O Impacto social do PPGINF-UFPR uma proposta de autoavaliação
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
This article presents the self-assessment proposal carried out in the Graduate Program in Informatics at the Federal University of Paraná, with regard to the “social impact” of the program. This self-assessment was based on a pilot research (survey) carried out at the PPGInf doctorate, with students and graduates, in which they are directly asked what their social performance was; the main results are exposed and commented here. The article also discusses the notion of “social impact” in sociological and epistemological terms, arguing that it is both vague and difficult to implement; thus, in order for graduate programs to be able to self-assess, they must replace “social impact” with “social performance” (from the PPGs themselves, from the student and teaching bodies, from research groups).
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Autores
ALEXANDRE NETTO, Carlos. 2018. Princípios para um novo modelo de avaliação da pós-graduação. Ciência e Cultura, Rio de Janeiro, v. 70, N 3, p. 47-51, jul.-set.
ANDRADE, Jairo E. B.; NEGREIROS, João L. X. M. & FERREIRA, Rodrigo R. 2013. Avaliação de impacto de um programa de pós-graduação na atuação profissional de egressos. Artigo apresentado no XXXVII Encontro da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Administração, realizado no Rio de Janeiro, de 7 a 11 de setembro de 2013.
BABBIE, Earl. 2001. Métodos de pesquisas de survey. Belo Horizonte: UFMG.
CAPES. 2018. Repensando a avaliação. Brasília: Coordenação Nacional de Desenvolvimento do Pessoal de Nível Superior.
CAPES. s/d. Avaliação quatrienal. Disponível em: http://avaliacaoquadrienal.capes.gov.br/. Acesso em: 3.set.2019.
CNPQ. 2020. Currículo lattes de Maria José Soares Mendes Giannini. Disponível em: http://lattes.cnpq.br/8972540207861201. Acesso em: 10.fev.2020.
COMTE, Augusto. 1972. Opúsculos de filosofia social. São Paulo: USP.
GIANNINI, Maria José S. M. 2016. A avaliação e o impacto social da pós-graduação. Artigo apresentado no XXXII Encontro Nacional do Fórum de Pró-Reitores de Pesquisa e Pós-Graduação, realizado em Manaus, de 23 a 25 de novembro.
LACERDA, Gustavo B. 2016. Introdução à Sociologia Política. Curitiba: Intersaberes.
LOUREIRO, Maria Rita; ABRUCIO, Fernando L. & PACHECO, Regina S. 2010. Burocracia e política no Brasil. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas.
MARQUES, Fabrício. 2019. Avaliação em 5 dimensões. Revista Pesquisa Fapesp, São Paulo, N 286, p. 28-31, dez.
MARTINS, Carlos B. 2018. As origens pós-graduação nacional (1960-1980). Revista Brasileira de Sociologia, Belo Horizonte, v. 6, n. 13, p. 9-2666, maio-ago.
POUPART, Jean (org.). 2010. A pesquisa qualitativa. 2ª ed. Petrópolis: Vozes.
SCHWARTZMAN, Simon. 2001. Formação da comunidade científica no Brasil. 2ª ed. Brasília: Ministério da Ciência e Tecnologia.
SOUZA, Vítor E. S. (2019). Resumo da minha participação no Seminário de Meio Termo da CAPES 2019. Disponível em: http://www.inf.ufes.br/~vitorsouza/blog/resumo-da-minha-participacao-no-seminario-demeio-termo-da-capes-2019/. Acesso em: 8.fev.2020.
WERNECK, Guilherme & CESSE, Eduarda. 2019. Impacto dos PPG da Saúde Coletiva na sociedade. Rio de Janeiro: Fórum de Coordenadores de Pós-Graduação em Saúde Coletiva.
WOOD JR., Thomas; COSTA, Caio C. M.; LIMA, Giovanna M. R. & GUIMARÃES, Rosana C. 2016. Impacto social: estudo sobre programas brasileiros selecionados de pós-graduação em Administração de Empresas. Revista de Administração Contemporânea, Rio de Janeiro, v. 20, N 1, p. 21-40, jan.-fev.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
How to Cite
Section
ArtigosPublished:
Jun 1, 2022