TEACHING INTERNSHIP, PROFESIONAL QUALIFICATION, AND CRITICAL REFLECTION

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Abstract

This article analyzes a teaching internship experience lived in a degree course in Sociology in the Greater Rio area. Through a research methodology on planning, executing and evaluating pedagogical practices in four disciplines of Research and Teaching Practice, the process aims to develop cycles of reflections, actions and new reflections favorable to the personal-professional improvement of teachers. In a dialectical relationship between the lived and the projected, the initiative showed that the internship has the potential to be a favorable field for the development of a praxis favorable to a quality professional qualification. The internship can represent a breakpoint in the construction of teaching identities concerned to a democratic education in all its subjects.

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Autores
  • Fagner Henrique Guedes Neves a:1:{s:5:"pt_BR";s:23:"Fundação Oswaldo Cruz";}
Biografia
Referências

ALMEIDA, G. P. Transposição Didática: por onde começar? São Paulo: Cortez, 2007.
BERBEL, N. A. A Problematização e a Apredizagem Baseada em Problemas: diferentes termos ou diferentes caminhos? In: Interface – Comunicação, Saúde, Educação. v. 2, nº 2, 1998. pp. 139 – 154.
BITTENCOURT, C. M. Ensino de História: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2005.
BRASIL. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Ensino Superior – CAPES. Portaria nº 052 de 26 de setembro de 2002.
BRASIL. Ministério da Educação/Secretaria de Educação Básica. Orientações Curriculares Nacionais: Ciências Humanas e suas Tecnologias. 2006.
CELLARD, A. Análise Documental. In: POUPART, J. (Org.). A Pesquisa Qualitativa. Petrópolis: Vozes, 2008.
ELLIOTT, J. Action Research for Education Change. Buckingham: Open University Press, 1991.
HALL, S. The Work of Representation. In: HALL, S. (Org.). Representation: Cultural Representations and Signifying Practices. Londres: Sage Publications, 1997.
JOSSO, M. C. Experiências de vida e formação. São Paulo: Cortez, 2004.
MARANDINO, M. Perspectivas da pesquisa educacional em museus de ciências. In: A pesquisa em ensino de ciências no Brasil e suas metodologias. Ijuí: Ed. Unijuí, 2006.
PIMENTA, S. G. O estágio na formação de professores: unidade teoria e prática? São Paulo: Cortez , 2012. 11. ed.
PIMENTA, S.G. GHEDIN, E. (Orgs.). Professor Reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. São Paulo: Cortez., 2005.
QUIVY, R. MARQUET, J. CAMPENHOUDT, L. Manual de Investigação em Ciências Sociais. Lisboa: Gradiva, 2017.
RIGAL, L. A Escola Crítico-Democrática: uma matéria pendente no limiar do século XXI. In: IMBERNÓN, F. (Org.). A Educação no Século XXI: os desafios do futuro imediato. Porto Alegre: Artmed, 2000.
SCHÖN, D. The Reflective Practioner. Londres: Temple Smith, 1983.
VERHINE, R. E.; DANTAS, L. M. V. Estágio de docência: conciliando o desenvolvimento da tese com a prática em sala de aula. In: Revista Brasileira de Pós-Graduação, v. 4, n. 8, 11. 2007.
WRIGHT-MILLS, C. A Imaginação Sociológica. Rio de Janeiro: Zahar, 1972.
TARDIF, M. Saberes Docentes e Formação Profissional. Petrópolis: Vozes, 2012.
THIOLLENT, M. Metodologia da Pesquisa-ação. São Paulo: Cortez, 1986.
ZABALA, A. A Prática Educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.
ZEICHNER. K. Preparing reflective teachers: An overview of instructional strategies which have been employed in pre-service teacher. In: International Journal of Educational Research, v. 11, n. 5, p. 565-575, 1987.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##


How to Cite

GUEDES NEVES, F. H. TEACHING INTERNSHIP, PROFESIONAL QUALIFICATION, AND CRITICAL REFLECTION. Brazilian Journal of Graduate Studies, [S. l.], v. 17, n. 37, p. 1–14, 2021. DOI: 10.21713/rbpg.v17i37.1756. Disponível em: https://rbpg.capes.gov.br/rbpg/article/view/1756. Acesso em: 3 jul. 2024.

Section

Experiences

Published:

Jul 29, 2021
Keywords:

Teacher Training. Research and Practice on Teaching. School. Formación de Profesores. Pesquisa y Pratica en Enseñanza. Escuela Basica. Formação de Professores. Pesquisa e Prática de Ensino. Escola Básica.