TEACHING TRAINING IN BIOLOGICAL AND HEALTH SCIENCES GRADUATE PROGRAMS a self-evaluation

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Abstract

In Brazil, teaching in Higher Education requires preparation preferably in stricto sensu graduate programs (PPGs), according to the current legislation, without instructions regarding pedagogical training of these teachers. Thus, several professionals with a bachelor’s degree are prepared to teach in Higher Education exclusively by PPGs, as do many of the faculty in Biological and Health Sciences. Thus, the objective of this study was to verify, using an electronic questionnaire, the opinions of students, teachers and coordinators of PPGs in the above-mentioned areas on the pedagogical training of their faculty and graduate students. In general, the academic community of PPGs in Health Sciences evaluates their teaching training better than those respondents from PPGs in Biological Sciences and, in both cases, research training is evaluated more positively than the teaching training. In addition, Biological and Health Sciences graduate students evaluate the performance of their teachers more negatively than the teachers and coordinators themselves, such evaluation being progressively more negative throughout the graduate course. The set of results suggests that in these PPGs and, probably, in other PPGs mainly composed by students and professors with bachelor's degrees, teaching training requires more attention from the PPGs themselves, the institutions where they are located, and from national regulatory and promotion agencies.

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Autores
  • Maria Flavia Marques Ribeiro Docente titular do departamento de Fisiologia, Instituto de Ciências Básicas da Saúde, Universidade Federal do Rio Grande do Sul
Biografia
Gislaine Alves de Oliveira, Programa de Pós-graduação em Ciências Biológicas: Fisiologia, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Farmacêutica formada pela Universidade Federal da Paraíba (2010), e Mestre em Produtos Naturais e Sintéticos Bioativos pela mesma instituição (2013). Atualmente é doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Ciências Biológicas: Fisiologia, na Universidade Federal do Rio Grande do Sul, na linha de pesquisa de Ensino de Fisiologia, com o projeto intitulado "Formação pedagógica e atuação de docentes de Fisiologia e de áreas afins em Cursos de Graduação de Universidades brasileiras".

Maria Flavia Marques Ribeiro, Docente titular do departamento de Fisiologia, Instituto de Ciências Básicas da Saúde, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Possui graduação em Medicina pela Universidade Federal de Santa Maria (1985), mestrado em Ciências Biológicas (Fisiologia) pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1990) e doutorado em Ciências Biológicas (Fisiologia) pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1996). Realizou estágio de Pós-Doutorado no Instituto Cajal- Madri-Espanha (2000). Atualmente é Professora Titular da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Tem experiência na área de Fisiologia, com ênfase em Neuroendocrinologia, atuando principalmente nos seguintes temas: neuroesteroides e neuroproteção, DHEA, progesterona, metabolismo. Atualmente se dedica ao estudo da "Formação de Professores e o Ensino de Fisiologia".

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How to Cite

ALVES DE OLIVEIRA, G.; MARQUES RIBEIRO, M. F. TEACHING TRAINING IN BIOLOGICAL AND HEALTH SCIENCES GRADUATE PROGRAMS: a self-evaluation. Brazilian Journal of Graduate Studies, [S. l.], v. 16, n. 36, p. 1–43, 2020. DOI: 10.21713/rbpg.v16i36.1703. Disponível em: https://rbpg.capes.gov.br/rbpg/article/view/1703. Acesso em: 3 jul. 2024.

Section

Experiences

Published:

Nov 2, 2020
Keywords:

Teacher training, Bachelor's degree, Higher education Formación docente, Profesionales licenciados, Educación universitaria Formação de professores, Bacharéis, Educação Superior