A LIGA ACADÊMICA DE DIREITO CONSTITUCIONAL DO NORTE DE MINAS GERAIS

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Abstract

Rethinking teaching and education in Brazil as a whole is imperative since the paradigm of traditionally based teaching is not enough. In law education this is not different, often being formalistic and with a compartmentalized way of learning, based on too much tecnical and could information accumulation. University Extension programs lives a moment of growing recognition as a true pillar of intellectual formation within the academy. In this context, the present article intends to approach and criticize concepts and formative aspects of the extension activity for a law course, showing the successful experience of the first academic league of Constitutional Law in the extreme north of Minas Gerais, founded in a private institution that is closest to a large population but also surrounded by access challenges such as transportation and highways, and students limitations regarding time to study and finance. This text defends the possibility of another look at the teaching learning based on the student as the main author of the process.

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Autores
  • Wellem Ribeiro da Silva a:1:{s:5:"pt_BR";s:9:"Unimontes";}
Biografia
Referências

1. BOSI, Antônio de Pádua. A precarização do trabalho docente nas instituições de ensino superior do Brasil nesses últimos 25 anos. Educ. Soc., Campinas , v. 28, n. 101, p. 1503-1523, Dec. 2007 . Disponível em: . Acesso em: 08 Dez 2019.
2. CAPELLA, Juan Ramón. A aprendizagem da aprendizagem: uma introdução ao estudo do Direito. Belo Horizonte: Fórum, 2011.
3. FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 43. ed., São Paulo: Paz e Terra, 2011.
4. FORPROEX. Política Nacional de Extensão Universitária. Manaus: FORPROEX, 2012. Disponível em: http://proex.ufsc.br/files/2016/04/Pol%C3%ADtica-Nacional-de-Extens%C3%A3o-Universit%C3%A1ria-e-book.pdf. Acesso em: 01 de Ago. 2018.
5. LOBO, M. B. C. M. As Políticas de Gestão do Corpo Docente das IES Privadas Brasileiras. Artigo publicado pelo NUPES/USP em setembro de 2003. Disponível em:< http://nupps.usp.br/downloads/docs/dt0305.pdf>. Acesso em: 8 dez 2019.
6. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução nº 7, de 18 de dezembro de 2018. Estabelece as Diretrizes para a Extensão na Educação Superior Brasileira e regimenta o disposto na Meta 12.7 da Lei nº 13.005/2014, que aprova o Plano Nacional de Educação (...). Disponível em: . Acesso em: 04 de set 2019.
7. NOGUEIRA, M. D. P. (Org.). Avaliação da Extensão Universitária: práticas e discussões da comissão permanente de avaliação da Extensão. Coleção Extensão Universitária 8. Belo Horizonte: FORPROEX/CPAE; PROEX/UFMG, 2013. 165p.
8. PAULINO, Danilo Borges et al. WhatsApp® como Recurso para a Educação em Saúde: Contextualizando Teoria e Prática em um Novo Cenário de Ensino-Aprendizagem. Rev. Bras. Educ. Méd, v. 42, n. 1, p. 171-180, 2018.
9. SANTOS, Boaventura Souza. A Universidade no século XXI. São Paulo: Cortez Editora, 2004.
10. SALGADO FILHO, N. Ligas Acadêmicas: veículo de interação com a comunidade. Universidade Federal do Maranhão (UFMA), 2007. Disponível em: . Acesso em: 15 dez 2019.
11. SILVA, José Afonso. O Constitucionalismo Brasileiro: Evolução Institucional. São Paulo, Malheiros 2011.
12. Silva SA, Flores O. Ligas Acadêmicas no processo de formação dos estudantes. Rev Bras Educ Méd. 2015;39(3):410-25.
13. STRECK, Lenio. Hermenêutica Jurídica e(m) Crise: Uma Exploração Hermenêutica da Construção do Direito. 10. ed. Porto Alegre: Livraria do Advogado, 2011. p.97
14. VIEIRA, Rosangela Souza. O Papel das tecnologias da informação e comunicação na educação a distância: um estudo sobre a percepção do professor/tutor. Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância, v. 10, 2011.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##


How to Cite

RIBEIRO DA SILVA, W. A LIGA ACADÊMICA DE DIREITO CONSTITUCIONAL DO NORTE DE MINAS GERAIS. Brazilian Journal of Graduate Studies, [S. l.], v. 16, n. 35, p. 1–15, 2020. DOI: 10.21713/rbpg.v16i35.1627. Disponível em: https://rbpg.capes.gov.br/rbpg/article/view/1627. Acesso em: 3 jul. 2024.

Most read articles by the same author(s)