THE CHALLENGE OF BREAKING BAD NEWS IN ONCOLOGICAL PALLIATIVE CARE the workers’ perspective

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Abstract

The work aimed to understand the comprehension of an interdisciplinary health team that works in a Palliative Oncology Care Unit (POC) about the challenges of breaking bad news to people living with advanced cancer and their families, as well as knowing the proposals cited by them to improve this communication. This is an exploratory field research with a qualitative approach, carried out between June 2019 and January 2020, with semi-structured interviews. The data was processed according to Minayo's dialectical hermeneutics. By reading the material, two thematic units were identified, which were described and grouped as follows: 1) Understanding of the interviewees regarding the challenges of breaking bad news within the scope of the POC; 2) Suggestions to improve the process of breaking bad news. The research shows the importance of offering, implementing and strengthening Permanent Health Education in the work environment as a way to equip professionals to break bad news, thus improving the quality of the work offered and greater satisfaction of those involved in the process of this communication.

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Autores
  • Endi Evelin Ferraz Kirby
  • Ivi Evelin Ferraz de Souza Jung
  • Ana Paula Alves Gregório
  • Luciene Miguel Lima Neves
  • Mônica Villela Gouvêa
Biografia
Referências

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Ed. rev. e atual. Edições 70: Lisboa, 2009.
BRASIL. MINISTÉRIO DA SAÚDE. SECRETARIA DE GESTÃO DO TRABALHO E DA EDUCAÇÃO NA SAÚDE. DEPARTAMENTO DE GESTÃO DA EDUCAÇÃO NA SAÚDE. Política Nacional de Educação Permanente em Saúde: o que se tem produzido para o seu fortalecimento? 1. ed. rev ed. Brasília: Ministério da Saúde, 2018.
BRASIL. MINISTÉRIO DA SAÚDE. GABINETE DO MINISTRO. COMISSÃO INTERGESTORES TIPARTIDE. Resolução nº 41, de 31 de outubro de 2018 - Imprensa Nacional. Dispõe sobre as diretrizes para a organização dos cuidados paliativos, à luz dos cuidados continuados integrados, no âmbito Sistema Único de Saúde (SUS). 2018. Disponível em: http://www.in.gov.br/materia/-/asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/content/id/51520746/do1-2018-11-23-resolucao-n-41-de-31-de-outubro-de-2018-51520710 . Acesso em: 25 jun. 2020.
CAROTTA, F.; KAWAMURA, D.; SALAZAR, J. Educação permanente em saúde: uma estratégia de gestão para pensar, refletir e construir práticas educativas e processos de trabalhos. Saúde e sociedade, v. 18, n. supl 1, p. 48–51, 2009.
CECCIM, R. B. Educação Permanente em Saúde: desafio ambicioso e necessário. Interface - Comunicação, Saúde, Educação. Botucatu, 2005. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-32832005000100013&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 25 jun. 2020.
DICIONÁRIO Brasileiro da Língua Portuguesa Michaelis. Editoria Melhoramentos. Disponível em: https://michaelis.uol.com.br/moderno-portugues/busca/portugues-brasileiro/desafio. Acesso em: 25 jun. 2020.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa. 62. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2019.
_________. Pedagogia do Compromisso: América Latina e Educação Popular. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2018.
INSTITUTO NACIONAL DE CÂNCER JOSÉ ALENCAR GOMES DA SILVA. Estimativa 2020: incidência de câncer no Brasil. Rio de Janeiro: INCA, 2019.
__________. Cuidados paliativos: INCA: Instituto Nacional de Câncer. 2020. Disponível em: https://www.inca.gov.br/controle-do-cancer-do-colo-do-utero/acoes-de-controle/cuidados-paliativos. Acessado em: 25 jun. 2020.
KOVÁCS, M. J. Cuidados Paliativos: Discutindo a vida, a morte e o morrer. in Educação para a morte. São Paulo: Atheneu, 2009, p.46 – 48.
__________. Comunicação nos programas de cuidados paliativos: uma abordagem multidisciplinar. in Humanização e Cuidados Paliativos. 6ª ed. São Paulo: Loyola, 2014, p.284
KRIEGER, Mabel Viana. Comunicação de más notícias em saúde: contribuições à discussão bioética através de uma nova ética das virtudes. 2017. 106 f. Dissertação (Mestrado em Bioética, Ética Aplicada e Saúde Coletiva) - Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca. Fundação Oswaldo Cruz, Rio de Janeiro, 2017.
KÜBLER-ROSS, E. A morte: um amanhecer. 1. ed., 11ª reimpr. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2017.
MERHY, E. E. A Perda da Dimensão Cuidadora na Produção da Saúde: uma discussão do modelo assistencial e da intervenção no seu modo de trabalhar a assistência. Sistema Único de Saúde em Belo Horizonte. Reescrevendo o Público. Xamã: São Paulo, 1998
MINAYO, M. C. Pesquisa Social. 21. ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2002.
PERRENOUD, P. 10 novas competências para ensinar: convite à viagem. Porto Alegre: Artmed, 2000.
PESSINI, L. Distanásia: até quando prolongar a vida? Ed. Centro Universitário São Camilo. São Paulo: Loyola, 2001.
__________. Humanização da dor e do sofrimento humanos na área da saúde. in Humanização e Cuidados Paliativos. 6ª ed. São Paulo. Loyola, 2014, p.11
RIBEIRO, E. Tanatologia: Vida e finitude. Rio de Janeiro: UnATI - UERJ, 2008.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##


How to Cite

KIRBY, E. E. F. .; EVELIN FERRAZ DE SOUZA JUNG, I.; GREGÓRIO, A. P. A.; MIGUEL LIMA NEVES, L.; GOUVÊA, M. V. THE CHALLENGE OF BREAKING BAD NEWS IN ONCOLOGICAL PALLIATIVE CARE: the workers’ perspective . Brazilian Journal of Graduate Studies, [S. l.], v. 16, n. 36, p. 1–17, 2020. DOI: 10.21713/rbpg.v16i36.1718. Disponível em: https://rbpg.capes.gov.br/rbpg/article/view/1718. Acesso em: 3 jul. 2024.

Keywords:

Breaking Bad News. Palliative Care. Permanent Education. Comunicación de Malas Noticias. Cuidados Paliativos. Educación Continua. Comunicação de más notícias. Cuidados Paliativos. Educação Permanente.