrica. Política de Enseñanza Superior. Postgrado. Capes. Estado de São Paulo. Engenharia Elétrica. Política de Ensino Superior. Pós-Graduação.

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