Environmental Sciences Teaching towards professionalization: a scientometric analysis

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Abstract

Professionalization is a process that includes the construction of an epistemological basis for the formation of actors involved in the production of specific services and products. From this perspective, this study aimed to recover philosophical currents and pedagogical actions that guide the professionalization process on Environmental Sciences Teaching. Through a scientificometric analysis of more than 60,000 publications extracted from worldwide databases of scientific information and dissemination. Data obtained revealed that these publications were dynamic over time. The presence or absence of ‘man in nature’ as a form of action and systematization of concepts guided new publications’ lexical and methodological paths, thus they supported, over time, the dynamics of the Environmental Sciences professional training.

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Autores
  • Otacílio Antunes Santana Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) Centro de Biociências (CB) Departamento de Biofísica e Radiobiologia (DBR) Mestrado Profissional em Rede Nacional para Ensino das Ciências Ambientais (PROFCIAMB)
  • Clodoaldo de Lima Mestrando do Mestrado Profissional em Rede Nacional para o Ensino das Ciências Ambientais - PROFCIAMB, Universidade Federal de Pernambuco.
  • Raquel Bernardo de Melo Mestranda do Mestrado Profissional em Rede Nacional para o Ensino das Ciências Ambientais - PROFCIAMB, Universidade Federal de Pernambuco.
  • Carla Valéria de Miranda Costa Duarte Mestranda do Mestrado Profissional em Rede Nacional para o Ensino das Ciências Ambientais - PROFCIAMB, Universidade Federal de Pernambuco.
  • Susana Carvalho de Souza Mestranda do Mestrado Profissional em Rede Nacional para o Ensino das Ciências Ambientais - PROFCIAMB, Universidade Federal de Pernambuco.
  • Mayara Lopes de Freitas Lima Graduanda do Curso de Licenciatura em Ciências Biológicas, do Centro de Biociências, da Universidade Federal de Pernambuco
  • Izaquiel Doria Aragão Graduando do Curso de Licenciatura em Ciências Biológicas, do Centro de Biociências, da Universidade Federal de Pernambuco
  • Jarcilene Silva de Almeida Cortez Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) Centro de Biociências (CB) Departamento de Botânica (BOT) Mestrado Profissional em Rede Nacional para Ensino das Ciências Ambientais (PROFCIAMB)
Biografia
Otacílio Antunes Santana, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) Centro de Biociências (CB) Departamento de Biofísica e Radiobiologia (DBR) Mestrado Profissional em Rede Nacional para Ensino das Ciências Ambientais (PROFCIAMB)
Doutorado em Ciências Florestais em Universidade de Brasília, UNB, Brasil. 
Referências

AKAIKE, H. Canonical correlation analysis of time series and the use of an information criterion. Mathematics in Science and Engineering, Amsterdam, v. 126, p. 27-96, 1976. doi: 10.1016/S0076-5392(08)60869-3
AMBROSETTI, N. B.; CALIL, A. M. G. C. Contribuições do Mestrado Profissional em Educação para a formação docente. Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 24, p. 85-104, 2016. doi: 10.17058/rea.v24i3.7526
ARGYRIS, C.; SCHON, D. A. Theory in practice: increasing professional effectiveness. Oxford: Jossey-Bass, 1974.
ASSMANN, J. The mind of Egypt: history and meaning in the time of the pharaohs. Cambridge: Harvard University Press, 2003.
BAGNALL, R. G.; HODGE, S. Using an epistemological perspective to understand competence-based vocational and professional education. In: Mulder, M. (Ed.). Competence-based vocational and professional education: bridging the worlds of work and education. New York: Springer, 2017. p. 125-144.
BRASIL. Lei nº 9.279, de 14 de maio de 1996. Regula direitos e obrigações relativos à propriedade industrial. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 15 maio 1996. Seção 1. p. 8353. Disponível em: . Acesso em: 14 abr. 2017.
BOOLE, G. An investigation of the laws of thought: on which are founded the mathematical theories of logic and probabilities. Cork: Dover Publications, 1854. Disponível em: . Acesso em: 14 abr. 2017.
CARVALHO, I. C. M. Educação ambiental: a formação do sujeito ecológico. São Paulo, Cortez. 2004.
CHEN, C. et al. Emerging trends in regenerative medicine: a scientometric analysis in CiteSpace. Expert Opinion on Biological Therapy, London, v. 12, p. 593-608, 2012. doi: 10.1517/14712598.2012.674507
CHEN, C. Science Mapping: A systematic review of the literature. Journal of Data and Information Science, Berlin, v. 2, p. 1-33, 2017. doi: 10.1515/jdis-2017-0006
CHURCHILL JUNIOR, G. A. A paradigm for developing better measures of marketing constructs. Journal of Marketing Research, Birmingham, v. 16, n. 1, p. 64-73, 1979. doi: 10.2307/3150876
COUSO, D. La comunidad de aprendizaje profesional: una propuesta socioconstructivista de desarrollo profesional del profesorado de ciencias naturales. In: PERAFÁN, G. A.; ADÚRIZ-BRAVO, A. (Ed.). Pensamiento y conocimiento de los profesores. Bogotá: Editorial Nomos, 2005. p. 81-100.
DELANEY, D. Making nature/marking humans: law as a site of (cultural) production. Annals of the Association of American Geographers, Hoboken, v. 91, n. 3, p. 487-503, 2001. doi: 10.1111/0004-5608.00255
EPSTEIN, R. M.; HUNDERT, E. M. Defining and assessing professional competence. JAMA, Chicago, v. 287, p. 226-235, 2002. doi: 10.1001/jama.287.2.226
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática pedagógica. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GRANGEAT, M.; GRAY, P. Factors influencing teachers’ professional competence development. Journal of Vocational Education & Training, Abingdon, v. 59, p. 485-501, 2007. doi: 10.1080/13636820701650943
GRANGE, J. On the way towards foundation Ecology. Soundings: An Interdisciplinary Journal, University Park, PA, v. 60, n. 2, p. 135-149, 1977.
ISENBERG, A. C. Environmental history. Oxford: Oxford University Press, 2017.
JAYARAMAN, K. S. “Indian ginseng” brings royalties for tribe. Nature, London, v. 381, n. 6579, p. 182, 1996. doi: 10.1038/381182b0
JICKLING, B.; STERLING, S. (Ed.). Post-sustainability and environmental education: remaking education for the future. London: Palgrave Mcmillan, 2017.
KAUFMAN, R. A. Educational system planning. Ann Arbor: Prentice-Hall, 1972.
LEFF, E. Saber ambiental: sustentabilidade, racionalidade, complexidade, poder. Petrópolis: Vozes, 2001.
LEYDESDORFF, L. In praise of bibliometrics. Journal of Informetrics, Amsterdam, v. 11, n. 2, p. 595-597, 2017. doi: 10.1016/j.joi.2017.03.002
LEFF, E. Complexidade, interdisciplinaridade e saber ambiental. Olhar de Professor, Ponta Grossa, v. 14, n. 2, p. 309-335, 2011. doi: 10.5212/OlharProfr.v.14i2.0007
MACKENZIE, D. The green consumer. Food Policy, Amsterdam, v. 15, n. 6, p. 461-466, 1990. doi: 10.1016/0306-9192(90)90036-Y
MILLER, G. T.; SPOOLMAN, S. E. Ciência ambiental. Rio de Janeiro: Cengage Learning. 2016.
MOREIRA, M. A. O mestrado (profissional) em ensino. Revista Brasileira de Pós-Graduação, v. 1, n. 1, p. 131-142, 2004. doi: 10.21713/2358-2332.2004.v1.26
MOREIRA, M. A.; NARDI, R. O mestrado profissional na área de Ensino de Ciências e Matemática: alguns esclarecimentos. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, Ponta Grossa, v. 2, n. 3, p. 1-9. 2009. doi: 10.3895/S1982-873X2009000300001
MÜLHMANN, J. Messianismes révolutionnaires dans le tiers monde. Paris: Les Éditions de Minuit, 1961.
OSTERMANN, F.; REZENDE, F. Projetos de desenvolvimento e de pesquisa na área de ensino de ciências e matemática: uma reflexão sobre mestrados profissionais. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 26, n. 1, p. 66-80, 2009. doi: 10.5007/2175-7941.2009v26n1p66
PHILIPPI JÚNIOR., A. et al. Interdisciplinaridade em Ciências Ambientais. São Paulo: Signus Editora, 2000.
QUINE, W. V. Structure and nature. The Journal of Philosophy, Charlottesville, v. 89, n. 1, p. 5-9, 1992. doi: 10.2307/2026889
SAUVÉ, L. Educación científica y educación ambiental: un cruce fecundo. Enseñanza de las Ciencias: Revista de Investigación y Experiencias Didácticas, Barcelona, v. 28, n. 1, p. 5-18, 2010.
SANTANA, O. A. Observação da prática docente: um método para Licenciatura. Olinda: Livro Rápido, 2014. doi: 10.12702/978-85-406-0942-6
SANTANA, O. A. Evasão nas Licenciaturas das universidades federais: entre a apetência e a competência. Educação, Santa Maria, v. 41, n. 2, p. 311-327, 2016a. doi: 10.5902/1984644420199
SANTANA, O. A. Resistência social na Caatinga árida: a narrativa de quem ficou no colapso ambiental. Desenvolvimento e Meio Ambiente, Curitiba, v. 38, p. 419-438, 2016b. doi: 10.5380/dma.v38i0.43574
SANTANA, O. A.; PETROVA, Y. Ludicidade no ensino da normalidade em um ambiente florestal. Inter-Ação, Goiânia, v. 41, n. 3, p. 525-544, 2016. doi: 10.5216/ia.v41i3.41502
SANTANA, O. A.; PADILHA, M. A. S. Tutor EAD e o processo da tutoria na Universidade Aberta do Brasil. São Paulo: Blucher, 2017. doi: 10.5151/9788580393019
SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. Campinas: Autores Associados, 2003.
STEIL, C. A.; CARVALHO, I. C. M. Epistemologias ecológicas: delimitando um conceito. Mana, Rio de Janeiro, v. 20, n. 1, p. 163-183, 2014. doi: 10.1590/S0104-93132014000100006
SCARANO, F. R.; OLIVEIRA, P. E. A. M. Sobre a importância da criação de mestrados profissionais na área de ecologia e meio ambiente. Revista Brasileira de Pós-Graduação, Brasília, DF, v. 2, n. 4, p. 90-96, 2005. doi: 10.21713/2358-2332.2005.v2.81
SILVA, J. A.; BIANCHI, M. L. P. Cientometria: a métrica da ciência. Paidéia, Ribeirão Preto, v. 11, n. 21, p. 5-10, 2001. doi: 10.1590/S0103-863X2001000200002
SILVA, V. G.; ALMEIDA, P. C. A.; GATTI, B. A. Referentes e critérios para a ação docente. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 46, n. 160, p. 286-311, 2016. doi: 10.1590/198053143415
TAUBES, G. Measures for measure in science. Science, Washington, DC, v. 260, p. 884-886, 1993.
VEIGA, I. P. A.; KAPUZINIAK, C.; ARAÚJO, J. C. S. Docência: uma construção ético-profissional. Campinas: Papirus, 2005.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##


How to Cite

SANTANA, O. A.; LIMA, C. de; MELO, R. B. de; DUARTE, C. V. de M. C.; SOUZA, S. C. de; LIMA, M. L. de F.; ARAGÃO, I. D.; ALMEIDA CORTEZ, J. S. de. Environmental Sciences Teaching towards professionalization: a scientometric analysis. Brazilian Journal of Graduate Studies, [S. l.], v. 14, n. 33, 2017. DOI: 10.21713/2358-2332.2017.v14.1443. Disponível em: https://rbpg.capes.gov.br/rbpg/article/view/1443. Acesso em: 22 nov. 2024.

Section

Studies

Published:

Dec 21, 2017
Keywords:

Identidade Profissional. Bibliometria. Produtos Técnicos. Identidad Profesional. Bibliometría. Productos Técnicos. Professional Identity. Bibliometrics. Technical Products