CAPES AND THEIR SEVEN DECADES Trajectory of Postgraduate Studies in Brazil
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
This study had as main objective to present the panorama of the national postgraduate studies since the creation of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel - Capes to the present day. For this, a research was carried out on institutional reports and public systems, as well as using bibliographic sources, specific legislation and the development of descriptive statistics with regard to the evolution of national postgraduate studies. As main conclusions, it was highlighted that the post-graduation emerged, above all, from the national need for personnel qualification to meet the demands of public and private enterprises that would provide the bases for the country's development. The trajectory of Brazilian postgraduate studies can not be dissociated from the creation of Capes and the conduction of its Coordinators, particularly, Anísio Teixeira, its founder. The growth of both the number of courses offered and the number of enrollments and qualifications of the national graduate program stands out, albeit asymmetrically in relation to the regions of the country. For future research, it is suggested to carry out an analysis of the evolution of the numbers of Brazilian postgraduate courses since its origin, based on evidence and historical events, in the National Graduate Plan and in the National Development Strategy.
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Autores
BALBACHEVSKY, Elizabeth. A pós-graduação no Brasil: novos desafios para uma política bem- sucedida. In: Os desafios da educação no Brasil. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2005. E-book.
BRASIL. Parecer no 977/65. Define os cursos de pós-graduação. 3 dez. 1965. Disponível em: https://www.capes.gov.br/images/stories/download/legislacao/Parecer_CESU_977_1965.pdf. Acesso em: 10 jun. 2019.
CAPES, Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Capes, 50 anos : depoimentos ao CPDOC-FGV. Rio de Janeiro : FGV ; Brasília, DF : CAPES: [s. n.], 2002. E-book.
CAPES, Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Plano Nacional de Pós-Graduação (PNPG) 2005-2010. Brasília: CAPES, 2004. E-book.
CAPES, Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Plano Nacional de Pós-Graduação ( PNPG ) 2011-2020. Brasília: CAPES, 2010. v. 1E-book.
CAPES, Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Resultado da Avaliação Quadrienal 2017. [s. l.], 2017. Disponível em: http://avaliacaoquadrienal.capes.gov.br/resultado-da-avaliacao-quadrienal-2017-2.
CAPES, Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. GeoCAPES. [s. l.], [s. d.]. Disponível em: https://geocapes.capes.gov.br/geocapes/. Acesso em: 11 abr. 2020.
GOUVÊA, Fernando César Ferreira. A institucionalização da pós-graduação no Brasil: o primeiro decênio da Capes (1951-1961). Revista Brasileira de Pós-Graduação, [S. l.], v. 9, n. 17, 2012. Disponível em: https://doi.org/10.21713/2358-2332.2012.v9.312. Acesso em: 17 abr. 2020.
GOUVÊA, Fernando; MENDONÇA, Ana Waleska Pollo Campos. A contribuição de Anísio Teixeira para a institucionalização da Pós-graduação no Brasil: um percurso com os boletins da CAPES. [S. l.], v. 24, n. 1, p. 22, 2006.
HORTA, José Silvério Baía; MORAES, Maria Célia Marcondes de. O sistema CAPES de avaliação da pós-graduação: da área de educação à grande área de ciências humanas. Revista Brasileira de Educação, [S. l.], n. 30, p. 95–116, 2005. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-24782005000300008
HOSTINS, Regina Célia Linhares. Os Planos Nacionais de Pós-graduação (PNPG) e suas repercussões na Pós-graduação brasileira. [S. l.], v. 24, n. 1, p. 133–160, 2006.
MEC, Ministério da Educação. Qual a diferença entre pós-graduação lato sensu e stricto sensu?. [s. l.], 2019. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/component/content/article?id=13072:qual-a-diferenca-entre-pos-graduacao-lato-sensu-e-stricto-sensu. Acesso em: 10 jun. 2019.
MENDONÇA, Ana Waleska Pollo Campos. A pós-graduação como estratégia de reconstrução da Universidade Brasileira. Educar em Revista, [S. l.], n. 21, p. 289–308, 2003. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0104-4060.296
MORAES, Mário César Barreto. 503 dúvidas para você tirar sobre a educação superior no Brasil. Florianópolis: Nanquim, 2016. E-book.
NUNES, Clarice. Anísio Teixeira entre nós: a defesa da educação como direito de todos. Educação & Sociedade, [S. l.], v. 21, n. 73, p. 9–40, 2000. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-73302000000400002
SOUSA, Eliane Ferreira de. O Discurso da Capes para a Avaliação dos Programas de Pós-Graduação: da (Des)fragmentação à Comunicação em Rede. 2008. [s. l.], 2008.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
How to Cite
Section
ArtigosPublished:
Oct 29, 2020Postgraduate studies, University Management, Capes Posgrado, Gestión Universitaria, Capes Pós-graduação stricto sensu, Gestão Universitária, Capes