LABORATORY OF CHEMISTRY AND ACTIVE METHODOLOGY IN THE SCHOOL LEARNING PROCESS

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Abstract

The article aims to reflect the use of the chemistry laboratory in the era of digital culture, considering it as an active methodology in the learning process. The laboratory portrays the phases of human development according to Piaget and Vygotsky, for the high school students, considering the age and the need for minimal knowledge about reagents and equipment present in this physical space. The exploratory methodology of bibliographic nature that is used will enable the sequence of this study, using the guidelines of the High School from the year 1990, and the relationship between the chemistry laboratory and active methodologies, a topic which is popular in education. The results show that the mobilization of concepts and the collective discussions provided in carrying out an experiment, enable students to do study actively the subjects, in addition to associating chemistry with ethical and social responsibility issues. Finally, the chemistry laboratory must be taken into account as an active learning methodology for the formation of ethical citizens committed to the planet.

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Autores
  • Maria Celeste Caberlon Maggioni a:1:{s:5:"pt_BR";s:41:"Universidade Federal do Rio Grande do Sul";}
  • Israel Caberlon Maggioni
  • Márcia Finimundi Nóbile
Biografia
Referências

ALMEIDA, F. Q. de; GOMES, I. M.; BRACHT, V. Bauman & a Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

BERBEL, N. A. N. As metodologias ativas e a promoção da autonomia de estudantes. Semina: Ciências Sociais e Humanas, Londrina, v. 32, n. 1, p. 25-40, jan.-jun., 2011.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, 23 de dezembro de 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm. Acesso em: 27 maio 2019.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: introdução aos parâmetros curriculares nacionais. Brasília: MEC/SEF, 1997.

BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais: ensino médio. Brasília: MEC/SEMTEC, 1999.

BRASIL. Resolução nº 01, de 3 de fevereiro de 2005. Atualiza as diretrizes curriculares nacionais. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rceb001. Acesso em: 28 maio 2019.

BRASIL. Resolução nº 2, 30 de janeiro de 2012. Define diretrizes curriculares nacionais para o ensino médio. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 31 jan. 2012.

BRASIL. Portaria Ministerial nº 1.140, de 22 de novembro de 2013. O Pacto Nacional pelo Fortalecimento do Ensino Médio. 2013. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/component/content/article?id=20189:pacto-nacional-pelo-fortalecimento-do-ensino-medio. Acesso em: 27 maio 2019.

BRASIL. Base nacional comum curricular. Última versão. 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 03 jun. 2019.

CANDAU, V. M. et al. Oficinas pedagógicas de direitos humanos. 3 ed. Petrópolis: Vozes, 1999.

CERVI, R. de M. Padrão estrutural do sistema de ensino no Brasil. Curitiba: IBPEX, 2005.

LIMA, L. de O. Piaget para principiantes. São Paulo: Summus, 1980.

MORAN, J. Metodologias ativas e modelos híbridos na educação. In: YAEGASHI, S. et al. (Orgs). Novas Tecnologias Digitais: Reflexões sobre mediação, aprendizagem e desenvolvimento. Curitiba: CRV, 2017, p. 23-35.

PALANGANA, I. C. Desenvolvimento e aprendizagem em Piaget e Vygotsky: (a relevância social). 3. ed. São Paulo: Summus, 2001.

SANTOS, C. A. M. dos. O uso de Metodologias Ativas de aprendizagem a partir de uma perspectiva interdisciplinar. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 12., 2015, Curitiba. Anais [...]. Curitiba: PUCPR, 2015, p. 27202-27212. Disponível em http://educere.bruc.com.br/pdf2015/20543¬10759.pdf. Acesso em: 05 jun. 2019.

SILVA, A. R. L. da; BIEGING, P.; BUSARELLO, R. I. (Org.). Metodologia ativa na educação. São Paulo: Pimenta Cultural, 2017.

SILVA, A. L. S.; DEL PINO, J. C. da. Metodologias de ensino no contexto da formação continuada de professores. 1. ed. Curitiba: APPRIS, 2019.
SISTO, F. F. et al. Atuação psicopedagógica e aprendizagem escolar. Petrópolis, RJ: Vozes, 1996.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1984.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##


How to Cite

CABERLON MAGGIONI, M. C.; CABERLON MAGGIONI, I.; FINIMUNDI NÓBILE, M. LABORATORY OF CHEMISTRY AND ACTIVE METHODOLOGY IN THE SCHOOL LEARNING PROCESS. Brazilian Journal of Graduate Studies, [S. l.], v. 17, n. 37, p. 1–15, 2021. DOI: 10.21713/rbpg.v17i37.1799. Disponível em: https://rbpg.capes.gov.br/rbpg/article/view/1799. Acesso em: 22 jul. 2024.

Keywords:

Chemistry la. Active methodology. Learning. Laboratorio de Química. Metodología activa. Aprendizaje. Laboratório de química. Metodologia ativa. Aprendizagem.