Representação das produções intelectuais bibliográficas do PROFEPT um estudo baseado na rede semântica das dissertações defendidas nos anos 2017-2019
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
This article seeks, through the analysis of semantic networks, to discuss how the representation networks of the Postgraduate Program in Professional and Technological Education (PROFEPT) dissertations presented in the period 2017-2019 are constituted. The semantic network of titles is one of the theoretical paths for the study of cognitive processes and, therefore, an opportunity to learn about the main themes discussed in bibliographical intellectual productions on Professional and Technological Education (EPT). The research has a quali-quantitative approach, and adopts documentary research and social network analysis as methodologies. Among the results, it was possible to verify: coherence between the terms with the highest incidence in the networks with the relevant themes in the context of the EPT; a greater diversity of prevailing terms, as the number of dissertations defended increased; besides the network topologies suggest that there is a conceptual convergence in the elaboration of the titles and that the words are coherent with the bases of the PROFEPT proposal. Finally, it is expected to have contributed to the understanding of the program's thematic diversity and to the process of construction and dissemination of knowledge about PROFEPT.
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Autores
BRASIL. Ministério da Educação. Educação profissional técnica de nível médio integrada ao ensino médio. Brasília, DF: MEC, SETEC, 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/pdf/documento_base.pdf. Acesso em: 21 set. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Documento de Área: n. 46 - Ensino. (2019). Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/ENSINO.pdf. Acesso em: 21 set. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Resolução do conselho superior nº 161/2016, de 16 de setembro de 2016. Disponível:https://profept.ifes.edu.br/images/stories/ProfEPT/Turma2017
/Documentos/Res_CS_161_2016_-Cria_o_Programa_de_P%C3%B3sgradua%C3%A7%
C3%A3o_em_Educa%C3%A7%C3%A3o_Profissional_e_Tecnol%C3%B3gica_e_aprova_seu_Regulamento_interno.pdf . Acesso em: 21 set. 2021.
CAMPOS, Adriana. CARNEIRO, Tereza Kelly. Possibilidades De Articulação Entre As Bases Conceituais Da EPT E o PDI nos Institutos Federais. Cadernos De Educação Básica, n., v. 2020, p. 123. Disponível em: https://www.cp2.g12.br/ojs/index.php/cadernos/article/
view/3057/1906. Acesso em: 21 set. 2021.
CARNEIRO, Tereza Kelly. Redes de afinidades como estratégia de gestão pedagógica e difusão do conhecimento em cursos na modalidade a distância. Tese. Doutorado Multiinstitucional e Multidisciplinar em Difusão do Conhecimento. Universidade Federal da Bahia. 2014. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/ri/bitstream/ri/16842/1/REDES%20DE%20AFINIDADE%20COMO%20ESTRAT%C3%89GIA%20DE%20GEST%C3%83O%20PEDAG%C3%93GICA%20E%20DIFUS%C3%83O%20DO%20CONHECIMENTO%20EM%20CURSOS%20NA%20MODALIDADE%20A%20DIST%C3%82NCIA.pdf . Acesso em: 21 set. 2021.
FADIGAS, Inácio.; TRAZIBULO, Henrique.; MORET, Marcelo; PEREIRA, Hernane. Análise de redes semânticas baseada em títulos de artigos de periódicos científicos: o caso dos periódicos de divulgação matemática. Educ. Mat. Pesquisa, v. 11, n. 1, p. 167–193, 2009. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/emp/article/viewFile/2139/1665. Acesso em: 21 set. 2021.
GAMBOA, Silvio. As condições da produção científica em educação: do modelo de áreas de concentração aos desafios das linhas de pesquisa. ETD – Educação Temática Digital, Campinas, SP, v.4, n.2, p.78-93, jun. 2003. Disponível em: https://periodicos.sbu.
unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/624/639. Acesso em: 21 set. 2021.
KRIPKA, Rosana; SCHELLER, Morgana; BONOTTO, Danuza. Pesquisa documental na pesquisa qualitativa: conceitos e caracterização. Revista de Investigaciones UNAD, Bogotá, v. 14, n. 2, p. 55-73, 2015.
MENEGASSI, Renilson., CHAVES, Maria Izabel. O título e sua função estratégica na articulação do texto. Linguagem & Ensino, v. 3, n.1, p.27-44, 20002. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/rle/article/viewFile/15510/9692. Acesso em: 21 set. 2021.
OLIVEIRA, Rute. Ligações Preferenciais em Redes Complexas: Modelo de Desafinidade. Dissertação.Programa de Pós-Graduação em Física.Universidade Federal do Rio Grande do Norte, 2018, Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/bitstream/123456789/26848/1/Liga%
C3%A7%,C3%B5,espreferenciaisredes_Oliveira_2018.pdf. Acesso em: 21 set. 2021.
PEREIRA, Hernane, FADIGAS, Inacio., SENNA, Valter. e MORET, Marcelo. (2011). Semantic networks based on titles of scientific papers. Physica A: Statistical Mechanics and its Applications, 390(6):1192–1197. Disponível em: http://repositoriosenaiba.fieb.org.br/handle/fieb/227. Acesso em: 21 set. 2021.
SILVA, Priscila; DEL PINO, José Claudio. O Mestrado Profissional na área de Ensino. HOLOS, ano 32, v. 8, p. 318-337, 2016. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/5079. Acesso em: 10 set. 2021.
TRAVERS, Jeffrey; MILGRAM, Stanley. An experimental study of the small world problem. Sociometry, v. 32, n. 4, p. 425-443, dez. 1969. Disponível: https://snap.stanford.edu/class/cs224w-readings/travers69smallworld.pdf. Acesso: 21 set. 2021.
TICHY, Noel.; TUSCHMAN, Michel.; FOMBRUM, Charles. Social network analysis for organization. Academy of Management Review, v. 4, n. 4, 1979. Disponível em: https://journals.aom.org/doi/abs/10.5465/amr.1979.4498309. Acesso em: 21 set. 2021.
ZANCAN, Claudio; SANTOS, Paulo; CAMPOS, Vanessa. As contribuições teóricas da Análise de Redes Sociais (ARS) aos estudos organizacionais. Revista Alcance - Eletrônica, v. 19, n. 1, p. 62-82, jan./mar. 2012. Disponível em: https://siaiap32.univali.br/seer/index.php
/ra/article/view/2166. Acesso em: 21 set. 2021.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
How to Cite
Section
ArtigosPublished:
Aug 24, 20231. Professional and Technological Education. 2. Graduate program. 3. Semantic Networks. 4. Social Network Analysis. 1. Educación Profesional y Tecnológica. 2. Programa de posgrado. 3. Redes semánticas. 4. Análisis de redes sociales. Educação profissional e tecnológica, Programa de pós-graduação, Redes semânticas, Análise de redes sociais